ساحل جدایی

 

 

 

دوستانش یکی پس از دیگری رفتند

و او تنها مانده در این برهوت ظلمانی

در انتهای راهی بی بازگشت بی صبرانه به انتظار ایستاده 

در کنار ساحل فراموشی

و ناگهان ! آری !

قایقی آمده است

و به شما می سپارد همه هستی خود

هرچه دارد این است 

موجی پر زصدف

 و دیگر هیچ

 .........   خداحافظ....!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 من اینجا بس دلم تنگ است
و هر سازی که می بینم بد آهنگ است
بدینسان زندگی ننگ است
بیا ره توشه برداریم
قدم در راه بی برگشت بگذاریم
و "طرحی نو دراندازیم"
ببینیم آسمان هر کجا آیا همین رنگ است

یاد بگیرید که شاد زندگی کنید :

 

1 . روزتان را با لبخند آغاز کنید . اخم و تخم نکنید ؛ موج منفی پخش نکنید .  قیافه تان را شاد نشان دهید . چین و چروک را از چهره تان باز کنید . اگر کمی یاد بگیرید که چهرتان را بشاش کنید به همین صورت چهره تان قالب و فرم گرفته و شادی در چهره تان و روحتان نشست خواهد کرد .

 

2 . خیلی پر فیس و افاده نباشد . زود قهر نکنید . زود رنج نباشید . اهل گذشت و کنار آمدن باشید . تا خیلی ها شما را دوست داشته باشند و در کنارتان همه احساش شادی کنند . افسرده دل افسرده کند انجمنی را . هرگز ادای افسرده ها را در نیاورید ؛ حتی اگر کاملا افسرده باشید ؛ که اگر ادای افسرده ها را درآورید واقعا افسرده خواهید شد .

 

3 . به دیگران احترام بگذارید و زود آنها را رد یا محکوم نکنید ؛ چون با عکس العمل مشابهی باید همیشه در منطقه جنگی به سر برید .از نظر ذهنی به عموم و اکثریت بندگان خدا خوش بین باشید . اما در عمل ، در مواجهه با بهترین انسان ها هم هیچ گاه احتیاط کافی را از دست ندهید .  

 

4 . خاطرات تلخ گذشته را فراموش کنید ؛ حداقل به طور پیوسته ذهنتان را به آنها متمرکز نکنید . سعی کنید برداشت شیرینی از خاطرات تلخ داشته باشید . همان طور که می توانید از رخدادهای شیرین برداشت بد و تلخ و منفی داشته باشید و روز به روز بر افسردگی تان بیفزایید .

 

5 . بدیهای دیگران را فراموش کنید ؛ ببخشید تا بخشیده شوید . کودک صفت نباشد . بزرگواری نشان دهید و با کرامت از لغزشها و تیرگی های روابط چشمپوشی کنید .

 

6 . نرم زبان و شوخ طبع باشید . جوک بگویید . محترمانه به جوکهای دیگران گوش دهید و بخندید حتی اگر خنده تان نیاید . شادی را ته دلتان مخفی نکنید ؛ بگذارید شادی و خنده کاملا در چهره و حالات ظاهری خودش را نشان دهد . خنده بیشتر از این که امری پیچیده و فلسفی و شخصی باشد امری ساده و اجتماعی و تلقینی است . اگر از طنزی که قبلا شنیده اید یک بار دیگر هم بخندید آسمان زمین نمی آید و فاجعه ای جهانی اتفاق نمی افتد .  اگر خیلی جدی باشید زود فرسوده و مچاله خواهید شد . دنیا برای آدمهای عبوس و سخت گیر چهره ای سخت و ناهنجار و ناگوار نشان می دهد . اگر هیچ شوخ طبعی بلد نباشید یا طنزی و جوکی به یاد نداشته باشید حتما در اسرع وقت به روانپزشک مراجعه کنید .

 

7 . اگر می خواهید خوب به شما خوش بگذرد ، کاری کنید که به دیگران خوش بگذرد . آدمها آینه همدیگرند و شادی آنها در دل و جان و چهره هم بازتاب می یابد . بخندید تا دنیا به روی شما لبخند بزند .اگر شادی تان با رنج دیگران گره بزنید ، مطمئن باشید که در دل نمی توانید شادی عمیقی حس کنید و با پزی عالی و ظاهری خندان باطنی بدبخت و تیره و وحشتناک خواهید داشت و هیچ عارف و روانپزشکی هم نخواهد توانست با هزار دعا و یا قرص برایتان کاری کند ؛ مگر آن که رضایت دیگران را در پرتو رضای خداوند جلب کنید . عالمی را شاد کرد آن کس که یک دل شاد کرد .

 

8 . اگر تنها زندگی می کنید و حوصله ارتباط با دیگران را ندارید ، مطمئن باشید که خیلی نخواهید توانست شادی کنید . مگر آن که عارف باشید . پس اگر عارفی بزرگ نیستید ، در جمع زندگی کنید و به جمع بپیوندید : زندگی تنها و خورد و خواب تنها با محرومیت از لطف الهی همراه است  . حداقل اگر از لحاظ فیزیکی با دیگران نیستید ، می توانید به طور فکری و معنوی یا از طرق ابزارهای ارتباطی با آنها پیوند برقرار کنید  . یک اس ام اس یا ایمیل یا نامه ساده  یک بار زنگ زدن  یا دیداری ساده چند دقیقه ای شما را نخواهد کشت و به شخصیت و عظمت شما آسیبی نخواهد زد . مگر آن که خیلی کوچک و کم ظرفیت باشید .

  

9 . دنبال شوخی ها و شادی ها و لذت های افسانه ای و رمانتیک نگردید . پشت  دیوار بلند کاخ ها خبری نیست . ریشه شادیها و لذتها در درون شماست . به جای تکنیک های مدرن و فضاهای شاهانه و ویلاها و قصرها که گاهی مثل مقبره متروک اموات مومیایی شده می ماند ،سعی کنید مهارت شاد بودن و شاد ماندن و شاد زیستن و شاد گفتن و شاد شنیدن و  نگاهی زیبا و شاد به زندگی داشتن را کسب کنید .

 

10 . یاد خدا هم لذت بخش ست . یاد بهشت برین هم دل انگیز است . دیدن اولیا در خواب و بیداری امید بخش است . خواندن قرآن نه برای مردگان ، بلکه در دامن طبیعت و در متن زندگی و کار و شادی ها ، دریایی از شادی و دنیایی از نشاط است . اما به شرط آن که چنان خوانده و فهمیده شود که سلمان و ابوذر و مولوی و حافظ و استاد مطهری خواند و فهمید .

 

پی نوشت ها :

 

* آمریکا خدمتگزار جمهوری اسلامی ایران

  راهی برای رسیدن به آرامش *

  دستیابی به آرامش و آسایش با استفاده از چند روش *

  آرامش ذهنی * 

  خانواده کانون آرامش یا بحران *

  شاد فکر کنید ؛ شاد زندگی کنید *

              راههای یک زندگی شاد *