سروده شاعر پاکستانی برای امام

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، در آستانه سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران احمد شهریار شاعر پاکستانی شعر خود را تقدیم امام راحل کرد.

اصفهان و رشت و تبریز و خراسانِ امام
شهریار، الحق که زیبا هست ایرانِ امام

تا زمانی که در ایرانم، به هر شهری که هست
خانه‌ام باید که باشد در خیابانِ امام

از هوادارانِ شعرِ حافظِ شیرازی‌ام
من تفال می‌زنم اما به دیوانِ امام

میهمانش می‌شوم در بیتِ او، در شهرِ قم
پای حرفش می‌نشینم در جمارانِ امام

سینه‌ام از نورِ روح الله روشن مانده است
تا همیشه زندگی کرده در این خانه، امام

معارف قرآن ، شاه کلید تحول در علوم انسانی

قدم اول پذیرش این مطلب است که علوم انسانی رایج متناسب با عقاید و مشکلات و نیازهای ما نیست. دوم عزم جدی داشتن برای متحول ساختن علوم انسانی موجود و به تعبیری قیام علمی لله، و دیگری استفاده از ظرفیت حکمت متعالیه که به تعبیر برخی از حکما مصداق بارز فلسفه اسلامی است. و در گام بعد تولید علوم انسانی بر مبنای قرآن کریم که رابطه این دو (یعنی فلسفه اسلامی و قرآن) نه مثل دو فعل لازم بلکه مثل یک فعل متعدی است.

به دیگر سخن، باید رابطه علوم انسانی به مثابه محتوا را، با مبانی، و مبانی با منابع را روشن و به طور شفاف برقرار کنیم. مثلاً وقتی در علوم انسانی متعارف و رایج گفته می‏ شود: «ضعیف محکوم به شکست و نابودی است»، این یک مبناست که محتوای علوم انسانی متعارف را تغذیه می‏ کند.

حالا پرسش این است که این مبنا از کدام منبع گرفته شده است؟ پاسخ این است که از جنگل! و مشاهده قانون تنازع بقا در جنگل. در علوم انسانی متعالی مبتنی بر قرآن کریم یکی از مبانی این است که «باطل محکوم به شکست ‏ و نابودی است»، بعد محتوای علوم انسانی را این مبنا سیراب می‏ کند و کمک به ضعفا از دل آن بیرون می ‏آید. حالا ما این مبنا را از کدام منبع گرفتیم؟

از قرآن کریم که می‏ فرماید: «إِنَّ الْباطِلَ كانَ زَهُوقاً» آن وقت حکمت متعالیه به عنوان فلسفه اسلامی چرایی این مطلب را با زبان عقلی که یک زبان جهانی است برای ما توضیح می‏ دهد و می‏ گوید بنا بر اصالت وجود، حق، امر وجودی و باطل امر عدمی است، بنابراین حق که به تعبیر قرآن مثل آب منفعت بخش است می ‏ماند و باطل که مثل کف روی آب است از بین می‏ رود. بنابر این، ایجاد تقابل بین قوی و ضعیف، درست نیست، و ممکن است که گاهی حق با ضعیف باشد و گاهی هم حق با قوی. اما تقابل حق و باطل، اقتضایی نیست بلکه یک تقابل همیشگی و جاودانه است.

بر این اساس، چون علوم انسانی با اراده انسان پیوند می‏ خورد و ممکن است اراده انسان منطبق بر فرمان تشریعی الهی باشد و یا نباشد، علوم انسانی به حق و باطل و به تعبیر دیگر به متعالی و متعارف(یا متدانی) تقسیم شود اما علوم تجربی، اگر تجربه معتبر باشد، همیشه حق است، چون در واقع شناخت فعل خداست اما زمانی متعالی است که تأثیر آن به خدا نسبت داده شود و این مهم در نظر گرفته بشود که آتش می ‏سوزاند اما اگر خدا بخواهد.

بنابر این، علوم تجربی هم طبق این مبنا به متعالی و متعارف طبقه بندی می ‏شود. به نظر می‏ رسد شاه کلید تولید علوم انسانی متعالی، مراجعه روشمند به قرآن کریم است

ادامه نوشته

کتاب «مبانی علوم انسانی از منظر قرآن کریم» منتشر شد

 

کتاب «مبانی علوم انسانی از منظر قرآن کریم» منتشر شد

مبانی علوم انسانی از منظر قرآن کریم تألیف رضا لک‏‌زایی به همت پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) وابسته به جامعة المصطفی العالمیه به تازگی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، مبانی علوم انسانی از منظر قرآن کریم تألیف رضا لک‏زایی به همت مرکز تخصصی ترجمه و نشر المصطفی(ص) پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) وابسته به جامعة المصطفی(ص) العالمیه منتشر شده است.

فهرست مطالب کتاب عبارت است از:

مقدمه

پیشگفتار

فصل یکم: کلیات

فصل دوم: مبانی انسان شناختی علوم انسانی

فصل سوم: مبانی معرفت شناختی علوم انسانی

فصل چهارم: مبانی ارزش شناختی علوم انسانی

فصل پنجم: مبانی غایت شناختی علوم انسانی

 

ادامه نوشته

انقلاب اسلامی ویرایش دوم

ادامه نوشته

« لاکچری نمایی»؛ آفت مجالس حسینی/کدام گریه بر امام حسین(ع) سبب آمرزش می شود؟

روش و منشی که ما به عنوان یک مسلمان در زندگی خود پیاده می کنیم، چهار محمل اعتقادی، عاطفی، رفتاری و مادی دارد؛ مثلاً انسانی در محمل اعتقادی توحید را قبول دارد؛ در محمل عاطفی انبیای الهی و اولیای خدا را دوست دارد، در محمل رفتاری نماز می‏ خواند و در محمل مادی و فیزیکی هم مسجد می ‏سازد.

 ما معتقد به عظمت و عصمت و بزرگواری امام حسین(ع) هستیم و ایشان را دوست داریم. در محمل رفتاری، سینه می ‏زنیم، نذری می ‏دهیم، اشک می ‏ریزیم، و ... . در محمل مادی هم از نمادهایی مثل لباس سیاه، کتیبه ‏ها و پرچم ‏های سیاه و مهر و تسبیح تربت امام حسین(ع) استفاده می ‏کنیم. آن وقت این چهار محمل باید با یکدیگر همخوانی داشته باشند. مثلاً نمی ‏شود در زمین غصبی مسجد درست کنید، یا پشت به قبله نماز بخوانید، باید مطابق قانون شریعت عمل کنید؛ در عزای حسینی هم باید این چهار محمل با یکدیگر هماهنگ و سازوار و سازگار باشند.

 بنابر این، وقتی کسی لباس مشکی پوشید، در عزای امام حسین(ع) شرکت کرد، حتی کمک مالی و مادی داشت و یا نذر کرد باید اعتقاد خود را هم نزدیک به سیره حسینی کند در غیر این صورت عملاً به هدف امام حسین(ع) نزدیک نشده است.

 با این مقدمه در صورتی می توان گفت که در مسیر حضرت اباعبدالله الحسین(ع) حرکت کرده ایم که علاوه بر شرکت در مجالس، اخلاق و رفتار حسینی داشته باشیم، نماز هم بخوانیم، کسب حلال داشته باشیم. امام حسین(ع) وقتی به کربلا آمد آن زمین را خرید و فرمود: مزار ما اینجاست. به اصحاب نیز فرمود: اگر کسی حق الناسی بر گردنش هست، ازکربلا برود و آن حق را بپردازد.

 تجمل گرایی و اسراف هم مربوط به محمل رفتاری و مادی است و لذا باید در این محمل ملاک اهل بیت(ع) را مورد توجه قرار دهیم و از اسراف بپرهیزیم. به هر حال اصل کار یعنی برپایی مراسم عزاداری و نذری دادن خوب است اما باید آسیب ها را به حداقل رساند.

 حرکت امام حسین(ع) برای خدا بود نه خودنمایی، گاهی افراد برای به رخ کشیدن ثروت خود و مشهور شدن دست به کارهای عجیبی می زنند. این رویه نمی تواند آن سبک زندگی ای باشد که اهل بیت(ع) و امام حسین(ع) سعی در ترویج اش داشتند. این قبیل رفتارها در عزاداری های حسینی آن روحیه و فضای سنتی را از بین می برد و فرعیات را اصل قرار می دهد.

ادامه نوشته

تقدیر و تشکر

به دنبال حضور باشکوه در مراسم ترحیم همسر شهید پیغان
خانواده‌ شهیدان لک زایی و پیغان از مردم و مسؤولان قدردانی کردند
ادامه نوشته

درگذشت بانویی صبور از خانواده شهامت و شهادت

انا لله و انا الیه راجعون. خانم دکتر صدیقه لک زایی عضو هیئت علمی دانشگاه زابل و مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل پنجم خرداد در سالروز رحلت حضرت خدیجه کبری(س) درگذشت و به شوهر و برادر و برادرزاده شهیدش پیوست.

 

 
ادامه نوشته

نقش معارف وحیانی در قوت و استحکام تفکر فیلسوف

یک آیه معروف هست که خدا پیامبر را در میان امیین مبعوث کرد. و بعد هم گفته می‏‌شود این امیین مردم مکه بودند که تعداد اندکی از آنها سواد داشتند. ملاصدرا در تفسیر این آیه معتقد است که از این آیه مطلب دیگری هم می شود فهمید و آن این است که آیه می‏‌فرماید هو الذی بعث فی الامیین رسولا منهم ... بعد می‏‌فرماید و آخرین منهم لما یلحقوا بهم یعنی و دیگرانی که هنوز به این امیین ملحق نشده اند، یعنی بقیه افراد بشر. بعد امام خمینی صریح تر می‏‌ماید که بشر بدون بهره گیری از وحی بی سواد است هر چند که از نظر صنعتی و مادی پیشرف هم داشته باشد. آیت‌الله جوادی آملی هم از این سخن می‏‌‌گوید که اگر همه افراد بشر در سطح عقلی هم افق با ابن سینا و فارابی و دیگر نوابغ بودند، باز هم به وحی نیاز داشتند.

 

ادامه نوشته

فلسفه و فرهنگ

برخی از مطالبی که در همین مشهد پنجم ملاصدرا مطرح کرده، مباحث انسان شناسی است،‌ رابطه سیاست و دیانت را هم در همین مشهد بحث کرده و نوشته «نسبة النبوة إلى الشريعة كنسبة الروح إلى الجسد الذي فيه الروح و السياسة المجردة عن الشرع كجسد لا روح فيه» یعنی «نبوت همچون روحی در کالبد شریعت است و سیاست بدون شرع، همچون کالبد و جسدی است بدون روح». خلاصه اینکه شریعتِ نبوی، روح سیاست است و بدون شریعتِ نبوی و بدون دین، سیاست یا فرهنگ، جسد بدون روح است و از اینجا شما می ‏توانید پای فلسفه را به جامعه و سیاست و فرهنگ باز کنید و به آن امتداد اجتماعی و سیاسی بدهید.  

ادامه نوشته

زندگی سردار شهید حاج حبیب لک‌زایی به روایت سعید عاکف

کتاب

«بزم باران(زندگی سردار شهید حاج حبیب لک زایی

به قلم

سعید عاکف

و به همت انتشارات ملک اعظم،

منتشر شد.

ادامه نوشته

معرفی مجموعه آثار سه جلدی شهید روحانی تاسوکی

معرفی مجموعه آثار سه جلدی شهید روحانی تاسوکی؛ حجت الاسلام والمسلمین نعمت الله پیغان

ادامه نوشته

دوازدهمین یادواره شهدای مظلوم فاجعه تروریستی تاسوکی

 

 

tasooki

ادامه نوشته

حبیب دلها، پهلوانی از سیستان و بلوچستان

 سیستان هم قطعه‌ای از خاک مقدس ایران است که در دوران دفاع مقدس مردانی از این خطه ظهور کردند که نه همچون رستم در قالب افسانه بلکه در واقعیت، دلاوری‌های آن‌ها بر جریده تاریخ ثبت شده است. با هم زندگی و سرنوشت درخشان یکی از این پهلوانان را مرور می‌کنیم.
این روایت درباره سرداری است که به خوبی می‌دانست دنیا برای اهل دنیا فانی است و خوب می‌دانست که دل زلال خویش را بایستی با کوله‌باری ناخسته در جاده دنیای آخرت سوق دهد.
سردار شهيد حاج حبيب لك‏زايى مردی بود که جان را بس شیرین و نه تلخ در کام میدان مین و خط مقدم می‌برد. بزرگمردی که با آشتی خون خود با خاک، سجاده‌ای بنام ایثار را به وسعت هستی، برای خواندن نماز پهن نمود.
در اوج سادگی قله‌های غرور و تفاخر را یکی پس از دیگری فتح نمود و بر قله رفیع پایداری و استقامت با نگاهی عاشقانه با معشوق خود به سخن پرداخت. سرداری که از کانون گرم خانواده و نگاه شیرین فرزند خود دل کند و خود را واجبی عینی در عرصه دفاع از میهن دید.
بهایی که در هر بازار معرفتی ارزش خود را به معرض نمایش می‌گذارد و در خرید هر جانی قدرت دادن قیمت را ناخودآگاه در دل عموم قرار می‌دهد. 

ادامه نوشته

بیانات مقام معظم رهبری در دیدار اعضای ستاد برگزاری کنگره‌ی ملّی شهدای استان سیستان‌و‌بلوچستان

شما وقتی‌که می‌آیید میگویید که یک بچّه‌ی سنّیِ یازده دوازده‌ساله در شلمچه برای دفاع از جمهوری اسلامی به شهادت میرسد، این بزرگ‌ترین خبر از وحدت و همدلی شیعه و سنّی در سیستان و بلوچستان است؛ این ‌چیز کوچکی نیست، این مسئله‌ی خیلی مهمّی است! وقتی‌که فرض بفرمایید فلان مولویِ سنّی به‌خاطر دفاع از جمهوری اسلامی مورد تهاجم دشمن قرار میگیرد و بهدست ضدّ انقلاب به شهادت میرسد، اینها را باید بزرگ کنید، اینها را باید برجسته کنید، نمایان کنید؛ چنین ‌چیزهایی ما داشته‌ایم در سیستان و بلوچستان. این خیلی مهم است که شما در این استان، این وحدت حقیقی و واقعی را به نمایش بکشید، نشان بدهید به مردم؛ راهش هم همینهایی است که این سردار محترم بیان کردند؛ یعنی همین کارهای فرهنگی گوناگون، از تهیّه‌ی کتاب و خاطره و متاعهای فرهنگی؛ چه آنچه مربوط به هنر تصویری است، چه آنچه هنر صوتی است، و امثال اینها. از همه‌ی اینها استفاده کنید، این حقیقت را مجسّم کنید، مشخّص کنید، که همه ببینند که در جمهوری اسلامی برادران شیعه و سنّی در کنار هم در دشوارترین میدانها حضور پیدا میکنند. 

ادامه نوشته

میزگرد تخصصی دستاوردهای  40 ساله انقلاب اسلامی ایران

رضا لک زایی کارشناس انقلاب اسلامی در این میزگرد تخصصی گفت: یکی از دستاورهای مهم انقلاب اسلامی این بود که توانست دین را عرصه زندگی دنیوی انسان معاصر برگرداند. دستاورد مهم دیگر هم این بود که این انقلاب مردمی و اسلامی توانست اومانیسم و سکولاریسم را که در واقع بنیاد و جوهره مدرنیته را تشکیل میدهند به چالش بکشد.

وی بیان داشت: این انقلاب عظیم، دست‌آوردهای فراوانی در داخل و خارج از کشور داشته و سالها طول می کشد تا همه آثار و نتایج این پدیده الهی آشکار و مورد تحلیل قرار گیرد.

پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) افزود: انقلاب ما علاوه بر دست آورد های بین المللی دارای دست‌آورد های ملی فراوانی در ابعاد سیاسی، اجتماعی ، فرهنگی و اقتصادی بود و با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب کبیر اسلامی، شاهد دست آورد های مهم و راهبردی در موضوعات و سطح های مهم و بنیادی  هستیم که حرکت به سمت اتکای به تولیدات ملی یکی از این دست آورد ها است.

ادامه نوشته

قلم و نوشتن مهم‏ترین ابزار حفظ و انتقال فرهنگ و تمدن است

ادامه نوشته

فلسفه و فرهنگ

ه گزارش گروه اندیشه خبرگزاری شبستان: اگر در گذشته ای نه چندان دور «فلسفه» در جوامع مختلف حوزه مطالعاتی خاصی بود که تنها برخی افراد نظیر اساتید، پژوهشگران و دانشجویان این رشته مایل به تحقیق و تفحص در آن بودند، امروز با پیشرفت های قابل توجهی که در حوزه علوم انسانی اتفاق افتاده است، شاهد آنیم که فلسفه بر خلاف گذشته، اتفاقاً به کاربرد رسیده است و فلسفه های مضاف گواهی بر این مساله به شمار می روند.

یکی از حوزه هایی که در طول سال های اخیر در کشورهای غربی و البته بعد از مدتی در ایران به آن توجه شد، برنامه آموزشی «فلسفه برای کودک» بود که در کشور ما به «فبک» معروف شد. این برنامه آموزشی تلاش می کند تا روحیه پرسش گری، جست وجو و تعقل را به کودکان از  طریق روش های مختلف آموزش دهد.

موضوعات یاد شده مسایل بسیار تاثیرگذاری به شمار می آیند و می توانند در آینده جوامع تاثیر بسزایی داشته باشند، چراکه روش های فلسفی و آموزش فرهنگ مملکت و داشته های غنی فکری و تاریخی از طریق این روش ها می تواند یک جامعه را شکل دهد، جامعه ای که با گذشته خود بیگانه نیست.

از این رو، بر آن شدیم محورهای یاد شده در این بحث را با دکتر رضا لکزایی، پژوهشگر پژوهشگاه بین المللی المصطفی(ص) و از پژوهشگران حوزه فلسفه به گفت وگو بگذاریم. «روش شناسی فلسفی شارحان حکمت متعالیه» از جمله آثار وی به شمار می رود. در ادامه مشروح این گفت وگو به حضورتان تقدیم می شود:

ادامه نوشته

"محبت" از نظر ملاصدرا سرّی از اسرار خداوند در قلوب بندگان است

دکتر شریف لک زایی در ابتدای این نشست با بیان اینکه یکی از مباحث مهم فلسفه سیاسی که در دوره معاصر کم­تر بر آن تأکید شده موضوع محبت و دوستی است، گفت: این موضوع جایگاه مهمی در فلسفه سیاسی دارد، اما در دوره معاصر کم­تر به آن پرداخته شده است. تا آنجا که من مطلع هستم به زبان فارسی تنها پنج مقاله منتشر شده است که آن هم بیشتر در حوزه مباحث فلسفه و اندیشه سیاسی مغرب زمین است. از این رو این بحث نیازمند توجه بیشتری است.

ادامه نوشته

در راه خدا رفت

  کتاب در راه خدا رفت شامل دست نوشته ها، وصایا و نامه های شهید روحانی حجت الاسلام عباس دهباشی است که بیان گر سبک زندگی او در عرصه اعتقاد و جهان بینی،اخلاق و عاطفه،رفتار وجهاد و حماسه است.

مؤلف:رضا لک زائی

به سفارش:سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت روحانیت در دفاع مقدس

انتشارات:میثاق صبح ـ 1394

ویراستار:دکتر مسعود میر عماد

در راه خدا رفت را از اینجا

http://ketabnak.com/book/83298/

دانلود کنید

طنین زیبای حقیقت

 

 

 کتاب طنین زیبای حقیقت به قلم رضا لک زایی،به تبیین شخصیت و بیان خاطراتی از زندگانی شهید روحانی تاسوکی،حجت الاسلام والمسلمین نعمت الله پیغان پرداخته است.

نام کتاب:طنین زیبای حقیقت

پدیدآورنده:رضا لک زایی

به سفارش:سازمان نشر آثار و ارزشهای مشارکت روحانیت در دفاع مقدس

انتشارات:صبح میثاق ـ 1394

ویراستار:دکتر مسعود میر عماد

طنین زیبای حقیقت را از اینجا 

http://ketabnak.com/book/83297

دانلود کنید