ایرانیان امریکایى شهروندانى موفق در امریکا

گروه مطالعات ایرانیان گروهى مستقل و آکادمیک در امریکاست براى پژوهش در مورد موضوعهاى اجتماعى، اقتصادى و سیاسى. طبق پژوهشى که توسط این گروه انجام گرفته و نتایج آن اخیرا در کمبریج امریکا انتشار یافته است، ایرانیان شهروند امریکا یکى از گروههاى قومى را در امریکا تشکیل مى دهند که داراى بالاترین تعداد تحصیلکردگان دانشگاهى هستند. طبق این پژوهش ۲۶ درصد ایرانیان امریکایى داراى درجه لیسانس یا فوق لیسانس هستند و بسیارى از ایرانیان هم به درجه تحصیلى دکترا نائل آمده اند.

 

طبق آمار سال ۲۰۰۰ میلادى هم اکنون ۳۳۸ هزار ایرانى در امریکا در حال گذراندن مراحل تحصیلى دبستان یا دبیرستان هستند. بسیارى از ایرانیان اما مى گویند که این آمار تعداد واقعى ایرانیان در حال تحصیل را نشان نمى دهد، چون به خاطر مشکلاتى که سالها در روابط میان ایران و امریکا وجود داشته است و هنوز هم وجود دارد، بسیارى از ایرانیان پیشینه ملى اصلى خود را اعلام نمى کنند، یعنى نمى گویند که خودشان یا پدر و مادرشان اهل ایران هستند.

 

پژوهش یاد شده همچنین نشان مى دهد که متوسط درآمد ایرانیان امریکایى حدود ۲۰ درصد بالاتر از متوسط درآمدها در امریکاست. افزون بر این این پژوهش به نقش ایرانیان در پیشرفت اقتصادى امریکا پرداخته، و مى نمایاند که بسیارى از آنان در مقامهاى مدیریت و ریاست شرکتهاى موفقى هستند چون EBay، Verizon، AT&T، Intel، Cisco، Safas Corporation،Motorola، Oracle، Nortle و Lucent. ارزش این شرکتها از هزار میلیارد دلار بیشتر است.

 

طبق پژوهش گروه مطالعاتى ایرانیان صدها ایرانى امریکایى در دانشگاههاى امریکا به تدریس یا پژوهش اشتغال دارند. بسیارى از آنان در دانشگاههایى بسیار برجسته مشغول تدریس و تحقیق اند، همچون Harvard، Yale، Princeton، Los Angeles، Berkeley، Irvine، San Diago، Stanford، USC، MIT، Georrgia Tech، Wisconsin، Michigan، Illinois، Boston، Maryland، California Institute of Technology، George Washington، و صدها دانشگاه و کالج دیگر در سرتاسر امریکا.

 گروه مطالعات ایرانیان در حال تهیه گزارشى است در باره نقش ایرانیان امریکایى در نظام سیاسى امریکا و شرکت آنان در انتخابات ریاست جمهورى در سال ۲۰۰۴ میلادى.

 

زندگی در شکم کوسه

 آیا متوانید باور کنید کوسه ای انسانی را ببلعد و او زنده از شکم کوسه بیرون بیاید، داستان از این قرار است که در سال 1891 یک ملوان انگلیسی به نام جیمز بارتلی با یک کشتی غیر دولتی به نام اختر شرق برای شکار کوسه راهی سفر شد. او و همراهانش طی مسیر، ناگهان با کوسه غول پیکری برخورد کردند. افراد به سمت جانور نیزه پرتاب کردند که یکی از آنها به بدن کوسه خورد و جانور را وحشت زده کرد.کوسه زخمی با تکان شدید باله هایش سرنشینان قایقها را در آب انداخت در همین اثنا ناگهان با یک حرکت شدید کوسه جیمز بارتلی در آب پرتاب و او در یک چشم به هم زدن ناپدید شد. ملوانان به کشتی بازگشتند و خبر ناپدید شدن بارتلی را به بقیه دادند. کم کم کشتی به کوسه نزدیک شد و با پرتاب نیزه دریاچه ای از خون زیر بدن کوسه پدیدار گشت. ملوانان کوسه را با زحمت به عرشه بردند و پوست و روده اش را بیرون آوردند. ناگهان در جلوی چشمان حیرت زده ملوانان چیزی در شکم و معده کوسه تکان خورد.

آنها به آرامی معده حیوان را باز کردند و پایی پوشیده با کفش بیرون زد. سپس بدن بارتلی را که بیهوش بود از معده کوسه بیرون آوردند. او دو هفته با مرگ دست و پنجه نرم کرد تا سرانجام نجات یافت. وی گفت وقتی از قایق بیرون افتادم با آرواره های کوسه مواجه شدم و او مرا بلیعد، سپس از لوله ای لیز به سرعت سمت پایین پرتاب شدم و دیگر چیزی را خاطر ندارم.

او پس از این واقعه نابینا شد و پوست بدنش به سفید تغییر رنگ یافت. پزشکان زیادی از کشورهای مختلف دنیا بر سر بالین وی حاضر شدند. اما هیچکس نتوانست درمانش کند. او پس از هیجده سال در وضع بدی جان سپرد. بارتلی تنها انسانی است که توانست در شکم کوسه زنده به سر ببرد!!!
 


گریه‌کن‌های 10 هزار تومانی در مجالس ترحیم

«همشهری» در گزارشی به بازار گرم مجالس ترحیم پرداخته است.
در این گزارش از قول یک صاحب عزا آمده است: صد نفر می‌خواهم تا بیایند در مراسم دوستش که کسی را ندارد گریه‌ کنند و بعد مذاکره در مورد قیمت شروع می‌شود. نفری 10 هزار تومان گران است. چانه زدن جزیی از کار اوست 7هزار تومان توافق می‌شود.
«همشهری» می‌نویسد، تابوت روی دست‌ها می‌رود، مشایعت‌کنندگان با چهره‌های مغموم پی‌اش. یک تشییع جنازه باشکوه؛ مثل فیلم‌های سینمایی. سیاهی لشکرها زور می‌زنند تا قطره‌ای اشک روی گونه‌هایشان بچکد. چهره برخی نیز بی‌شباهت به چهره زار و نحیف الیور تویست نیست، زاده شده باشند برای گریه کردن، انگار.
صد نفر مشایعت‌کننده مرد مرده حالا ناهار را خورده‌اند. دستمزدهایشان را می‌گیرند و رهسپار خانه‌هایشان می‌شوند، تا شاید روز دیگری، خانواده دیگری برای خاکسپاری عزیزش، گریه‌کن حرفه‌‌ای بخواهد.
مدیر یک مؤسسه خدماتی می‌گوید: ارایه خدمات فوت، سال‌هاست در خارج از ایران مرسوم است. در برخی کشورها به محض فوت یک شخص، بازماندگان مجبورند، با یک شرکت تماس بگیرند. اما در ایران این کار هنوز جا نیفتاده ... در این حرفه بیش از یکی دو شرکت فعال نیستند.
سعی می‌کند کمتر از جزئیات کارش بگوید لابد به خاطر اینکه به قول معروف دست زیاد نشود. این مؤسسه نخستین تشکیلات ارایه دهنده خدمات مراسم ترحیم است. در حال حاضر چندان به درآمد فکر نمی‌کنیم، بیشتر قصدمان معرفی این حرفه است.
با آنکه در حرفه‌اش به موارد عجیب زیاد برخورده، اما یکی را نمی‌تواند فراموش کند. بازماندگان از او خواسته بودند، صد نفر مشایعت کننده و گریه‌کن برای تشییع جنازه عزیزشان بفرستد. پیرمرد سال‌های آخر عمرش را در تنهایی و به دور از فرزندانش گذرانده بود. فرزندان پیرمرد خارج از کشور زندگی می‌کنند. هنگام مرگ دوستانش تصمیم می‌گیرند، مراسمی ‌در خور او که روزی کیا و بیایی داشته، برایش برگزار کنند ما هم این تعداد کارگر گریه‌کن نداشتیم. با جایی هماهنگ کردیم و صد نفر یکجا به مراسم تشییع آمدند. اگر خودشان این گریه‌کن‌ها را می‌آوردند، برایشان یک میلیون تومان تمام می‌شد، اما ما قضیه را با 500 هزار تومان تمام کردیم.
تمام خدمات تدفین و ترحیم توسط این مؤسسات ارایه می‌شود. از تشییع، تدفین، رزرو وسایل ایاب و ذهاب و مسجد، مداح، سخنران و سفارش اعلامیه گرفته تا رستوران، تهیه و سرو غذا، مجله، حلوا، فیلمبرداری، تزئین ماشین عزا و تاج گل. انتظار داری دفتر مؤسسه خدمات ترحیم بوی مرگ بدهد، از در که وارد می‌شوی، با این همه در و دیوار این مؤسسه نیز مانند بقیه شرکت‌ها و مؤسسات است. با این تفاوت که منظره دشتی لخت هنگام غروب روی کارت مؤسسه خودنمایی می‌کند. به عکس شرکت‌های دیگر تابلوهای رنگارنگ دیوارهای مؤسسه را آذین نکرده، خالی خالی، جز تابلوی مقوای آیه‌ای از قرآن و تصویری از امام علی(ع).
بسته به نوع خدمات، قیمت متفاوت است.در هر صورت ما 10 درصد فاکتور خدمات ارایه شده را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنیم. همه چیز شفاف شفاف است. قیمت یک مراسم یک روزه آبرومند 150 نفره با ناهار روز تشییع جنازه و مراسم ختم در یک مسجد حدود یک و نیم میلیون تومان می‌شود. این را مدیر مؤسسه می‌گوید. در مدتی که او خدمات مجالس ترحیم ارایه می‌دهد، غذاهایی مانند چلوکباب کوبیده، چلو مرغ و چلو جوجه‌کباب با اقبال بیشتری مواجه بوده. اغلب مراجعان این شرکت برای مراسم ناهار ختم یک نوع غذا سفارش می‌دهند، اما به گفته مدیر یکی دیگر از این مؤسسات هستند خانواده‌هایی که دوست دارند، میز شام مجلس ترحیمشان با چندین نوع غذا پر شود.
هر جور که مشتری بخواهد سفره را می‌چینیم. البته در این مراسم مثل عروسی‌ها وسط میز بره کباب نمی‌گذارند، اما بعضی از مشتری‌ها چندین نوع غذا سفارش می‌دهند.
این مؤسسه علاوه بر فیلمبرداری و سایر خدمات، ماشین عزا هم تزئین می‌کند.
بعضی مشتری‌ها اصرار دارند، از مراسم عزاداری فیلمبرداری شود. بالاخره خاطره است، دیگر. اما هنوز فیلمبرداری خیلی رایج نشده، به خصوص در مورد درگذشتگان پیر.
مدیر مؤسسه می‌گوید: ما بیشتر در بالای شهر تبلیغ می‌کنیم. چون بیشتر مردم این منطقه به ما مراجعه می‌کنند.
با این همه مشتری‌های این مؤسسات تنها پولدارها نیستند. مراسم ترحیم و تدفین رسم و رسومی‌ دارد که بسیاری از جوان‌ترها چندان به آن آشنایی ندارند. چند وقت پیش خانمی ‌با ما تماس گرفت و ... گفت، مادر من مرگ مغزی شده و در بیمارستان است. نمی‌دانم برای مراسم ترحیم او چه کار باید بکنم. بسیاری از مشتری‌های ما کسانی هستند که یا رسوم را بلد نیستند یا دست تنها هستند. علاوه بر این برگزاری مراسم توسط ما مقرون به صرفه هم هست. مؤسسات خدمات ترحیم در جنوب شهر مشتری چندانی جذب نکرده، در این مناطق چهار تا همسایه و دوست و آشنا جمع می‌شوند و کارها را انجام می‌دهند.

 

خنده و شوخ طبعی

 

        شوخ طبعی و تبسم، جسم و روان انسان را همیشه سالم، جوان و شاداب نگه میدارد. شوخ طبعی ، یک واکنش لازم و یک وسیله کاهش افسردگی است.  تبسم و شوخ طبعی مانند نور خورشید به انسان جان تازه داده و سبب نشاط و سرخوشی می شود.

 به قول حافظ :

تاب بنفشه می دهد طره مشکسای تو            پرده غنچه می درد خنده دلگشای تو

 خنده باعث جلب دیگران و ایجاد دوستی می شود.

 به قول سعدی :

آن شکر خنده که پرنوش دهانی دارد           نه دل من که دل خلق جهانی دارد

         اگر کسی با شما بدرفتاری کرد، بکوشید آن را به عنوان موضوعی فکاهی تلقی کنید و به آن بخندید، دچار بغض و کینه نشوید و تندی نکنید.

 به قول شمس تبریزی :

اگر با من خوشی یارا، به صد دامم چه می بندی      و گر ما را همی خواهی، چرا تندی، نمی خندی

 

        انسان در زندگی خویش گرتفار مشکلات فراوانی شده و در بسیاری از موارد مجبور است که جدی باشد تا بتواند مسائل را حل کند، اما زمانی که مورد بی مهری و حق نشناسی مردم، بویژه دوستان و آشنایان قرار می گیرد، برای حفظ تعادل روانی و خونسردی خود بهتر که لبخند بزند.

 

به قول حافظ :

تو همچو صبحی و من شمع خلوت سحرم               تبسمی کن و جان بین که چون همی سپرم

 

        حدود 90 درصد زندگی ما شایستگی این همه تشویق و نگرانی را نداشته و بهتر است به زندگی بخندیم تا زندگی نیز به ما لبخند زده و روی خوش نشان دهد.

        ما، کسی را دوست داریم که قیافه اش همیشه باز، شاد و امید بخش بوده و انسان را به زندگی دلخوش و امیدوار کند.  بتواند به موقع شوخی کند و شخیهای او دلنشین و زیبا بوده و با شوخ طبعی و نشاط، مثل گل شکوفا باشد، بیش از حد جدی نبوده و لبخند بر لب داشته باشد.

 

در فصل گل چو بلبل مستم به جان گل          لبخند می زنم چو بیابم نشان گل

                                                                        ( مهدی سهیلی )

 

        انسان تبسم و شوخ طبع می تواند باعث شادی خود و دیگران شود. شوخ طبعی یک واکنش ضروری و یک وسیله تعدیل افسردگی است.  البته تفاوت وجود دارد در خندیدن با دیگران و خندیدن به دیگران.  باید همراه دیگران و با آنها خندید و نه به آنها.

    انسان ، در رابطه با دیگران لازم است بتواند، احساسات خویش را با خوشروئی و لبخند بیان کرده و ابراز وجود کند. اگر شخص احساسات خود را بیان نکند و به اصطلاح خودخوری کند، دچار افسردگی می شود. از طرف دیگر اگر احساسات و عقاید خویش را پرخاشگرانه بیان کند، دچار بیماریهای روانی تنی می شود.

 

میزان التزام متاهلین به توصیه‌های دینی در مسایل اقتصادی بیش از افراد مجرد است

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس پایان نامه

نتایج یک پژوهش نشان داد: میزان التزام به رفتارهای مطلوب دینی در زمینه‌ی تولید و مبادله کالا در مردان بیش از زنان و افراد متاهل بیش از افراد مجرد اصول مذکور را رعایت می‌کنند.
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌دکتر موسایی عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پژوهشی با عنوان “بررسی میزان التزام و اعتقاد مردم بر رفتارهای اقتصادی توصیه شده در اسلام” می‌افزاید: علیرغم تصورات اولیه هنوز هم اکثریت مردم جامعه در حد بالایی به لزوم رعایت احکام دینی در زمینه اقتصادی اعتقاد دارند و در بسیاری از زمینه‌ها که فرهنگ جامعه کمتر دستخوش تحول و تغییر شده است، ‌میزان التزام جامعه نیز قابل تامل است و با شناخت کم و کیف هر یک از عناصر آن می‌توان با برنامه‌ریزیهای حساب شده به تغییر فتار مردم به سمت آنچه مطلوب است اقدام کرد.
محقق در این بررسی،‌ تعداد ‌٣٨٤ نفر از صاحبان مشاغل و حرف و ‌٤٥٠ نفر از سرپرستان خانواده در شهر بهبهان را به صورت تصادفی از طریق دو پرسشنامه مورد بررسی قرار داده است.
نتایج این بررسی نشان داد که درجه التزام به رفتارهای مطلوب دینی در زمینه تولید و مبادله ‌٢/٥٣ درصد است که مقدار آن با افزاش سن و سابقه افزایش می‌یابد و در مجموع مردان بیش از زنان و افراد متاهل بیش از افراد مجرد اصول مذکور را رعایت می‌کنند.
همچنین متوسط درجه اعتقاد رفتارهای مطلوب دینی در زمینه تولید و مبادله ‌٧/٦٥ درصد می‌باشد که نشانگر تفاوت قابل توجه بین میزان التزام و اعتقاد به اصول سی و سه گانه مذکور است.
این نتایج می‌افزاید که درجه اعتقاد و التزام به آن دسته از رفتارهای مطلوب دینی در زمینه تولید و مبادله و مصرف که معارض با ارزشهای مادی گرایانه است کمتر از متوسط درجه اعتقاد و التزام به سایر اصول است.
از سوی دیگر، درجه التزام به رفتارهای مطلوب دینی در زمینه مصرف ‌٧/٥٠ درصد می‌باشد و سطح درآمد و سواد متغیرهایی هستند که بیشترین تاثیر را بر میزان رعایت رفتارهای مذکور دارند.
بر اساس نتایج این پژوهش، درجه اعتقاد به مهمترین رفتارهای اقتصادی مطلوب اسلام در زمینه مصرف ‌٨/٤٣ درصد می‌باشد و این مساله بیانگر این است که در بسیاری موارد رعایت رفتارهای مذکور نه به خاطر داشتن اعتقاد بلکه به دلیل محدودیت و مقررات جامعه و عوامل کنترل کننده بیرونی است.
نتایج پژوهش می‌افزاید: بیشترین درجه رعایت در بخش مصرف مربوط به رفتارهای مکروه (‌٥/٦١ درصد) و کمترین آن مربوط به رفتارهای مستحب (‌٣/٤٣ درصد) و مصارف حرام با (‌٣/٤٣ درصد) و مصارف واجب با (‌٦/٤٨ درصد) در میانه قرار دارند.
محقق در خاتمه پیشنهاد کرده است: ‌نتایج تفصیلی این طرح می‌تواند برای تمام کسانی که علاقمند به پیاده کردن اقتصاد اسلامی هستند، به ویژه برای محققین اقتصاد اسلامی و برنامه ریزان بخش فرهنگ و اقتصاد مفید و موثر است.

نظرات 1 + ارسال نظر
مریم دوشنبه 25 آبان‌ماه سال 1383 ساعت 03:42 ب.ظ

نتایج تحقیقات مختلف پژوهشگران در تمام نقاط جهان حکایت از آن دارد که باید خنده و خندیدن را جدی گرفت.
خنده نه تنها در کاهش فشارهای روحی مؤثر است که در کم کردن عوارض بیماری های جسمی نیز نقش دارد.خنده می تواند با بسیاری از بیماریهای شایع مقابله کند.

به عنوان نمونه خنده و شوخ طبعی سبب ترشح هورمون اندروفین می شود.خنده همچنین جریان خون را بهبود بخشیده، سیستم عصبی را تحریک کرده و سیستم ایمنی را تقویت و قلب را قویتر می کند.

خنده درمانی برای بیماران دیابت
نتایج یک تحقیق در ژاپن نشان می دهد که خندیدن و شوخ طبعی افراد دیابتی، به هنگام صرف غذا سبب می شود قند مصرفی بهتر پردازش شود.
محققان ژاپنی دریافته اند چنانچه افراد مبتلا به دیابت نوع دوم که شایعترین نوع دیابت است، به هنگام صرف غذا یک نمایش خنده دار تماشا کنند یا اینکه به یک سخنرانی طنز گوش دهند، میزان قندخون آنها کمتر افزایش می یابد.

خنده فشارخون را کاهش می دهد
خنده بهترین درمان برای افرادی است که دوران بهبودی پس از سکته قلبی را طی می کنند.
محققان دانشگاه در یک مطالعه متوجه شدند که خنده درمانی در این قبیل افراد سبب کاهش فشارخون می شود.
در این مطالعه 30 بیمار به دو گروه تقسیم شدند، بیماران گروه اول به مدت شش هفته تحت درمان موسوم به یوگای خنده قرار گرفتند و بیماران گروه دوم تنها از تمرین های فیزیکی استفاده کردند.
بیماران شرکت کننده در خنده درمانی هر هفته به مدت سه و نیم ساعت از ترکیب تکنیک های خندیدن و تمرینهای تنفسی استفاده کردند.
در این مطالعه فشارخون بیمارانی که در خنده درمانی شرکت کرده بودند به میزان محسوسی کاهش پیدا کرد اما فشارخون افرادی که تنها از تمرینهای بدنی استفاده کرده بودند، تقریباً ثابت باقی ماند.
احساس شادی در پی خندیدن و بهبود حال و هوای افراد در بلندمدت، هم در اشخاص سالم و هم در بیماران سبب بهبود کیفیت زندگی می شود.

مغز را فعال می کند
نگاه کردن به چهره های خندان نیز دارای اثر مثبت است و در فعال کردن مغز نقش دارد.
محققان دانشگاه ایالتی نیویورک در استونی بروک و دانشگاه استانفورد در کالیفرنیا دریافته اند که بخش کوچکی از مغز به نام آمیگدالا که با واکنشهای عاطفی مرتبط است، وقتی یک فرد اجتماعی و خونگرم تصویر یک چهره خندان را می بیند، فعال می شود.
در این مطالعه، محققان از ام آر آی برای مشاهده واکنشهای آمیگدالا در 15 داوطلب که به یک دسته عکس از چهره نگاه می کردند، استفاده کردند.
این محققان قصد داشتند واکنشهای متفاوت در برابر چهره های ترسناک را مشاهده کنند.
محققان دریافتند که همه افراد به چهره ترسناک به یک نحوه واکنش نشان می دهند، یعنی آمیگدالا در همه افراد با الگوهای مشابه فعال شد.
تفاوتها زمانی آشکارشد که داوطلبان به چهره های شاد نگاه می کردند.

تأثیرخنده بر روح و جسم
به اعتقاد دانشمندان شنیدن لطیفه، و دیدن تصاویر مضحک، بر روی بخش خاصی از مغز تأثیر می گذارد که باعث احساس سرخوشی انسان می شود.
یک گروه از محققان دانشگاه استنفورد به 16 داوطلب تصاویر مضحکی را ارائه کردند و در همان حال با دستگاه اسکن مغناطیسی (اف.ام.آر.آی) به بررسی تحولاتی پرداختند که در مغز آنان رخ می دهد.
در این بررسی روشن شد که مشاهده این تصاویر و کاریکاتورهای مضحک همان مدارهایی را در مغز افراد تحریک می کند که به مدار دریافت پاداش شهرت دارد و در زمانی که شخص به موفقیتی دست می یابد و یا احساس سرخوشی و دلشادی پیدا می کند، تحریک می شود.
در این میان یکی از بخشهای مغز به نام هسته اکیومبنس سرشار از نوعی پیام برنده عصبی به نام دوپامین می شود که مختص ایجاد حالت شادمانی است.
به هنگام شنیدن جوک یا شوخی، بخشهایی از مغز که وظیفه فهم معنی و زبان را برعهده دارند و بخشهایی که لبخند زدن و خندیدن را کنترل می کنند، تحریک می شوند.

مریم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد