یادگار نیشابور

آرامگاه‌ خیام

بر مزار حکیم عمر خیام نیشابوری به بنای یادبود این ریاضیدان شاعر می نگرم . مردی از اهالی فلسفه و شوخ طبعی های شاعرانه . در برابر مزاری سرد و خاموش ایستاده ام با سنگقبری بزرگ و سیمانی . کمی دورتر نیز عطار نیشابوری در این خاک کهن آرمیده است . برای دیدن مزار خیام باید ۳۰۰ تومان پرداخت و این مبلغ برای چنان شخص خردمندی بسیار کم است . تفکر شاعرانه خیام از یک سو یادآور تفکر خوشباشی اپیکوری است و صادق هدایت و فیتزجرالد و نهیلیسم و اباحی گری غربی با حواشی تزیینی عرفانی و الهی . از یک سو یادآور حافظ شیرازی و عرفان افلاطونی است با شوخ طبعی های شاعرانه و رندی های حافظی . البته به نظر برخی اکثر اشعار از شعرای سرگردانی است بی نام و نشان و برخی در دواوین متعدد دیگران هست و بسیاری از شعرهای خیامی هم به علی خیامی نسبت داده می شود که شخص دیگری بوده . جمعا حدود ۱۴ رباعی اصیل به حکیم نیشابوری نسبت داده می شود که برخی در مرصادالعباد هم آمده است . به هر حال این مرد بزرگ الهی چنان که استاد فقید محمد تقی جعفری در مکتوب خویش در باره خیام آورده از تفکرات خیامی و تردیدها و لذتگرایی های آن چنانی پیراسته بوده و چنان که سزاوار یک حکیم الهی است اندیشه های عمیقی در باب الهیات و مبدا و معاد داشته است .

آنان  که   ز  پیش   رفته اند   ای  ساقی

در  خاک   غرور  خفته اند   ای   ساقی

بیرون مزار خیام کودکی با ترازو در دست می خواهد ما را وزن کند . رئیس دانشگاه به کودک می گوید همه اینها ( جمعی از اساتید ) را به حساب ایشان (من) وزن کن . همه یک یک روی ترازو رفتند و به رئیس دانشگاه گفتم که اینها را خوب وزن کنید تا پس از مسئولیت اضافه وزن نیاورده باشند . رئیس دانشکده علوم پیشدستی کرده صد تومان به کودک داد . گفتیم : با این مبلغ نمی توان سخاوتمندی نشان داد . می خواهید برای همه بستنی بخرید  . من صد تومان دادم و چند تن دیگر نیز تشویق شدند و هر یک صد تومان به کودک دادند .

 

داشتم راههای بیابانی اطراف نیشابور را نگاه می کردم که چه بزرگمردانی از این مسیرها گذر کرده و رفته اند و و به دریا پیوسته و اینک در سینه خاک خفته اند  . از امام رضا تا خیام و عطار و ....

                                           زان پیش تر ای پسر که  در  رهگذری

خاک  من  و  تو  کوزه  کند  کوزه گری

***

من دیدم اگر ندید هر بی  بصری

خاک پدرم در کف هر کوزه گری

پاورقی اول : زندگینامه خیام

نظرات 2 + ارسال نظر
آرش جمعه 5 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 05:37 ب.ظ http://www.setarehbaran.blogsky.com

وب لاگ جالب و پر باری داری.من خودم عاشق خیام هستم .یه سوال داشتم درسته که خیام به دنیای پس از مرگ هیچ اعتقادی نداشت؟چون از بین بعضی شعراشم میشه این نکته رو استنباط کرد.نظر شما چیه؟

afshin, germany شنبه 13 مرداد‌ماه سال 1386 ساعت 11:05 ب.ظ http://rooidad.persianblog.ir

با ایران بروزم ,, پیروز باشید
پاینده ایران ,,,,,,,,,,, بدرود

kareton ziba bud ,, pirooz bashid

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد