طنزهای تراژدیک شرکت های هواپیمایی در قرن بیست و یکم

 شرکت های هواپیمایی ایرانی
 برنده جایزه برترجهانی خدمت رسانی و تکریم ارباب رجوع


ONLY IN IRAN
                                               

                                                              












هواپیما وسیله خیلی خوبی است برای سرگرمی شرکت های هواپیمایی در ایران عزیز ما . تاخیرهای هفت هشت ساعته مهم نیست . در صورت تاخیر هواپیما ، مسافران می توانند در سالن فرودگاه با انواع اسباب بازی ها بازی کنند و سرگرم باشند . خوب ،  فروشگاههای این سالن ها هم باید پول دربیاورند یا نه ! اگر تاخیر زیاد شد ، با یک ساندیس می توان دهان مسافران را بست و به آنان خسته نباشید گفت ! هواپیما مگر می شود در ایران به موقع به پرواز درآید ؟ افتادن هواپیما در جوی آب و کشته شدن چند مسافر کاملا امری طبیعی است . اگر کمی تا قسمتی مشکل آب و هوایی( مانند چهار دانه باران یا برف) وجود داشته باشد ، فرود آمدن هواپیمای اصفهان در شیراز یا بالعلکس ( آن هم در گل و لای) نیز مهم نخواهد بود . همه نوع نقص فنی از همه رنگش ، به هنگام حرکت هواپیما در روی باند ( البته تنها در ایران) کاملا متداول و عادی است . باید دید این نقص در کتابچه نقصهای فنی ، نقص شماره 635 است یا نقص شماره 6350  تا بعد با دقت و تلاش پیگیر مهندسین فنی فی الفور در همان لحظه پرواز ظرف یک دقیقه ( یا چند ساعت ) رفع گردد .  تاخیر خلبان در ساعت پرواز در فرودگاه مشکل چندانی به نظر نمی رسد . سوارکردن مسافران هواپیما  مانند مینی بوسهای قدیمی دهات اصلا مهم نیست . برای هواپیمای فوکر100 نفره به جای صد نفر به 130 نفر بلیت فروختن و خط زدن آدمهای علاف اضافی و بیخود ، کاملا عادی است . کنسل کردن بلیت های
OK و خط زدن یواشکی آنها در کامپیوتر و نوشتن ON OK روی آنها و جایگزین کردن کسانی که اصلا بلیت نداشته اند به جای آنها هم کاملا ساده است . فروختن یک بلیت به چند نفر و صادر کردن بلیت خصوصی توسط خلبان و سایر دوستان هواپیمایی به بعضی از برو بچه های دوست داشتنی کاملا طبیعی است . اما در عوض باید مسافران را مثلا یک ساعت زودتر سوار هواپیما کرد تا چند نفر آن آخر مانده ها از پرواز جا بمانند و آن قدر در فرودگاه ناله کنند و گلویشان جر بخود و اعصابشان خط خطی شود تا خونشان مثل شمر به جوش بیاید ( به جهنم) .  به دلیل سیستم قوی کنترل و نظارت بر پروازها مشاهده می کنیم که همه تاخیرها و نقص های فنی و مشکلات عجیب و غریب اعم از مسخره و غیر مسخره ، به خاطر پیش بینی و تسلط قوی مسئولان هواپیمایی ، مثل اجل معلق و در لحظه پرواز و به طور آنی و کاملا ناگهانی  و ظرف یک دقیقه اتفاق می افتد ( بر خلاف همه جای دنیا) . جالب این که برای یکی از دوستانم ( در پرواز تهران ارومیه) اتفاق افتاده که پس ازیک ساعت  سوار هواپیما شدن آنان را پیاده شان کرده و پرواز را لغو کرده اند . دوست ما به ترمینال می رود تا با اتوبوس عازم سفر گردد که ناگهان با تلفن همراه به وی اطلاع می دهند  نقص هواپیما رفع شده و می توانند به فرودگاه برگردند . دوستمان به فرودگاه برمی گردد و سوار هواپیما می شود و بر فراز فرودگاه ارومیه اعلام می شود که هواپیما امکان فرود ندارد و دوباره پس از ساعتی خلبان دست از پا درازتر هواپیما را به تهران برمی گرداند و در فرودگاه مهرآباد بر زمین می نشاند ( حساب کنید دماغ سوختگی شدید و عمیق مسافران را ) . یک بار نیز ساعت پرواز هواپیمای خود ما که دو بعد از ظهر بود ، به تاخیر افتاد . ساعت سه شد . مسافران مرا فرستادند و گفتند بروید ببینید مشکل چیست . از مسئولین مراقبت پرواز پرسیدم گفتند : خلبان نیست . ساعت چهار شد . گفتند مشکل دارد حل می شود . ساعت پنج شد . به آنان گفتم الان که خلبان هم آمده پس مشکل کجاست . گفتند : خلبان روی باند مشغول حرکت دادن هواپیماست تا ببیند آیا هواپیما می تواند پرواز کند یا نه (!!!) . همین چهارشنبه گذشته هم یک ساعت توی هواپیما نشسته بودیم و هواپیما حرکت نمی کرد و مردم از گرما هلاک می شدند و کولرها هم کار نمی کرد . خانم مهماندار در حالی که کراوات زرد رنگش را مرتب می کرد ، گفت : چیزی نیست . یک نقص فنی ساده است ! با خودم که فکر می کردم و به چیزهای زیادی که قبلا از اوضاع هواپیماها دیده و یا شنیده بودم می اندیشیدم ، دیدم دربرابر اتفاقاتی که برای دیگران افتاده این قضایا چیزهای خیلی کم اهمیتی است و اکثر مسافران هواپیماها در ایران خاطرات بسیار شیرینی از این سفرها به یاد دارند و حساب کردم که اگر در هر پرواز یکی دو خاطره شیرین و دل انگیز در زمین و هوا اتفاق بیفتد ، ماشین حسابهای عادی هم نمی تواند شکر گذار شرکت های هواپیمایی باشد و تعداد این خاطرات شیرین را جمع و تفریق کند .  به همین جهت توصیه می شود که در سال خدمت رسانی ،  بزرگترین جایزه تکریم ارباب رجوع به شرکت های هواپیمایی اعطا گردد و جایزه اسکار هوایی هم به همینان داده شود .  واقعا که احساس مسئولیت و وجدان کاری و نظم و تلاش پی گیر و تدبیرهای هوشمندانه مسئولان این شرکت ها در ایران  بسیار آمپر بالا می زند و پشت شرکتهای بین المللی ایرباس و لوفتانزا و کنکورد را می لرزاند . از این جاست که باید گفت : هواپیماهای کشور عزیزمان ایران  در هیچ کشوری چنین امکانات پروازی ندارد و اگر چنین هواپیماهای درب و داغانی می توانند از زمین بلند شوند تنها و تنها به لطف خداوند است و بس . چند سال پیش ، وقتی یکی از هواپیماهای شرکت کنکورد نقص پیدا کرد ،  دو سال کلیه پروازهای این هواپیما را لغو کردند تا مشکل را به طور اساسی حل کنند . ببینید شدت عقب ماندگی آنها را و سطح بالای پیشرفت هواپیماهای ما را که شکر خدا به طور اعجاب آور و معجزه آسایی با هزار و یک نقص فنی و غیر فنی می توانند به پرواز درآیند و هیچ گاه برای حتی یک ماه هم که شده برنامه ها متوقف نمی شود و نه تنها از فروش بلیط ها کاسته نمی گردد ، که روز به روز بر تعداد شرکتهای هواپیمایی و فروش بلیت ها افزوده می شود . فرودگاه آدم را به یاد ملکوت می اندازد و چه جایی بهتر از فرودگاه که بیشتر عمر آدمها در آنجا صرف شود .  این مباحث در کشور ما جز مباحث کمدی کلاسیک می باشد اما در کشورهای دیگر حتی یک قلم از این مباحث در قلمرو تراژدی جا می گیرد و می تواند تحولات وسیعی به دنبال داشته باشد .   

نظرات 1 + ارسال نظر
وحید جمعه 18 شهریور‌ماه سال 1384 ساعت 05:50 ق.ظ http://irronypesar.blogfa.com/

سلام مرسی امدی پیشم پس باید اسم خلبان ها را ببرم تو لیست شلخته ها البته ایران همه جاش شلخته بازی هست شلخته بودن در حقیقت ذات جدا نشدنی از ایرونی هاست قصه هواپیما هم که خودت خوب می دونی همون طمع برای مسافر بیشتر هست که مثلا درامدها جوابگوی هزینه ها باشه حالا خدا می دونه چه جوری این شرکت های هواپیمایی ورشکست که نمی شن که هیچ چرا هر روز گنده تر میشن حالا شما هم تحمل کن دیگه دنیا بزرگه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد