راهکارهاى بالابردن روحیه و بهبود روابط


راهکارهاى بالابردن روحیه و بهبود روابط

۱ـ لبخند زدن: لبخند زدن چراغ سبز رابطه باز است، برخلاف ترشرویى که شهامت برقرارى رابطه را از افراد مى گیرد، با لبخند زدن به فرد اجازه مى دهیم با ما رابطه برقرارکند و هراسى نداشته باشد.
 
۲ ـ احترام: احترام به معناى پذیرش طرف مقابل، همانگونه که هست. این باعث امنیت خاطر فرد شده و به رابطه خوب مى انجامد، برخلاف بى احترامى که در آن سعى مى کنیم فرد را ابطال نموده و باب میل خودمان تغییر دهیم و فرد احساس تحقیر و احساس عدم امنیت کرده از ما گریزان مى شود.
 
۳ ـ قدردانى و تشکر: برخلاف طلبکارى، قدردانى و تشکر باعث انتقال این پیام خوب به فرد مى شود که ما آدم سپاسگزارى هستیم و در روابط با ما اگر چیزى به دست نیاورد چیزى هم از دست نخواهدداد.
 
۴ ـ تشویق و تعریف: برخلاف عیب جویى و انتقاد، با تشویق و تعریف نیز این پیام را به فرد القا مى کنیم که به تو انرژى مى دهیم و به شکوفایى تو کمک خواهیم کرد و در پیشرفت تو منعى ایجاد نخواهیم کرد.
 
۵ ـ محبت کردن: برخلاف بى عاطفه بودن که دوگانگى را القا خواهدکرد، با محبت کردن به همکار، رئیس، مرئوس، خود را کنار وى و همسو با وى و هم هدف با وى و پشتیبان وى قرارخواهیم داد.
 
۶ ـ توجه کردن: باتوجه کردن به فرد مى فهمانیم که خودش، کلامش وشخصیت وى براى ما مهم است، برخلاف بى توجهى که همه چیز از جمله شخصیت فرد را نادیده مى گیریم.
 
۷ـ درک و تفاهم: با درک و تفاهم به فرد القا مى کنیم که با وى همسو و هم جهت هستیم برخلاف اختلاف که ما را در مقابل فرد قرارمى دهد.
 
۸ - خوب گوش کردن: با خوب گوش دادن به فرد این پیام را مى فرستیم که کلام تو، تجربیات تو نهایتاً شخصیت تو برایمان مهم است. در مقابل بى توجهى که بى ارزشى را به فرد القا مى کنیم.
 
۹ـ نظم و ترتیب: نظم و ترتیب آرامش ایجاد مى کند، در مقابل بى نظمى و به هم ریختگى اضطراب آور است.
 
۱۰ ـ ورزش و تفریح: با ورزش و تفریح روح و جسم خودرا ساخته، اندام خود را متناسب مى سازیم و کسالت و سستى را از خود دور مى کنیم.
 
۱۱ ـ افزایش میزان ظرفیت و تحمل خود: مى توان با تکنیک هایى مثل سراب دریایى بدون اینکه در مقابل انتقاد دیگران جبهه بگیریم آنها را پذیرفته از خود عبور دهیم و انرژى خود را صرف جدال با همکاران نسازیم.
 
۱۲ـ سعى درجلوگیرى ازتظاهر: دروغ وتظاهر معمولاً دروغ وتظاهر دیگرى را مى طلبد و سیکل معیوب طى مى شود ودرفرد احساس گناه ایجاد مى کند وانرژى روانى فرد را به هدر مى دهد.
 
۱۳ـ سعى درجلوگیرى ازعجله وشتابزدگى درکارها: عجله وشتابزدگى درکار معمولاً باعث تضعیف تمرکز فرد شده، سلامت کار را زیر سؤال مى برد واطمینان وآرامش را ازفرد مى گیرد.
 
۱۴ـ پرهیز ازمقایسه خود با دیگران : هرکدام ازما از نظر هوش، استعداد، تواناییها، جایگاه وموقعیتى که داریم منحصر به فرد هستیم و تواناییهاى مان با دیگران فرق مى کند پس نتیجه مادى ومعنوى زندگى مان نیز با دیگران متفاوت خواهد بود. مقایسه تمامى فاکتورها میسر نیست لذا نتیجه را با دیگران مقایسه نکنیم که باعث تضعیف روحیه خود گردیم.
 
۱۵ـ با خود رابطه خوب داشتن: خودمان را بپذیریم وبه خودمان احترام بگذاریم.
 
۱۶ـ خودگویى هاى منفى را کم کردن: ما بدشانسیم، ما محکومیم، سرنوشت غم انگیزى داریم، همه درصدد تضعیف ما هستند واین جور جملات را به کار نبریم.
 
۱۷ـ خودگویى هاى مثبت را زیاد کردن: به خود امیدوارى بدهیم، همیشه هم موقعیت به ضررما نبوده، دراکثر مواقع خوب عمل کرده ایم، خود را تشویق کنیم.
 
۱۸ـ براى خود انگیزه فراهم کردن: سعى کنیم به یادگیرى هاى جدید بپردازیم و خود را شکوفا کنیم، به کامپیوتر، اینترنت، به موسیقى، به ورزش ، به گل کارى، به تفریح جدید.
 
۱۹ـ خود را به خلاقیت تشویق کردن: سعى کنیم لحظه به لحظه تازه تر ونوتر عمل کنیم، کارمان را، حرف مان را، حتى کلمات مان را متفاوت ازدفعه قبل ادا کنیم.
 
۲۰ـ سعى در احساس مفید بودن ومددکار بودن: با کمک به دیگران هم عاطفه مثبت آنها را برمى انگیزانیم ودرآنها احساس خوشایند ایجاد مى کنیم وهم عزت نفس خود را بالا مى بریم ودرکل اجتماع مان را مى سازیم
.

نظرات 3 + ارسال نظر
مریم دوشنبه 16 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 10:49 ق.ظ http://www.delaraaam.persianblog.com

منشور اخلاقی دانشگاه :

- از دیدگاه صاحب نظران نظام اداری ، یک سازمان باید علاوه بر وظایف تشکیلاتی ، فلسفه و رسالت اجتماعی نیز داشته باشد .

- فلسفه و رسالت هر سازمان موجب پرورش هوشمندی ، پختگی و ژرف نگری کارکنان می شود به گونه ای که اندیشه های کارکنان و اساتید و دانشجویان آنان را در چارچوب انسانی و اجتماعی قرار می دهد تا بتوانند رفتارشان را در همان ساختار بروز دهند . باید برای انجام رسالت همگانی سازمان با یکدیگر سخت تلاش کنند و این فلسفه و رسالت را منشور اخلاقی می نامند .

- همه افراد جامعه قابل احترام هستند و نیازمندند که خویشتن را ارزشمند ببینند و این ارزشمندی بر پایه ای محکم استوار است و پابرجاترین و سالم ترین عزت نفس بر پایه احترامی که مستحق آنیم استوار است نه بر اساس شهرت یا آوازه ظاهری و تملق ها .

منشور اخلاقی بر دو وجه استوار است :

1 – کسانی که بعنوان مشتری و یا ارباب رجوع یک سازمان بصورتهای مختلف با سازمان ارتباط دارند .

2 – کسانی که ارائه خدمت به مراجعان را بر عهده دارند .

محورهای منشور اخلاقی بر پایه :

1 – نظم و انضباط در محل کار

2 – آراستگی ظاهری

3 – وقت شناسی

4 – برخورد خوب با ارباب رجوع و رعایت ادب و احترام و نزاکت

5 – انجام امور بر اساس عدل و انصاف

6 – انجام امور ارباب رجوع در کمترین زمان ممکن

خدمات دهندگان و خدمات گیرندگان با رعایت منشور اخلاقی در انجام هر چه بهتر امور بر اساس ضوابط و مقررات در پویایی و رشد چشمگیر سازمان نقش دارند .

عهد نامه :

در پیشگاه خداوند متعال با خود عهد می بندم که همه روزه و در تمامی ساعات با ظاهری آراسته و در محیطی منظم و در نهایت نظم و انضباط و ادب و احترام با برخوردی نیک و پسندیده با ارباب رجوع ، مردم و همکاران تعامل برقرار نموده و در کوتاهترین زمان ممکن امور محوله را در کمال صداقت و رعایت انصاف به انجام رسانیده و در صورت برآورده نشدن ارباب رجوع توضیحات کافی برای روشن شدن ذهن آنان ارائه نمایم و در راستای اهداف متعالی سازمان و کشور خود را مقید به اجرای رسالت ،‌اصول و منشور ذیل دانسته و پایبند باشم.

منشور اخلاقی :

- در حفظ نظم محل کار ، ‌اتاق و میز تحریر خود خواهم کوشید چون نظم و انضباط نشانگر شخصیت ایمان و اعتقاد وی به خدمت صادقانه است چون نظم و انضباط نشانه ایمان است.

- با کمال خوشرویی از ارباب رجوع استقبال و پس از انجام کار با کمال خوشرویی او را بدرقه نمایم چون مردم و ارباب رجوع ولی نعمت ما هستند .

- تعلقات سازمانی را در خود می پرورانیم و به همکاران احترام می گذاریم تا با همدلی در جهت کرامت و رضایت ارباب رجوع مردم گام برداریم.

- انجام صحیح و سریع امور محوله را جزء وظیفه خود دانسته و با توجه به گرانبها تر بودن وقت از طلا در کوتاهترین زمان ممکن خواسته هایشان را با توجه به ضوابط اجابت نماییم.

- از هرگونه بحث و گفتگوی غیر حضوری و پافشاری و اصرار غیر معمول در رابطه با اثبات نظرات به حق و قانونی با ارباب رجوع خودداری و درصورت قانع نشدن با کمال احترام ایشان را به مقامات بالاتر معرفی خواهیم نمود .

- از نارضایتی ارباب رجوع در صورت برخورد نامناسب ناخواسته متأثر و با فروتنی از او عذر خواهی و در نهایت افتخار از او تشکر نماییم .

- مشتاقانه به نظرات و دیدگاههای ارباب رجوع گوش داده و از انتقاد و پیشنهاد ایشان در رابطه با اصلاح رفتار و تغییر روش انجام کار البته بر اساس مقررات استفاده می کنیم




مطالب ارزشمندی بود (http://www.iaut.ac.ir/manshoor.htm) منشور اخلاقی هر صنفی نه تنها از جهات اخلاقی بلکه از همه جهات ضامن موفقیت آن صنف است . امروزه همه گروه ها و اصناف و رشته ها و حرفه ها منشور اخلاقی دارند .

اکبر دوشنبه 16 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 03:32 ب.ظ http://akdi.blogsky.com

سلام
من خودم یه آدمی هستم که روابط عمومیم خیلی خوبه و خیلی هم پر رو هستم به طوری که شاید تو پررویی یه دانشکده کشاورزی پشت سرم نماز بخونن اما به نظر من مهمترین روش برای بالا بردن روحیه کشف توانایی ها و خلاقیتهای خود انسان هست . من شیک پوشم خودمو باور دارم . گیتار میزنم آواز میخونم ترانه میگم و وبلاگ مینویسم رشته تحصیلیم رو دوس دارم و توانایی های زیاد دیگه که میتونه تو روحیه انسان تاثیر گذار باشه در ضمن با این حرف موافقم که کاری به حرفای دیگران ندارم و خودمو با کسی مقایسه نمیکنم بلکه اگه کسی خواست چنین کاری بکنه میگم من بهتر از اون هستم و باز هم بهتر خواهم بود در ضمن از شکست و ریسک هم نترسید سعی کنید در قمار زندگی بیشتر ۲۱ بیارید نه بیست که اون وقت محکوم به شکست هستی . اینا تجربیات شخصی من در زمینه اعتماد به نفس و روحیه خوب هست . اما اینو بدونین من از تبار عاقلان نیستم و این نسخه هم به درد دیوانگانی مث من میخوره اگه اهل دو دو تا چهر تا هستین اینارو بی خیال شید .
ممنون از ابراز لطفت.

[ بدون نام ] دوشنبه 16 آذر‌ماه سال 1383 ساعت 03:48 ب.ظ


شیعه یعنی صد بیابان حستجو شیعه یعنی هجرت از من تا به او
شیعه یعنی دست بیعت با غدیر بارش ابر کرامت بر کویر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد