زیبایی های اسلام
¤ ورود آسان : ورود به اسلام هیچ تشریفات خاصی نمی خواهد . همان پذیرش قلبی خدا و رسول و حقانیت قرآن کافی است . ابراز رسمی اسلام هم با دو کلمه میسر است . نوشته شدن در دفتر خاصی یا خط خوردن آن شرط مسلمانی نیست .
¤ قابلیت اجرایی آسان : انجام دستورات اسلام بسیار ساده است . هیچ یک از دستورات اسلام آدمی را در تنگنا نمی افکند . اسلام برای جایی که شخص متضرر می شود و به تنگنا می افتد احکامی دارد که کار وی را از دشواری و عسر و حرج و مخمصه نجات می دهد . دستورات اسلامی در هر جا و شرایطی عملی است .
¤ اعتقادات آسان : باورهای دینی آسان است . تقریبا همه باورهای اساسی دینی برای همه قابل فهم است . اکثر تعلیمات اسلام شرح و بسط خدا شناسی و توحید است و یکتایی خدا از دوگانگی زرتشتی و تثلیث مسیحی خیلی راحت تر فهمیده می شود .
¤ دین خودباوری : اسلام دین تقلید نیست . دین تفکر و انتخاب و استدلال است .در مسائل فکری و فرهنگی و شناخت باورهای دینی تقلید حرام است و فرد خودش باید به دلایل کافی برسد . آن چه که تقلیدی نام دارد تنها احکام متغیر و جزئی دینی است که نیازمند تخصص است و خود شخص اگر تخصص نداشته باشد می تواند از نظرات یک متخصص دین بهره بگیرد . این نیز یک اصل مترقی است .
¤ اسلام جامع همه ادیان : اسلام دینی است که بدون انکار همه ادیان و بلکه با تایید آنها خودش را اثبات می کند و معتقد است باید به همه ادیان احترام گذاشت و اسلام حاصل جمع حکمت همه ادیان و مکمل و مصحح آنهاست . کسی که یکی از پیامبران الهی را رد کند اسلام را رد کرده است .
¤ دین مهر و صمیمیت : اسلام دین سلم و صلح و مداراست . کلمه اسلام یعنی ایمنی بخش و ایمان یعنی قرار دادن خویش در محل امن . سلام یک شعار روزانه اسلامی هر مسلمان برای انسان های دیگر و از نام های خداوندی است . اسلام اصل اساسی زندگی را صلح و گذشت قرار داده و جنگ افروزی و سلب امنیت مردم یک فتنه بزرگ و بدتر از جنایت است . ایجاد هر نوع اذیت و دردسر برای دیگران گناهی بزرگ است و شاد ساختن آنان عبادتی بزرگ . اول و آخر همه سوره های قرآن از رحمانیت و رحیمیت خدا صحبت شده است .
¤ دین عزت : اسلام نه فقیر پرور است و زمینه ساز ظلم و مدافع ظالمان قدرتمند ونه ذلت پرورو نه طرفدار ظالم . فقرزدایی در اسلام جزو عبادات مالی و فرهنگی بسیار بزرگ است . ظلم پذیری هم عین ظلم گستری گناهی بس بزرگ است .
¤ حجم معتدل دستورات : اسلام در همه امور شما را به هزاران دستور دینی فرا نمی خواند بلکه شاید دستورات دینی هر کس به لحاظ جنسی و سنی و مشکلات و موانع خاص تعداد انگشت شماری باشد . همه دستورات دین برای یک تن نیست . برخی مربوط به حاکمان است و برخی مربوط به شهروندان عادی . برخی برای زنان است و برخی برای مردان و به همین ترتیب .
¤ دین فرانژادی و فرا جنسیتی : دین نژاد و قومیت و زبان و صنف و طبقه خاصی نیست . عرب ها همان قدر احترام دارند که عجم ها و ترک ها و کردها و .... زبان اسلام عربی است . اما پیام و مخاطبش عربی نیست . بلکه انسانی و جهانی است . در قرآن در عین حال که زبانش عربی است بالاترین انتقادات از عربها شده است . هیچ صنف و گروهی طبق اسلام بر دیگران برتری ندارد . مرد سالاری و زن سالاری نه انسان سالاری آری .
¤ راهی برای مستقیم با خدا : در اسلام هیچ انسانی هم سطح خدا و واسطه خدا و انسان در گناه و مغفرت و وصول الی الله نیست . پیامبران همه برای رفع موانع آمده اند تا خود انسان ها به پا خیزند و خودشان دریابند .
¤ دین فرامرزی : مرز اسلام عقیده و آرمان است . هر جا که انسانی هست ، اسلام هست . هر جا که ستمی برشخصی می رود ، اسلام آن جا حضور دارد . اسلام به ملیت و قومیت گره نمی خورد تا گره های همه ملت ها را بگشاید . البته هر ملتی در چتر اسلام برای خود ، سنت های قومی و ملی خاصی به وجود می آورند و اسلام را برای خود بومی می سازند .
¤ دین همه جانبه نگر : ادیانی هستند که تنها بعد عرفانی دارند . ادیان دیگری تنها برای معرفت و ادب آموزی هستند . ادیانی هستند برای سیاست و دنیا و ادیانی تنها برای خدا و آخرت . ادیانی که نود درصد تعالیم شان احکام و شریعت بسیار دشوار است و ادیانی که تنها در چند توصیه ساده خلاصه می شوند و عملا به تشریفات ساده ای تبدیل شده اند که بودن شان نقشی و تاثیری ندارد و نبودشان ضرری به کسی نمی زند . اما اسلام هم عرفانی است و هم اخلاقی . هم مشمتل بر قوانین شریعت است و هم دینی معرفت گرا و فرهنگ ساز و هم تمدن ساز و دنیا گرا . اما دنیا گرایی اش هم رنگ انسانی و معنوی دارد و قسمتی از نقشه کلی راهی است به سوی جاودانگی .
¤ آخرین دین با تعالیم روشن : در همه کتاب های تاریخ ادیان ، اسلام در فصل نهایی قرار دارد و از این رو ، تنها دینی است که تصویر کاملا روشنی از روش و منش پیامبر آن در تاریخ ثبت شده و تنها دینی است که فقط یک متن اصیل از کتاب آسمانی اش وجود دارد و در حالی که در ادیان دیگر دهها نسخه مورد تایید و صدها نسخه بی اعتبار از متن اصلی دین شان وجود ندارد .
اگر به قرآن مراجعه کنیم بالاترین راهنمای زندگی و حتی حقوق کامل انسانی را در آن خواهیم یافت :
۱) در اسلام هیچ کس جز خدای دادگر حاکمیّت مطلق ندارد وهیچ انسانی غیر مسئول و بالاتر از قانون نیست. حتی پیامبر خدا (ص) موظف به پیروی از وحی الهی و قوانین آن است.
إِنِ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلّهِ .1 لَا یُسْأَلُ عَمَّا یَفْعَلُ وَهُمْ یُسْأَلُونَ .2 وَاتَّبِعْ مَا یُوحَى إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ3
-------------------------------------------------------------------------
۲) در اسلام معتبر ترین مدرک دینی قرآن است که متن آن عاری از خطا وتناقض در طول 23 سال بر پیامبر اکرم(ص) نازل شده و بعد از گذشت بیشتر از چهارده قرن به دوراز تحریف به جا مانده است. بنابراین هر حدیث و روایتی که مخالف متن قران باشد از درجه اعتبار ساقط می گردد.
اللَّهُ الَّذِی أَنزَلَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ وَالْمِیزَان4
-------------------------------------------------------------------------
۳) اسلام آیین رحمت واخلاق نیک است و پیامبر بزرگوار آن برای رحمت بر تمامی جهانیان و به کمال رساندن ارزشهای اخلاقی فرستاده شده است.
وَمَا أَرْسَلْنَاکَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِینَ. 5
-------------------------------------------------------------------------
۴) اسلام هر گونه تروریسم یا تجاوز به حقوق غیر مسلمانان را نفی می کند و هیچ گونه تعرضی به آنها را مجاز نمی شمارد و مسلمانان تنها دربرابر نیروی نظامی که برای جنگ با آنها آمده اند اجازه مبارزه مسلحانه دارند.
فَإِنِ اعْتَزَلُوکُمْ فَلَمْ یُقَاتِلُوکُمْ وَأَلْقَوْاْ إِلَیْکُمُ السَّلَمَ فَمَا جَعَلَ اللّهُ لَکُمْ عَلَیْهِمْ سَبِیلاً. 6
-------------------------------------------------------------------------
۵) اسلام هیچ کس را بر دیگری جز در سایه دانش و تقوی برتری نداده است.
هَلْ یَسْتَوِی الَّذِینَ یَعْلَمُونَ وَالَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ. 7 إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ. 8
-------------------------------------------------------------------------
۶) اسلام در اجرای عدالت پافشاری بسیار دارد بطوریکه مسلمانان موظف به رعایت عدالت حتی در برابر دشمنان خود می باشند.
وَلاَ یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَى أَلاَّ تَعْدِلُواْ 9
-------------------------------------------------------------------------
۷) اسلام هیچ فرد یا طبقه خاصی را حاجب و پرده دار میان مردم و خداوند قرار نداده و هر انسانی می تواند مستقیما به عبادت خداوند پرداخته ، راه بندگی پروردگار و کمال انسانی را بپیماید.
وَإِذَا سَأَلَکَ عِبَادِی عَنِّی فَإِنِّی قَرِیبٌ أُجِیبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْیَسْتَجِیبُواْ لِی وَلْیُؤْمِنُواْ بِی لَعَلَّهُمْ یَرْشُدُونَ 10 فَاسْتَقِیمُوا إِلَیْهِ وَاسْتَغْفِرُوهُ 11
-------------------------------------------------------------------------
۸) اسلام تاکید بسیار بر حفظ سالم چهارچوب خانواده دارد و حقوق زنان را مانند مردان محترم شمرده و درمورد ایشان به نیکی واحترام سفارش نموده است. در عین حال به اعتبار توانایی جسمانی مردان سرپرستی خانواده را بر عهده ایشان سپرده که اگر توانایی و شرایط مدیریت وسرپرستی را از دست دهند این مقام از ایشان سلب می گردد. بطور مثال تامین مخارج زندگی ، آسایش وامنیت خانواده از وظایف این سرپرستی است.
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ. 12 وَلَهُنَّ مِثْلُ الَّذِی عَلَیْهِنَّ بِالْمَعْرُوفِ 13 الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاء 14
-------------------------------------------------------------------------
۹) اسلام فهم دین را مخصوص طبقه خاصی قرار نداده است. راه درک معارف واحکام خدا برای همه کوشندگان باز است و اجتهاد آزاد در اسلام باعث می شود احکام در عین موافقت با نص قرآن و سنت رسول با شرایط زمانی و مکانی سازگار گردند. نتیجه اجرای این روش انتخاب بهترین سخن و نظر فقهی است.
فَبَشِّرْ عِبَادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُوْلَئِکَ الَّذِینَ هَدَاهُمُ اللَّهُ وَأُوْلَئِکَ هُمْ أُوْلُوا الْأَلْبَابِ 15
-------------------------------------------------------------------------
۱۰) اسلام مسلمانان را از پراکندگی و تفرقه باز می دارد و کتاب قرآن را وسیله اتحاد و یکدلی مسلمانان معرفی می نماید.
وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ 16
1:[یوسف 40] 2:[الانبیاء23 ] 3:[الاحزاب2 ] 4:[الشوری 17] 5:[الانبیاء 107] 6:[النساء 90] 7:[الزمر 9] 8:[الحجرات 13 ] 9:[المائده 8] 10:[البقره 186]11: [فصلت 6] 12:[النساء 19] 13:[البقره 228] 14:[النساء 34] 15:[ الزمر 18] 16:[آل عمران 103]
این که افراد اولین بار با دین در کجا آشنا می شوند ، خیلی مهم است ؛ چون اولین آشنایی ، تمایل و گرایش اولیه یا نفرت و انزجار اولیه ایجاد می کند . بدون آن که شخص بداند آنچه که در دست اوست ، حقیقتا چقدر با خود آن دین منطبق است و آیا تصویری واضح و شفاف و دقیق از آن دین است یا تصویری آشفته و رنگ باخته و نامفهوم از آن دین . از طرفی « مهر اول کی ز دل بیرون رود » و از طرف دیگر هم نفرت و دوری اولیه باعث می شود که شخص در مراحل بعدی زندگی آن دین را از مجموعه گزینه های انتخابی اش بیرون بگذارد و نست به آن واکنش تعصب آمیز مخالف و منفی نشان دهد ، بی آن که بداند با چه چیزی مخالف است و این تصاویر بی معنا تا چه اندازه به صورت اصلی آن دین شباهت دارد . سالها طول می کشد که افراد بتوانند در باره معتقدات خود ارزیابی درستی داشته باشند و آنها را تحت کنترل و مداقه خود در آورند .... متن کامل
------------------------------------------------
برگزیده های اینترنتی :
۱ . پروژه یک میلیارد دلاری عفت برای کنترل سکس جوانان آمریکایی .
۲ . حسنی: احمدی نژاد به غضنفر و مضنفر قول "آزادی "نداده است .