اسیران کمند خیالات

 

    « و کسانی که کافر شدند اعمالشان همچون سرابی است در کویری هموار ، که انسان تشنه آن را از دور آب می‏پندارد، اما هنگامی که به سراغ آن می‏آید چیزی نمی‏یابد ! و خدا را نزد آن می‏یابد و حساب او را صاف می‏کند، و خداوند سریع الحساب است! * یا همچون تاریکیهایى است که در دریایى ژرف ، که موج آن را پوشانیده، و بر فراز آن موج دیگری است، و بر فراز آن ابری تاریک، ظلمتهائی است یکی بر فراز دیگر آنچنان که هر گاه دست خود را خارج کند ممکن نیست آن را ببیند! و کسی که خدا نوری برای او قرار نداده ، او را هیچ نورى نخواهد بود» . (سوره  نور : آیات 39 و 40 ) .

 

  • اسیران کمند خیالات
  • چرا ما کودکی را بیشتر دوست داریم و چرا هنگام مواجهه با مشکلات به دوران کودکی و به گذشته خود پناه می بریم ؟ چون کودکی کلکسیون خیالات و سرزمین گذشته رویاهاست ....

 

  • و چرا خیلی وقتها برای گریز از وضعیت موجودِ غیر قابل تحمل ، چشم به آینده می دوزیم ؟ چون آینده نیامده می تواند خیال انگیز و سرشار از رویاپردازی های متنوع باشد و با قلموی خیالات ، آینده را همان گونه که دوست داریم طراحی و نقاشی می کنیم .

 

  • چرا ما تملق و تمجیدهای توخالی کاملا دروغ را دوست داریم ولی از انتقادات و تذکرات ، خشمگین و گریزانیم حتی اگر مطمئن باشیم کاملا حق و درستند ؟ چون تملق ،  بازی با تخیلات و تلقینات ماست و انتقاد  ، نشان دادن واقعیات . چرا همه دوست داریم مشهور شویم و در رادیو و تلویزیون و مطبوعات و محافل و مجالس ، همه در باره ما حرف بزنند  و عکس هایمان در هر کوی و برزن دیده شود ؟ چون خیال زده ایم و فکر می کنیم که در این صورت طول و عرض شخصیت مان باد کرده و متورم گشته ضرب در بینهایت خواهد شد ! در حالی که اینها دویدن در پی باد است و تنها خیالاتمان را بال و پر بیشتری می دهد ... به قول ابن سینا افراد عادی دنبال لذات پیش و پا افتاده اند و مهم ترین شخصیت های عالم دنبال لذات وهمی و خیالی هستند .... یعنی به هیچ و پوچ احساس خوشبختی می کنند و خود را در قله لذت و شادی و اوج موفقیت و برتر از همگان می بینند ولی این همه قصری رویایی و پوشالی و پندارهای واهی است .

 

  • علت این که سیاستمداران ورشکسته و شاهان سرنگون شده عمر چندانی ندارند و اگر داشته باشند ، آکنده از بیماری و حسرت و افسردگی و درد حرمان است ؛ با این که هنوز هم از امکانات واقعی زیادی برخوردارند و در زندگی شخصی و فضای زندگی خود با مشکل حادی مواجه نیستند ؛ اما دردهایی که وجود خارجی ندارد به شدت حس می کنند ؛ چون خیالاتشان آسیب دیده و آرزوها و رویاهایشان رنگ باخته  و دنیای درونیشان تنگ شده و فضای خیالاتشان کوچک شده.....

 

  • چرا همه ما خواب های شیرین را دوست داریم و یا ساعاتی در طول هفته به جایی زل زده و در رویا فرو می رویم ؟ چون خوابیدن ورود به دنیای رنگارنگ خیالات و رویاهاست .... چرا این اندازه به شعر و موسیقی علاقه مندیم و همه در عالم خود شاعر و خواننده بزرگی هستند ؟ چون شعر و موزیک ما را برای مدتی به دنیای خیالات تبعید می کند ....أَلَمْ تَرَ أَنَّهُمْ فِی کُلِّ وَادٍ یَهِیمُونَ (  شعرا : ۲۲۵ )  ....

