عاشقان را ملت و مذهب خداست

 

ای پیروان همه ادیان هر که هستید و هر جا که به سر می برید :

 

ای مسلمانان بیایید مسلمانی از سر گیریم . بیایید طبق آیه ‍‍یا ایها الذین آمنوا آمنوا بالله و رسوله و الکتاب الذی نزل علی علی رسوله ( نساء : 136) از نو به اسلام واقعی و خدا و پیامبر و قرآن عظیم ایمان بیاوریم . بیایید بر پایه آیه اول قرآن لطف و رحمت و گذشت و محبت را از خدای بزرگ بیاموزیم . بیایید همانند همه پیروان ادیان دیگر لحظاتی در پیشگاه الهی به یاد او نماز بگزاریم . ای مسلمانان  بیایید دقایقی  در کنار هم بر گرد سفره بهشتی قرآن و سنت های رسول خدا(ص) بنشینیم و بر پایه آیات قرآن کریم الگوی خوبی برای همه مردم جهان باشیم .  ای مسلمانان بیایید طبق آیه  یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و کونوا مع الصادقین (توبه 119)همیشه اهل ایمان و خدا ترس و درستکار و راستگو باشیم و با انسانهای رو راست و صادق همدلی و همراهی کنیم و از دروغ پردازان و دغلبازان رویگردان باشیم  .  ای مسلمانان مسلمانی را در پشت جلد شناسنامه ها نگذاریم . قرآن را به مجالس ختم اموات نسپاریم . که قرآن برای زندگان است (استجیبوا لله و للرسول اذا دعاکم لما یحییکم )( انفال 24) تنها به سلام و صلوات اکتفا نکنیم . از تظاهر و ریاکاری پاک گردیم و سوره منافقین را از یاد مبریم . به بانوان احترام بگذاریم و سوره نور و نسا را از یاد مبریم .  همانند پیامبر خود محمد امین ء امانتدار خوبی برای دیگران باشیم .  

ای مسلمانان سنی : بیایید سنتهای رسول خدا را مرور کنیم و از یاد نبریم که ما پیرو سنت های بزرگ رسول خداییم . بیایید بسیاری از مسلمانان را که از سنت های رسول خدا  بیگانه گشته اند و دینداری و معنویت و کار و تلاش سازنده خداپسندانه ( عمل صالح ) را از یاد برده اند دوباره با سنن نبی اکرم(ص) آشنا کنیم . از یاد نبریم صداقت صدیق را و شناخت درست حق و باطل را از فاروق  . از یاد مبریم قرآن عثمان را و زهد عمر را و کرم و شجاعت و علم و درایت و فقه و عرفان و مردانگی و گذشت و ادب و عظمت علی را . بیاید مسلمانی را در نماز تراویح خلاصه نکنیم و آن را در نفی مهر و زیارت نجوییم . بیایید دوباره برگردیم و به خانه رسول خدا برویم و چون او تمام طوایف مسلمان را بر گرد خود جمع کنیم . چنان که در زمان رسول اکرم (ص) فرقه و شاخه بندی نبود . ای اهل تسنن بیایید غیرت و مردانگی خود را از یاد مبریم .بیایید به خاطر کارهای ناروای دیگران ما نیز چون آنان نکنیم و حلم و بردباری حضرت رسول (ص) را از یاد نبریم که وقتی در کوچه ای با یک دشمن سرسخت رو برو شد که عبایش را چنان سخت کشید که گردن نبی اکرم سرخ شد ولی چنان دوستانه با او سخن گفت که وی شرمسارانه دین محمد (ص) را لبیک گفت . بیایید شیخ شلتوت را فراموش نکنیم . بیایید آثار دکتر یوسف قرضاوی را مطالعه کنیم . بیایید سنی محمدی باشیم و به تسنن اموی که وجود خویش را در نفی عدالت و معنویت واقعی و بی حرمتی به اهل بیت می بیند و اسلام و مسلمانی را در مبارزه با تشیع خلاصه می کند و پیوند برادری و وحدت امت اسلامی را گسیخته و جز به تحکیم قدرت دنیوی خود نمی اندیشد ، پشت کنیم .  

 

ای مسلمانان شیعه :  بیایید بار دیگر تاریخ تشیع را در ایران بخوانیم و ببینیم که چگونه شیعیان اولیه پیوسته به سه ویژگی حکمت و فضیلت و شجاعت حق گویی شهره بودند. کار ما بسی دشوار تر از اهل تسنن است . چرا که ما علاوه بر این که می باید با سنتهای رسول خدا(ص) آشنا شویم که حسین بن علی (ع) برای احیای آنها قیام کرد ء می باید به پیروی از علی علوی باشیم و به پیروی از فاطمه فاطمی و چونان اهل بیت حسینی و جعفری و رضوی گردیم و با انگیزه های صادق و قدم های استوار به سوی انتظار بزرگ ترین حادثه تاریخ یعنی ظهور آفتاب عالمتاب موعود جهانیان گام بسپاریم . ای شیعیان بیایید علی را در نخلستان های کوفه تنها نگذاریم . بیایید فلسفه 25 سال خانه نشینی علی را دوباره مطالعه کنیم . بیایید از علی علوی تر نباشیم  . بیایید برای وحدت امت اسلامی زمینه های اختلافات بین مسلمانان را ریشه کن سازیم . بیایید شیعه بودن را در تبری از اشخاص و لعن و نفرین خلاصه نکنیم . خوب بیندیشیم که چرا علی گفت : حق شناس باشید تا اهل حق را پیدا کنید  و دین را از اشخاص مگیرید که با اشخاص دیگر از دین بیرون روید .بیایید همانند صادق و عالم آل محمد امام جعفر صادق(ع) همه علمای اهل تسنن را بر گرد خود جمع کنیم و برای درک بهتر قرآن و اجرای تعالیم آن بیندیشیم . نیز بیندیشیم که چرا و  چگونه در گذشته بزرگ ترین علمای شیعه ء بزرگ ترین فقیه اهل تسنن نیز بوده اند . ای شیعیان بیایید بار دیگر حکمت علی و صبر و درایت حسن مجتبی و مردانگی و شجاعت حسین بن علی و علم و فقاهت باقر و صادق را زنده کنیم . بیایید به چند رسم و رسومات اکتفا نکنیم . همان گونه که شیعیان صدیق و بزرگ پیوسته در تاریخ ایران منشا افتخار و عظمت و فکر و فرهنگ و معنویت و حق جویی بوده اند . ای شیعیان بیایید به عاشورا بیندیشیم . اما زینب وار زیستن را از یاد نبریم و  یقین داشته باشیم که ماندن صادقانه و اجرای سیاست علوی و احقاق حق بسی سخت تر از شهادت در راه خداست و سخت تر از عاشورا ، حکومت عاشورایی است و سیاست سلمان فارسی و البته قیام کردن علیه ظلم بسی آسان تر از تثبیت پایه های عدل و خدمت صادقانه به بندگان خداست .

 

ای مسیحیان :  بیایید آیات فراموش شده کتاب مقدس را دوباره بر بشر امروز بخوانیم . بیایید قبل از آن که مسلمانان بگویند در قرآن شان آمده است که« ای مسیحیان شما انسان های ارزشمندی نیستید مگر آن که انجیل را زنده کنید ‌» (یا اهل الکتاب لستم علی شیء حتی تقیموا التورات و الانجیل)(مائده :68) . ما خود آیات طلایی کتاب مقدس را بار دیگر در شرایط فعلی جهان عمیق تر و بهتر مطالعه کنیم . بیایید مسیحیت را تنها به روز یکشنبه و دعای کوتاه کلیسا منحصر نکنیم . بیایید بار دیگر عیسی مسیح را چنان که در کتاب مقدس آمده است بشناسیم . بیندیشیم که آن مرد بزرگ که بود و چه کرد و چرا حضرت مسیح به صلیب کشیده شد . بیایید پاکی مسیح را در جهان زنده کنیم . ای مسیحیان جهان بیایید مسیحیت را در صلیب و شراب خلاصه نکنیم . بیایید همانند زکریا باشیم که از مردان بزرگ خدا بود و به شراب و مشروبات مستی آور لب نزد (انجیل لوقا 1: 15) بیایید عظمت صلیب را دوباره بازشناسیم . صلیب سمبل از خود گذشتگی و صبوری و شهادت در راه خداست . چنان که عیسی مسیح فرمود : اگر کسی بخواهد از من پیروی کند باید خود را فراموش کرده و صلیب خود را بردارد و دنبال من بیاید . زیرا هر که بخواهد جان خود را حفظ کند آن را از دست خواهد داد و هر که به خاطر من و انجیل جان خود را فدا کند آن را نجات خواهد داد (انجیل مرقس 8 : 34 و 35 ) . بیایید در کارهایی که غربی ها و آمریکایی ها به نام مسیحیت می کنند و جز در پی منافع دنیوی و قدرت سیاسی خود نیستند نیک بیندیشیم . زیرا مسیح می فرماید : چه سود دارد که آدم تمام جهان را ببرد اما جان خود را ببازد (انجیل مرقس 8 : 36) . عیسی مسیح ریاست را چیزی جز خدمت به مردم و تواضع در برابر آنان نمی داند و به حواریون  می فرماید : اگر کسی می خواهد اول شود باید خود را آخرین و غلام همه سازد .(انجیل مرقس : 35) .   بیایید کمی دوری از گناه را تجربه کنیم . زیرا « مزد گناه مرگ است» (رومیان فصل 6 آیه 23). بیایید بر سر قدرتمندان دنیا فریاد بزنیم که عیسی مسیح فرمود : آنچه آدمی را نجس می سازد چیزی است که از او صادر می شود . چون افکار بد از دل بیرون می آید یعنی فسق ، دزدی ، آدم کشی ، زنا ، طمع ، خباثت ، فریب ، هرزگی ، حسادت ، تهمت ،خود بینی و حماقت ، اینها همه از درون بیرون می آید و انسان را نجس می سازند ( مرقس 7 : 20 – 23) . ای مسیحیان جهان بیایید ثروت و سرمایه و سرمایه داران را محور زندگی خود قرار ندهیم که عیسی مسیح فرمود : اگر می خواهی کامل باشی برو دارایی خود را بفروش و به بیچارگان بده تا برای تو در عالم بالا ثروتی اندوخته شود . آن وقت بیا و از من پیروی کن . (متی 19 : 21 و 22 ) .

 

 

 

 

 

دمی با دوست


مناجات نامه دکتر علی شریعتی

خدایا

 به علمای ما مسئولیت

و به عوام ما علم
و به مومنان ما روشنایی

و به روشنفکران ما ایمان
و به متعصبین ما فهم

و به فهمیدگان ما تعصب،
و به زنان ما شعور

و به مردان ما شرف
و به پیران ما آگاهی

و به جوانان ما اصالت
و به اساتید ما عقیده

و به دانشجویان ما نیز عقیده
و به خفتگان ما بیداری
و به بیداران ما اراده
و به مبلغان ما حقیقت

و به دین داران ما دین
و به نویسندگان ما تعهد

و به هنرمندان ما درد
و به شاعران ما شعور

و به محققان ما هدف
و به نومیدان ما امید

و به ضعیفان ما نیرو
و به محافظه کاران گستاخی

و به نشستگان ما قیام
و به راکدان ما تکان

و به مردگان ما حیات
و به کوران ما نگاه

و به خاموشان ما فریاد
و به مسلمانان ما قران

و به شیعیان ما علی (ع)
و به فرقه های ما وحدت

و به جهال ما شفاء
به خودبینان ما انصاف

و به فحاشان ما ادب
و به مجاهدین ما صبر

و به مردم ما خودآگاهی
به همه ملت ما تصمیم و استعداد فداکاری

و شایستگی نجات و عزت بخش
************

 

دانشجویان عزیز

کلیه کتاب های دروس عمومی گروه معارف با دهها کتاب دیگر مجانی و به صورت کامل در آدرس

http://www.maarefsite.com/?page=books

موجود است .


ایرانیان امریکایى شهروندانى موفق در امریکا

گروه مطالعات ایرانیان گروهى مستقل و آکادمیک در امریکاست براى پژوهش در مورد موضوعهاى اجتماعى، اقتصادى و سیاسى. طبق پژوهشى که توسط این گروه انجام گرفته و نتایج آن اخیرا در کمبریج امریکا انتشار یافته است، ایرانیان شهروند امریکا یکى از گروههاى قومى را در امریکا تشکیل مى دهند که داراى بالاترین تعداد تحصیلکردگان دانشگاهى هستند. طبق این پژوهش ۲۶ درصد ایرانیان امریکایى داراى درجه لیسانس یا فوق لیسانس هستند و بسیارى از ایرانیان هم به درجه تحصیلى دکترا نائل آمده اند.

 

طبق آمار سال ۲۰۰۰ میلادى هم اکنون ۳۳۸ هزار ایرانى در امریکا در حال گذراندن مراحل تحصیلى دبستان یا دبیرستان هستند. بسیارى از ایرانیان اما مى گویند که این آمار تعداد واقعى ایرانیان در حال تحصیل را نشان نمى دهد، چون به خاطر مشکلاتى که سالها در روابط میان ایران و امریکا وجود داشته است و هنوز هم وجود دارد، بسیارى از ایرانیان پیشینه ملى اصلى خود را اعلام نمى کنند، یعنى نمى گویند که خودشان یا پدر و مادرشان اهل ایران هستند.

 

پژوهش یاد شده همچنین نشان مى دهد که متوسط درآمد ایرانیان امریکایى حدود ۲۰ درصد بالاتر از متوسط درآمدها در امریکاست. افزون بر این این پژوهش به نقش ایرانیان در پیشرفت اقتصادى امریکا پرداخته، و مى نمایاند که بسیارى از آنان در مقامهاى مدیریت و ریاست شرکتهاى موفقى هستند چون EBay، Verizon، AT&T، Intel، Cisco، Safas Corporation،Motorola، Oracle، Nortle و Lucent. ارزش این شرکتها از هزار میلیارد دلار بیشتر است.

 

طبق پژوهش گروه مطالعاتى ایرانیان صدها ایرانى امریکایى در دانشگاههاى امریکا به تدریس یا پژوهش اشتغال دارند. بسیارى از آنان در دانشگاههایى بسیار برجسته مشغول تدریس و تحقیق اند، همچون Harvard، Yale، Princeton، Los Angeles، Berkeley، Irvine، San Diago، Stanford، USC، MIT، Georrgia Tech، Wisconsin، Michigan، Illinois، Boston، Maryland، California Institute of Technology، George Washington، و صدها دانشگاه و کالج دیگر در سرتاسر امریکا.

 گروه مطالعات ایرانیان در حال تهیه گزارشى است در باره نقش ایرانیان امریکایى در نظام سیاسى امریکا و شرکت آنان در انتخابات ریاست جمهورى در سال ۲۰۰۴ میلادى.

 

زندگی در شکم کوسه

 آیا متوانید باور کنید کوسه ای انسانی را ببلعد و او زنده از شکم کوسه بیرون بیاید، داستان از این قرار است که در سال 1891 یک ملوان انگلیسی به نام جیمز بارتلی با یک کشتی غیر دولتی به نام اختر شرق برای شکار کوسه راهی سفر شد. او و همراهانش طی مسیر، ناگهان با کوسه غول پیکری برخورد کردند. افراد به سمت جانور نیزه پرتاب کردند که یکی از آنها به بدن کوسه خورد و جانور را وحشت زده کرد.کوسه زخمی با تکان شدید باله هایش سرنشینان قایقها را در آب انداخت در همین اثنا ناگهان با یک حرکت شدید کوسه جیمز بارتلی در آب پرتاب و او در یک چشم به هم زدن ناپدید شد. ملوانان به کشتی بازگشتند و خبر ناپدید شدن بارتلی را به بقیه دادند. کم کم کشتی به کوسه نزدیک شد و با پرتاب نیزه دریاچه ای از خون زیر بدن کوسه پدیدار گشت. ملوانان کوسه را با زحمت به عرشه بردند و پوست و روده اش را بیرون آوردند. ناگهان در جلوی چشمان حیرت زده ملوانان چیزی در شکم و معده کوسه تکان خورد.

آنها به آرامی معده حیوان را باز کردند و پایی پوشیده با کفش بیرون زد. سپس بدن بارتلی را که بیهوش بود از معده کوسه بیرون آوردند. او دو هفته با مرگ دست و پنجه نرم کرد تا سرانجام نجات یافت. وی گفت وقتی از قایق بیرون افتادم با آرواره های کوسه مواجه شدم و او مرا بلیعد، سپس از لوله ای لیز به سرعت سمت پایین پرتاب شدم و دیگر چیزی را خاطر ندارم.

او پس از این واقعه نابینا شد و پوست بدنش به سفید تغییر رنگ یافت. پزشکان زیادی از کشورهای مختلف دنیا بر سر بالین وی حاضر شدند. اما هیچکس نتوانست درمانش کند. او پس از هیجده سال در وضع بدی جان سپرد. بارتلی تنها انسانی است که توانست در شکم کوسه زنده به سر ببرد!!!
 


گریه‌کن‌های 10 هزار تومانی در مجالس ترحیم

«همشهری» در گزارشی به بازار گرم مجالس ترحیم پرداخته است.
در این گزارش از قول یک صاحب عزا آمده است: صد نفر می‌خواهم تا بیایند در مراسم دوستش که کسی را ندارد گریه‌ کنند و بعد مذاکره در مورد قیمت شروع می‌شود. نفری 10 هزار تومان گران است. چانه زدن جزیی از کار اوست 7هزار تومان توافق می‌شود.
«همشهری» می‌نویسد، تابوت روی دست‌ها می‌رود، مشایعت‌کنندگان با چهره‌های مغموم پی‌اش. یک تشییع جنازه باشکوه؛ مثل فیلم‌های سینمایی. سیاهی لشکرها زور می‌زنند تا قطره‌ای اشک روی گونه‌هایشان بچکد. چهره برخی نیز بی‌شباهت به چهره زار و نحیف الیور تویست نیست، زاده شده باشند برای گریه کردن، انگار.
صد نفر مشایعت‌کننده مرد مرده حالا ناهار را خورده‌اند. دستمزدهایشان را می‌گیرند و رهسپار خانه‌هایشان می‌شوند، تا شاید روز دیگری، خانواده دیگری برای خاکسپاری عزیزش، گریه‌کن حرفه‌‌ای بخواهد.
مدیر یک مؤسسه خدماتی می‌گوید: ارایه خدمات فوت، سال‌هاست در خارج از ایران مرسوم است. در برخی کشورها به محض فوت یک شخص، بازماندگان مجبورند، با یک شرکت تماس بگیرند. اما در ایران این کار هنوز جا نیفتاده ... در این حرفه بیش از یکی دو شرکت فعال نیستند.
سعی می‌کند کمتر از جزئیات کارش بگوید لابد به خاطر اینکه به قول معروف دست زیاد نشود. این مؤسسه نخستین تشکیلات ارایه دهنده خدمات مراسم ترحیم است. در حال حاضر چندان به درآمد فکر نمی‌کنیم، بیشتر قصدمان معرفی این حرفه است.
با آنکه در حرفه‌اش به موارد عجیب زیاد برخورده، اما یکی را نمی‌تواند فراموش کند. بازماندگان از او خواسته بودند، صد نفر مشایعت کننده و گریه‌کن برای تشییع جنازه عزیزشان بفرستد. پیرمرد سال‌های آخر عمرش را در تنهایی و به دور از فرزندانش گذرانده بود. فرزندان پیرمرد خارج از کشور زندگی می‌کنند. هنگام مرگ دوستانش تصمیم می‌گیرند، مراسمی ‌در خور او که روزی کیا و بیایی داشته، برایش برگزار کنند ما هم این تعداد کارگر گریه‌کن نداشتیم. با جایی هماهنگ کردیم و صد نفر یکجا به مراسم تشییع آمدند. اگر خودشان این گریه‌کن‌ها را می‌آوردند، برایشان یک میلیون تومان تمام می‌شد، اما ما قضیه را با 500 هزار تومان تمام کردیم.
تمام خدمات تدفین و ترحیم توسط این مؤسسات ارایه می‌شود. از تشییع، تدفین، رزرو وسایل ایاب و ذهاب و مسجد، مداح، سخنران و سفارش اعلامیه گرفته تا رستوران، تهیه و سرو غذا، مجله، حلوا، فیلمبرداری، تزئین ماشین عزا و تاج گل. انتظار داری دفتر مؤسسه خدمات ترحیم بوی مرگ بدهد، از در که وارد می‌شوی، با این همه در و دیوار این مؤسسه نیز مانند بقیه شرکت‌ها و مؤسسات است. با این تفاوت که منظره دشتی لخت هنگام غروب روی کارت مؤسسه خودنمایی می‌کند. به عکس شرکت‌های دیگر تابلوهای رنگارنگ دیوارهای مؤسسه را آذین نکرده، خالی خالی، جز تابلوی مقوای آیه‌ای از قرآن و تصویری از امام علی(ع).
بسته به نوع خدمات، قیمت متفاوت است.در هر صورت ما 10 درصد فاکتور خدمات ارایه شده را به عنوان دستمزد دریافت می‌کنیم. همه چیز شفاف شفاف است. قیمت یک مراسم یک روزه آبرومند 150 نفره با ناهار روز تشییع جنازه و مراسم ختم در یک مسجد حدود یک و نیم میلیون تومان می‌شود. این را مدیر مؤسسه می‌گوید. در مدتی که او خدمات مجالس ترحیم ارایه می‌دهد، غذاهایی مانند چلوکباب کوبیده، چلو مرغ و چلو جوجه‌کباب با اقبال بیشتری مواجه بوده. اغلب مراجعان این شرکت برای مراسم ناهار ختم یک نوع غذا سفارش می‌دهند، اما به گفته مدیر یکی دیگر از این مؤسسات هستند خانواده‌هایی که دوست دارند، میز شام مجلس ترحیمشان با چندین نوع غذا پر شود.
هر جور که مشتری بخواهد سفره را می‌چینیم. البته در این مراسم مثل عروسی‌ها وسط میز بره کباب نمی‌گذارند، اما بعضی از مشتری‌ها چندین نوع غذا سفارش می‌دهند.
این مؤسسه علاوه بر فیلمبرداری و سایر خدمات، ماشین عزا هم تزئین می‌کند.
بعضی مشتری‌ها اصرار دارند، از مراسم عزاداری فیلمبرداری شود. بالاخره خاطره است، دیگر. اما هنوز فیلمبرداری خیلی رایج نشده، به خصوص در مورد درگذشتگان پیر.
مدیر مؤسسه می‌گوید: ما بیشتر در بالای شهر تبلیغ می‌کنیم. چون بیشتر مردم این منطقه به ما مراجعه می‌کنند.
با این همه مشتری‌های این مؤسسات تنها پولدارها نیستند. مراسم ترحیم و تدفین رسم و رسومی‌ دارد که بسیاری از جوان‌ترها چندان به آن آشنایی ندارند. چند وقت پیش خانمی ‌با ما تماس گرفت و ... گفت، مادر من مرگ مغزی شده و در بیمارستان است. نمی‌دانم برای مراسم ترحیم او چه کار باید بکنم. بسیاری از مشتری‌های ما کسانی هستند که یا رسوم را بلد نیستند یا دست تنها هستند. علاوه بر این برگزاری مراسم توسط ما مقرون به صرفه هم هست. مؤسسات خدمات ترحیم در جنوب شهر مشتری چندانی جذب نکرده، در این مناطق چهار تا همسایه و دوست و آشنا جمع می‌شوند و کارها را انجام می‌دهند.

 

خنده و شوخ طبعی

 

        شوخ طبعی و تبسم، جسم و روان انسان را همیشه سالم، جوان و شاداب نگه میدارد. شوخ طبعی ، یک واکنش لازم و یک وسیله کاهش افسردگی است.  تبسم و شوخ طبعی مانند نور خورشید به انسان جان تازه داده و سبب نشاط و سرخوشی می شود.

 به قول حافظ :

تاب بنفشه می دهد طره مشکسای تو            پرده غنچه می درد خنده دلگشای تو

 خنده باعث جلب دیگران و ایجاد دوستی می شود.

 به قول سعدی :

آن شکر خنده که پرنوش دهانی دارد           نه دل من که دل خلق جهانی دارد

         اگر کسی با شما بدرفتاری کرد، بکوشید آن را به عنوان موضوعی فکاهی تلقی کنید و به آن بخندید، دچار بغض و کینه نشوید و تندی نکنید.

 به قول شمس تبریزی :

اگر با من خوشی یارا، به صد دامم چه می بندی      و گر ما را همی خواهی، چرا تندی، نمی خندی

 

        انسان در زندگی خویش گرتفار مشکلات فراوانی شده و در بسیاری از موارد مجبور است که جدی باشد تا بتواند مسائل را حل کند، اما زمانی که مورد بی مهری و حق نشناسی مردم، بویژه دوستان و آشنایان قرار می گیرد، برای حفظ تعادل روانی و خونسردی خود بهتر که لبخند بزند.

 

به قول حافظ :

تو همچو صبحی و من شمع خلوت سحرم               تبسمی کن و جان بین که چون همی سپرم

 

        حدود 90 درصد زندگی ما شایستگی این همه تشویق و نگرانی را نداشته و بهتر است به زندگی بخندیم تا زندگی نیز به ما لبخند زده و روی خوش نشان دهد.

        ما، کسی را دوست داریم که قیافه اش همیشه باز، شاد و امید بخش بوده و انسان را به زندگی دلخوش و امیدوار کند.  بتواند به موقع شوخی کند و شخیهای او دلنشین و زیبا بوده و با شوخ طبعی و نشاط، مثل گل شکوفا باشد، بیش از حد جدی نبوده و لبخند بر لب داشته باشد.

 

در فصل گل چو بلبل مستم به جان گل          لبخند می زنم چو بیابم نشان گل

                                                                        ( مهدی سهیلی )

 

        انسان تبسم و شوخ طبع می تواند باعث شادی خود و دیگران شود. شوخ طبعی یک واکنش ضروری و یک وسیله تعدیل افسردگی است.  البته تفاوت وجود دارد در خندیدن با دیگران و خندیدن به دیگران.  باید همراه دیگران و با آنها خندید و نه به آنها.

    انسان ، در رابطه با دیگران لازم است بتواند، احساسات خویش را با خوشروئی و لبخند بیان کرده و ابراز وجود کند. اگر شخص احساسات خود را بیان نکند و به اصطلاح خودخوری کند، دچار افسردگی می شود. از طرف دیگر اگر احساسات و عقاید خویش را پرخاشگرانه بیان کند، دچار بیماریهای روانی تنی می شود.

 

میزان التزام متاهلین به توصیه‌های دینی در مسایل اقتصادی بیش از افراد مجرد است

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران
سرویس پایان نامه

نتایج یک پژوهش نشان داد: میزان التزام به رفتارهای مطلوب دینی در زمینه‌ی تولید و مبادله کالا در مردان بیش از زنان و افراد متاهل بیش از افراد مجرد اصول مذکور را رعایت می‌کنند.
به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، ‌دکتر موسایی عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در پژوهشی با عنوان “بررسی میزان التزام و اعتقاد مردم بر رفتارهای اقتصادی توصیه شده در اسلام” می‌افزاید: علیرغم تصورات اولیه هنوز هم اکثریت مردم جامعه در حد بالایی به لزوم رعایت احکام دینی در زمینه اقتصادی اعتقاد دارند و در بسیاری از زمینه‌ها که فرهنگ جامعه کمتر دستخوش تحول و تغییر شده است، ‌میزان التزام جامعه نیز قابل تامل است و با شناخت کم و کیف هر یک از عناصر آن می‌توان با برنامه‌ریزیهای حساب شده به تغییر فتار مردم به سمت آنچه مطلوب است اقدام کرد.
محقق در این بررسی،‌ تعداد ‌٣٨٤ نفر از صاحبان مشاغل و حرف و ‌٤٥٠ نفر از سرپرستان خانواده در شهر بهبهان را به صورت تصادفی از طریق دو پرسشنامه مورد بررسی قرار داده است.
نتایج این بررسی نشان داد که درجه التزام به رفتارهای مطلوب دینی در زمینه تولید و مبادله ‌٢/٥٣ درصد است که مقدار آن با افزاش سن و سابقه افزایش می‌یابد و در مجموع مردان بیش از زنان و افراد متاهل بیش از افراد مجرد اصول مذکور را رعایت می‌کنند.
همچنین متوسط درجه اعتقاد رفتارهای مطلوب دینی در زمینه تولید و مبادله ‌٧/٦٥ درصد می‌باشد که نشانگر تفاوت قابل توجه بین میزان التزام و اعتقاد به اصول سی و سه گانه مذکور است.
این نتایج می‌افزاید که درجه اعتقاد و التزام به آن دسته از رفتارهای مطلوب دینی در زمینه تولید و مبادله و مصرف که معارض با ارزشهای مادی گرایانه است کمتر از متوسط درجه اعتقاد و التزام به سایر اصول است.
از سوی دیگر، درجه التزام به رفتارهای مطلوب دینی در زمینه مصرف ‌٧/٥٠ درصد می‌باشد و سطح درآمد و سواد متغیرهایی هستند که بیشترین تاثیر را بر میزان رعایت رفتارهای مذکور دارند.
بر اساس نتایج این پژوهش، درجه اعتقاد به مهمترین رفتارهای اقتصادی مطلوب اسلام در زمینه مصرف ‌٨/٤٣ درصد می‌باشد و این مساله بیانگر این است که در بسیاری موارد رعایت رفتارهای مذکور نه به خاطر داشتن اعتقاد بلکه به دلیل محدودیت و مقررات جامعه و عوامل کنترل کننده بیرونی است.
نتایج پژوهش می‌افزاید: بیشترین درجه رعایت در بخش مصرف مربوط به رفتارهای مکروه (‌٥/٦١ درصد) و کمترین آن مربوط به رفتارهای مستحب (‌٣/٤٣ درصد) و مصارف حرام با (‌٣/٤٣ درصد) و مصارف واجب با (‌٦/٤٨ درصد) در میانه قرار دارند.
محقق در خاتمه پیشنهاد کرده است: ‌نتایج تفصیلی این طرح می‌تواند برای تمام کسانی که علاقمند به پیاده کردن اقتصاد اسلامی هستند، به ویژه برای محققین اقتصاد اسلامی و برنامه ریزان بخش فرهنگ و اقتصاد مفید و موثر است.

ایمان برترین درمان

مجله «اخبار سال پزشکی داخلی» در شماره 18 ژانویه سال 2000 مقاله ای با عنوان «ایمان و شفا» چاپ کرد. در این مقاله، مروری بر جدیدترین مطالعات انجام شده در زمینه رابطه ایمان و شفا صورت گرفته است. به دلیل گرایش قابل توجه انسان ها هم اکنون تقریبا 30 دانشکده پزشکی در ایالات متحده انواعی از آموزش های مذهبی یا معنوی را به برنامه درسی خود افزوده اند. دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن برای دانشجویان پزشکی دوره هایی آموزشی دارد که به ایشان می آموزد چگونه درباره احساسات معنوی خود و بیمارانشان به کاوش بپردازند.

بر اساس مطالعه ای که در مجله علوم پزشکی و زیست شناسی امریکا در سال 1999 در دانشگاه دوک انجام گرفت ثابت شد که مذهبی بودن، وضعیت سلامت را بهبود می بخشد و طول زندگی را می افزاید. کوئیک یکی از پژوهشگران برجسته در مورد مسایل روانی قویا بر این باورست که مذهب،‌دارویی مناسب است. او می گوید : «بسیاری از ما به علت آنکه می خواستیم به دیگران کمک کنیم، پزشک شدیم و از این رو مذهب، آنچه را که پزشکی از دست داده است و به آن نیاز دارد، به آن بر می گرداند. این همان چیزی است که پزشکان واقعا می خواهند و می تواند به طبابت آنها معنا ببخشد.»

به اعتقاد روان شناسان، اکثر بیماری های روانی ناشی از ناراحتی های روحی و تلخی های زندگی عصر ما بر اثر ضعف ایمان مذهبی پدید آمده است. پژوهشگران معتقدند هر چه اعتقادات مذهبی و رفتارهای مذهبی در افراد بیشتر باشد، سطح سلامت روانی نیز افزایش می یابد. بنا به گفته محققان، اعتقادات عمیق مذهبی با عزت نفس بالا و افسردگی پایین همبستگی مثبت دارد. بر اساس گزارش علمی، میزان سکته مغزی در کسانی که دسته کم هفته ای یک بار در مراسم مذهبی شرکت می کنند، کمتر از کسانی است که هرگز در چنین آیینی شرکت نمی جویند. پژوهش های دانشمندان ایرانی نیز ثابت کرده است که باورهای مذهبی می تواند به طور چشمگیری باعث کاهش اضطراب و موجب سلامت روان شود.

جمعی از دانشجویان پزشکی در بیمارستان آموزشی جورج تاون بر بستر بیماری به نام «تام لانگ» گرد آمده بودند. او بر اثر ضربات متعدد چاقو از ناحیه قلب. معده و طحال به شدت مجروح شده بود. اما در کمال تعجب سرانجام زخم هایش التیام یافت.

 

 

 

 

 

لانگ ، یکی از معدود انسان هایی است که بعد از جراحت شدید قلبی زنده مانده است. ریگان فولی، دانشجوی پزشکی مشتاقانه از او می پرسد: «منبع انرژی تان را از کجا یافته اید؟»

لانگ می گوید :«جدا از مراقبت های فوق العاده پزشکی عامل دیگری هم در بهبودی ام موثر بوده است و آن چیزی نیست جز پروردگار.»

 

 

 

 

 

 

مذهب و پزشکی به طرز جدایی ناپذیری به هم وابسته اند. و ما گه گاه این ارتباط را در می یابیم. با وجود این، برای بیمار، یک مذهب سامان یافته، عامل نیرو بخش منحصر به فردی نیست. همه از معنویت برخوردارند و اصولا آن چه به زندگی انسان مفهوم می بخشد، وابستگی به مذهب است.

امکان دارد بین روح و جسم پیوستگی دیرینه ای باشد، ولی همچنان که شفا بخشی به دانشی بدل گشت، پزشکان غربی از معنویت و ایمان مذهبی به دور افتادند و حال که با پژوهش های علمی انجام شده میان ایمان و تندرستی رابطه تنگاتنگی ثابت شده است جامعه شکاک پزشکی، اندک اندک دگرگون می گردد. نشریات علمی و بسیاری از کتاب های جدید، آن را موضوع بحث خود قرار داده و شمار بیشتری از پزشکان در همایش هایی که پیرامون ایمان برگزار می گردد، شرکت می جویند.

کارول هاوسمن،  روان شناس بالینی می گوید: «به نظرم این بخشی از یک بازگشت کلی به معنویت است.»

دین ، فراتر از دانش

بررسی ها حکایت از آن دارند کسانی که در هفته بیشتر از یک بار در مراسم مذهبی شرکت می کنند به طور متوسط، نسبت به سایرین هفت سال بیشتر عمر می کنند. و احتمال بستری شدن این افراد در بیمارستان کمتر و یا کوتاه مدت تر است.

پزشکانی که به کیسه داروی بیمار، معنویت هم اضافه می کنند، پذیرفته اند که دین و ایمان، صرفا به منزله عامل امداد پزشکی و تنها در شرایطی که مریض آماده است در زمینه اعتقادات خویش سخن بگوید ، ‌امری حساس و مهم شمرده می شود.

خیزش ایمان

در سال 1996 به «جو سمس» ، که خود یک پزشک بود گفته شد که به سرطان لوزالمعده مبتلا شده و احتمال زنده ماندنش در پنج سال بعدی، 50 درصد است. او کاتولیک بود و مدتها می شد که برای اعتراف به گناهانش به کلیسا نیامده بود.

ولی هنگامی که همسرش که بازرگان مشهوری بود ، از مردم خواست که برای شوهرش دعا کنند، مخالفتی نکرد. این عمل برای او نه تنها ضرری نداشت بلکه خودش به تازگی در جایی خوانده بود که مراقبه یا راز و نیاز متفکرانه ، آرامبخش روح و روان است.

یک روز قبل از عمل جراحی، مراسم مذهبی شفا بخشی صورت گرفت. جو در این مورد می گوید: «همه مردم دست هایشان را روی بدنم گذاشتند و سرودهای مذهبی خواندند. قدرت این جماعت باور کردنی نبود.»

غده او به دور رگ های خونی اش پیچیده بود و با عمل  جراحی درمان شدنی نبود. ولی انجام آزمایشات و شیمی درمانی موجب جمع شدن غده گردید و بعد از یک عمل جراحی 11 ساعته، غده از بدن او خارج گشت

این روزها، پنج سال از زمان تشخیص اولین نشانه های بیماری او می گذرد ولی در بدن جو دیگر هیچ علامت فعالی پدیدار نشده است. او می گوید: «هرچند در طی عمل جراحی، بیشتر لوزالمعده ام را در آورده اند، ولی «نیروی زیادی» دارم. ولی نمی خواهم کسی تصور کند به خاطر دعا و نیایش حالم بهتر شده است. شیمی درمانی و جراحی خوبم کرد. هر چند من خیلی خوشبین تر شده ام.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

بررسی های پژوهشی ، ارتباط بین ایمان و تندرستی را ثابت می کنند.

پاره ای از اثرات مثبت پرهیزکاری عبارتند از:

عمر درازتر

میانگین عمر و امید به زندگی افرادی که در هفته بیش از یک مرتبه در مراسم مذهبی شرکت می جویند و کسانی که از این عمل، خود داری می ورزند، اختلافی هفت ساله دارد.

تندرستی کلی

افرادی که خود را مذهبی و دیندار می دانند ،‌به نسبت افراد بدون مذهب، از عملکرد بهتری برخوردارند و سلامتی شان کمتر به خطر می افتد.

بهبودی بهتر

بیمارانی که به خاطر ایمان خود، به آرامش رسیده اند، به نسبت اشخاصی بی ایمان، برای زنده ماندن پس از عمل جراحی قلب باز، سه برابر بیشتر شانس دارند.

قلب قوی تر

اشخاصی که مرتبا عبادت می کنند، احتمال این که به بیماری رگهای تغذیه کننده قلب مبتلا گردند، 70 درصد کمتر است.

فشار خون پایین

پژوهندگان دریافته اند افرادی که دین را بسیار با اهمیت شمرده و منظما در مراسم مذهبی شرکت می جویند، کمتر به فشار خون بالا دچار می شوند.

بهداشت روانی

حضور در محل عبادت، با کاهش افسردگی و دلواپسی و اضطراب ارتباط دارد.

نسخه پزشک: عبادت

ماتیوس، پزشک متخصص امراض داخلی، در اوایل دوره کاری خویش دریافت که بیمارانش چیزی بیشتر از تشخیص و مداوای بیماری، از او می خواهند. برخی از بیماران که از ایمان محکم وی آگاه بودند، می خواستند که با ایشان به عبادت بپردازد. او معمولا از بیمارانش درباره میزان ایمان مذهبی شان سوال می کند.

در سال 1992 تنها درشمار اندکی از دانشکده ها موضوعات معنویت و فانی بودن زندگی آموزش داده می شد. اما در حال حاضر از هر 125 دانشکده پزشکی، 50 تای آنها، قسمتی از برنامه آموزشی شان را به این مهم اختصاص داده اند.

در دانشگاه جورج تاون، دانشجویان پزشکی ، درسی تحت عنوان «کاربرد آداب و رسوم مذهبی در مراقبت های پزشکی» می خوانند. این کلاس، شامل همبستگی بین معنویت و تندرستی بوده و مذاهب عمده  جهان را، از منظر دانش پزشکی ، آموزش می دهد.

گروه هایی مشتمل بر پزشکان و روحانیان، دیدگاه های ادیان گوناگون از جمله، ادیان یهود، بودا، اسلام، مسیحیت ، آیین هندو، مذهب کاتولیک و پروتستان را آموزش می دهند. دانشجویان فرا می گیرند که چطور یک پیشینه معنوی را با یک سابقه پزشکی در هم آمیخته و اعتقادات بیمار را با شور و شوق، نه با شیوه ای تهدید آمیز، محقق گردانند. ایشان فرا می گیرند که در صورت نیاز بیمار، به عنوان روحانی بیمارستان، برایشان منابع مذهبی مشخص سازند.

درمان تمام عیار

هنگامی که «دایان رم» ، مجری میزگردهای رادیو، داشت صدایش را از دست می داد، تحت آزماش ها و درمان های متفاوت قرار گرفت، دارو درمانی را آزمود و با متخصصان پزشکی به مشورت پرداخت. با این حال ، درسال1998 صدایش به قدری ضعیف و لرزان شده بود که ناچار گردید دست از کار بکشد. از همین رو، موقعی که دوستی پیشنهاد کرد جهت معالجه، در یک مراسم عبادی شرکت جوید، وی که خوش ترین دوران عمرش را زمانی می دانست که از راه عبادت نیرو می گرفت، پیشنهادش را پذیرفت.

در نماز خانه ای نزدیک «کلیسای جامع ملی» دوستی که در آن زمان دستیار کشیش بود به همراه دیگران با گذاشتن دست ها روی سر «رم» و زمزمه کردن دعاهایی به منظور بهبود یافتن صدای وی مراسمی بر پا داشتند. در پایان مراسم، صدایش تغییری نکرده بود، ولی احساس خوشایندی داشت. وی اظهار می دارد: «می توانم بگویم که لایه ای از نیرو یا درخشش رعد و برق را حس کردم، نه، تنها احساس آرامش کردم. حس می کردم آن چه آنان می کنند. فریاد رسم خواهد بود. »

از آن به بعد، «رم» به جز درمان دارویی هر هفته درمراسم مذهبی کلیسا نیز حضور داشت. پزشکان تشخیص دادند که وی به آواپریشی، ناشی از انقباض عضلانی ماهیچه های تولید صدا دچار شده است. درمان ادامه پیدا کرد و مداوا کار ساز شد. «رم» نیز مانند بسیاری دیگر معتقد است که ایمان ، مکمل دارو درمانی است.

دکتر پوچالسکی می گوید: «بدون شک پیشرفت علم، در زمینه بیماری، باور نکردنی بوده است. ما در قرن بیستم، میانگین عمر را تقریبا به اندازه دو سوم افزوده ایم و این امر بیشتر مرهون دانش بوده است. ولی به گونه ای همه امکانات مان را در یک جا به کار گرفته ایم. علم، تمام قضیه را در بر نمی گیرد. به دیگر سخن نه تنها دعا درمانی بلکه ایمان به بهبود نیز، اثر بخش است.»