 

  • چرا برخی اهل دود و دم تریاک و هروئینند و یا ماری جوانا یا قرص اکس و یا شراب می خورند ؟ چون این چیزها برای مدتی ربطه ما را با واقعیت قطع کرده و پلی به دنیای خیالات می زند و برای لحظاتی ما را بر بال خیالات خود نشانده و ما را به قهرمان سرزمین رویاها تبدیل می کند .

 

  • چرا برخی به جای همسر قانونی خود دنبال روابط نامشروع هستند ؟ چون این روابط بر خیالاتشان دامن می زند و با رویاهای عجیب و غریبی خود را دلخوش می کنند ، همان رابطه واقعی که با همسر خویش می توانند داشته باشند ، بی هیچ تفاوت واقعی در جای دیگری تکرار می کنند. در صورتی که ماهیت غریزه جنسی یکی بیشتر نیست و الباقی ماجراها همه توهمات و تخیلات است ... به قول یارو گفتنی : وقتی چراغها خاموش می شود هیچ فرقی بین زنی با زنان دیگر نیست ....

 

  •  زندانبان در این سو و زندانی در آن سو اسیر میله های زندانند و تنها چیزی که به غلط سبب می شود زندانبانان فکر کنند حاکم بر سرنوشت زندانیانند خیالات است و بس . وگرنه عمر همه شان در زندان می گذرد و چه تفاوتی بین این طرف و آن طرف میله ها ... مهم این است که عمر همه شان به طور مساوی در زندان سپری می شود  ِ بلکه زندانیان به تدریج آزاد می شوند و زندانبانان بسیار بیشتر از مجرمان در پس میله ها اسیر و ملول و زندانی می مانند .  در بیرون از زندان و در زندان بزرگ تر این جهان پهناور نیز ماجرا کمی تا قسمتی همین طوری است .

 

  • فرق دنیا با آخرت و عرفان متعالی با شکوه ثروت و قدرت همان تفاوت حقیقت با سراب است و سرگردانی در باغ های خیالات..... ما بیماران تلقینات و توهمات شخصی و گروهی و اجتماعی هستیم . ما عاشق خیالاتیم و برای رنگی شدن خیالات مان و بال و پر یافتن آنها خود را به آب و آتش می زنیم و ابلیس مظهر بارز و تجسم کامل همین خیالات شکوهمند است و شیطان ، قهرمان رویاپردازی ها و ساحر چیره دست و  افسونگر ذهنیت سازی های زیبای دامنه دار است .....اگر بتوانیم بر این خیالات سهمگین چیره شویم هیچ طوفانی ما را از جا نخواهد کند .... اما اکثر ماها مثل خار  خسی در میان گردابهای خیالات غوطه وریم و مثل شاپرکی اسیر بادها و طوفانهای تخیلات و توهماتیم ..... و می توان  دعا کرد که ای خدای بزرگ ! ای حق متعال و ای حقیقت حقایق ! ما را با حقیقت آشنا گردان و برای پذیرش حقایق آمادگی عطا فرما . پیش از آن که وجودمان تبخیر گردد و به توهمی دروغین و تخیلی بی معنا تبدیل گردد . برحمتک یا ارحم الراحمین   

  

****    **** ***    ***                                                           

ادامه .....مولوی و خیالات  

 

              *******************************

 

پی نوشت :

* سوالات توهین آمیز این بار در مازندران

* چه خوب شد فرار کردی شهرام

* سخنان جنجالی روحانی استرالیایی در باره حجاب   

* احمدی نژاد : دو تا بچه کافی نیست

 

نظرات 8 + ارسال نظر
behshad ( Booter ) yahoo 8 جمعه 18 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 07:47 ب.ظ http://www.booter-rasht.blogsky.com

salam dost aziz khobi mer30 dar javab man be man sar zady moafagh bashy va sar boland ax khoros ham bahal hast ey val ta bad
moafagh bashy
behshad
bye

کلاغ جمعه 18 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 10:57 ب.ظ http://jorjwc.ir

مشخصات چه کشوری است؟؟؟؟؟؟؟؟؟
20میلیون فقیر،
7 میلیون بیکار،
4 میلیون معتاد،
300هزار زن تن فروش ؛
14 میلیون بیمار روانى ،
600 هزار کودک کارگر ،
یک و نیم میلیون محروم از تحصیل،
8 میلیون بیسواد،
180 هزار نابغه فرارى با 30 تریلیون و400 میلیارد تومان خسارت ناشى از فرارمغز ها،
450 هزار تصادف در سال،
40هزار بیمار ایدزی،
سن بزهکاری زیر 10 سال،
کف سنی فحشا 14 سال،
و کف سنی اعتیاد 13 سال و...

اینجا ایران است...

شراره ها و شکوفه ها جمعه 18 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 11:06 ب.ظ

کلاغ عزیز ! مثل دو برره همیشه خبرهای شوم میاری . یک بار هم که شده از خوبی و موفقیت ایرانی ها بگو . ریاضی ام خوب نیود حساب آمار و ارقامت را جمع بندی نکردم ببینم که صورت و مخرج کسرت درست بود یا نه و این که من و تو جزو کدام دسته هستیم .... اما خوب بود که آمار سایر کشورها را هم میگفتی .

کبوتر بین الحرمین شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 12:44 ق.ظ http://nodbe-feragh.persianblog.com

سلام. خیلی عالی بود کلی استفاده کردیم...
.
.
.
شامیان از چند روز قبل شهر را آذین بسته بودند. یزید آماده بود تا اسلام را به یکباره حذف نماید و انتقام تمام اجداد جاهلیش را از خاندان رسول الله بگیرد . برای بعضی از شامیان خاطره ی خوش فتح امپراتوری های بزرگ زنده شده بود.
.
.
.
روایت هشتم از محرم و روایت آخر... اما محرم همچنان هست و عاشورا همچنان هست و کافی است تا بخواهیم تا کربلایی شویم ....فقط باید محرم شد .

دولت عاشقی به روز شد .... منتظر قدومتان

اکبر شنبه 19 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 12:23 ب.ظ http://akdi.blogsky.com

سلام
خوبین؟ اربعین حسینی رو به شما و خانواده محترمتون تسلیت میگم.
اما در مورد چیزهایی که این بار نوشته اید باید خیلی خیلی حق با شماست شاید به دلیل اینکه رشته شما روانشناسی هست بهتر می تونین نظر بدین و واقعا خوبه که لااقل میشه در اینجا نکات خوبی یاد گرفت.
اما در مورد مسائلی که در وبلاگم گفتید من خیلی به ندرت پیش میاد که ناله کنم و همیشه معتقدم که مرد باید بجنگه اما این بار واقعا کم آوردم و بیشتر هم از اون جهت که کمی به آینده نگاه کردم و دیدم که توان مقابله با مشکلات در پیش روی اینده رو ندارم. ولی با اینحال بازم به توصیه تون به خدا امیدوارم که همیشه در تنهاترین لحظاتم همه کسم بوده و بازم هست. ممنون از راهنمائیتون.
فعلا تا بعد

عکاس پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 04:16 ق.ظ http://akass9431.persianblog.com

سلام استاد گرامی
با این چهره ایی که دنیا دارد دل بستن به اوهام روا نباشد
این دنیایی است که میبینیم وتوصیفش میکنیم که خیالی بیش نیست ونباید به آن امید بست که جای امید نیست
یک سوال ......
ما که با دیدن این دنیا در حالی که جلو دیدگانمان است آنرا سرابی بیش نمیدانیم آن دنیا را ندیده چگونه به آن یقین داریم فقط بر اساس شنیده هایمان؟؟؟؟؟
مگر نه استاد گرامی توضیح بیشتری را لازم میبنم
کمی عمیقتر بیندیشیم
موفق باشید

عکاس پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 04:17 ق.ظ http://a

عکاس پنج‌شنبه 24 اسفند‌ماه سال 1385 ساعت 04:18 ق.ظ http://akass9431.persianblog.com

ممنون از اینکه به وبلاگم سر زدید همیشه منتظر نظرات شما هستم

دنیا داشتن نیست

اسارت است

پول و ثروت و ماشین و قدرت دنیا نیست

خیر است : ان ترک خیرا الوصیه للوالدین

دنیا همان توهمات است

همان تخیلات و پندارهای ساختگی

لذت بردن از نعمت های الهی که دنیا نیست

داشتن آراستگی های خدا دادی که حرام نیست

قل من حرم زینه الله التی اخرجها لعباده

خدا این همه زیبایی و خوبی و ثروت و قدرت را برای خوبان آفریده

اما جنگ قدرت و حقه بازی برای کسب ثروت یک توهم است

یک سرگرمی بی معنا و بی انتهاست

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد