کودکی از خدا خواست که با او سخن بگوید و در این لحظه آسمان رعد و برق زد . کودک گفت : خدایا چرا با من سخن نمی گویی ؟ در این حال زمزمه هایی در دل کودک به وجود آمد و نسیم خنکی شروع به حرکت کرد و برگ های درختان به نرمی پیشاپیش کودک خم شدند . کودک گفت : خدایا حالا که با من حرف نمی زنی برایم لیوانی آب بده که خیلی تشنه ام . در این حال چشمه کوچکی زلالی در نزدیکی کودک شروع به غلغل کرد . کودک گفت خدایا اگر به من آبی نمی دهی دستکم به من یک شاخه گل بده و گلستان بزرگی از گلهای سرخ و زنبق و نیلوفر کودک را در آغوش گرفت . اما کودک گریه می کرد که چرا خدا به او شاخه گلی نمی دهد . کودک گفت خدایا اگر صدای مرا نمی شنوی و به من هیچ نمی دهی لااقل برایم پناهگاهی از باد و طوفان فراهم کن و در این حال آغوش گرم مادر و دستان نرم پدر کودک را فرا گرفت . اما کودک همچنان می گریست و در حالی که زیر لب به خدا بد می گفت چشمه را گل آلود کرد و گلها را له کرد و دستان پدر و آغوش مادر را با فریادهای گوشخراشی ترک کرد و از سرزمین خدا بیرون رفت .
زندگی چیست ؟ زندگی کجاست ؟ زندگی چیست کجاست ؟ زندگی خط نگاه من و توست . زندگی در من و توست . زندگی بوی بهار و گل سرخ زندگی رنگ خدا بوی بهشت زندگی چیست کجاست ؟ زندگی گشتن و دیدن و دریافتن است . مردگی خیره شدن خام شدن باختن است . زندگی چون و چراست زندگی بهر چراست زندگی چیست کجاست ؟ زندگی صاف شدن نرم شدن پخته شدن در دل درد فرو رفتن و نگداختن است زندگی جرات دیدن یک آینه است ؟ زندگی کوشش و جوشش و دل باختن است زندگی گام زدن سوی افق های بلند زندگی آب روان یافتن است زندگی درک معمای وجود در بلندای فلک بال زدن آب شدن زندگی چیست کجاست ؟ زندگی در صدف خویش گهر ساختن است زندگی همنفس خاطره هاست |
خدا در امثال فارسی
|
خدا به آدم گدا، نه عزا بده نه عروسی ! دعا ( مشابه : خدا خر را شناخت، شاخش نداد ! ) اشاره به افراد کم ظرفیت که نه به اندک نعمتی ناسپاسی می کنند و آداب بندگی و ادب استفاده مطلوب از نعمت ها را نمی دانند یا از یاد می برند و از طرفی با گرفتاری اندکی ناله و فریاد بر می دارند و هر رخداد کوچک طبیعی را یک فاجعه تلقی می نمایند . همانان که حق تعالی در وصفشان فرماید : « اذا مسه الشر جزوعا و اذا مسه الخیر منوعا » ( معارج ؛ آیه21 ) |
خدا برف را به اندازه بام میده !حکمت افعال الهی _ رزاقیت و الطاف اشاره به تناسب مقدار رزق و روزی الهی با اندازه نیاز نیازمندان . اگر نیاز و ظرفیت واقعی ـ و نه ادعایی ـ انسانها افزایش یابد ، عطایای الهی بر آنان نیز به همان نسبت فزونی خواهد یافت . |
خدا جامه میدهد کو اندام ؟ نان میدهد کو دندان ؟ انتقاد از افعال الهی اشاره به این که نعمت ها و الطاف الهی بر بندگان بسیار است ولی گاهی آنان شرایط و زمینه های برخورداری کامل از این الطاف را با کارهای نابخردانه از دست می دهند . نیز ممکن است سخن عوامانه ای از انسان های ساده و سطحی باشد در انتقاد از نا به جا و غیر حکیمانه بودن برخی از عطایای الهی . و معلوم نیست که اگر خدا همان جامه و نان را نیز دریغ دارد ، آیا این اعتراض کودکانه بیشتر نخواهد شد که خدا نه تنها دندان را از ما گرفت بلکه نان جوین را هم از ما دریغ داشت . انتقاد بر خلق رواست که در برنامه ها و اعمال و اهدافشان هزار و یک نقص وجود دارد ، نه بر خالقی که چشمه فیاض بی پایان از همه الطاف و برکات است و به سوی همه جریان دارد و اگر کسی دندان یا جامه ای را از دست می دهد ، به سبب بی ملاحظگی یا عدم جدیت خود شخص است یا مناسبات نامطلوبی که افراد دیگری چون خود وی برای او پدید می آورند . |
خدا خر را شناخت، شاخش نداد ! حکمت افعال الهی _ رزاقیت و الطاف |
خدا دیر گیره، اما سخت گیره ! حکمت افعال الهی _ کیفرها |
خدا را بنده نیست ! |
خدا روزی رسان است، اما اِهنی هم می خواد ! حکمت افعال الهی _ رزاقیت و الطاف |
خدا سرما را بقدر بالا پوش میده ! حکمت افعال الهی _ رزاقیت و الطاف |
خدا شاه دیواری خراب کنه که این چاله ها پر بشه ! دعا |
خدا گر ببندد ز حکمت دری --- ز رحمت گشاید در دیگری ! حکمت افعال الهی _ رزاقیت و الطاف |
خدا میان دانه گندم خط گذاشته ! حکمت افعال الهی |
خدا می خواهد بار را به منزل برساند من نه، یک خر دیگه ! |
خدا نجار نیست اما در و تخته رو خوب بهم میندازه ! حکمت افعال الهی |
خدا وقتی بخواد بده، نمیپرسه تو کی هستی ؟ رزاقیت و الطاف عامه |
خدا وقتی ها میده، ور ور جماران هم ، ها میده ! |
خدا همه چیز را به یک بنده نمی ده ! حکمت افعال الهی _ رزاقیت و الطاف |
خدا همون قدر که بنده بد داره، بنده خوب هم داره ! |
خدایا آنکه را عقل دادی چه ندادی و آنکه را عقل ندادی چه دادی ؟ ((خواجه عبدالله انصاری )) حکمت افعال الهی _ رزاقیت و الطاف |
خدا یه عقل زیاد بتو بده یه پول زیاد بمن ! دعای طنز آمیز |
زندگی چیست ؟
زندگی جوی روان است و روان خواهد بود
وین می کهنه جوان است و جوان خواهد بود
آنچه بودست و نباید ز میان خواهد رفت
آنچه بایست و نبودست همان خواهد بود
(اقبال لاهوری)
زندگی در افق های دوردست نیست . زندگی در بر توست . زندگی همسر توست . زندگی در امیدهای تو جاری است . زندگی در پویایی و تکاپوگری تو جوانه می زند . زندگی در تحول تو سایه زده است . زندگی بودن نیست . زندگی گشتن و گردیدن و سیال شدن . زندگی هوای تازه ای است که به شش هایت وارد می شود . اندیشه های سبزی است که کویرت را شادمان و گلستان می سازد . زندگی روشنی آینه فکرت توست . زندگی خوش بینی است . اما سادگی و حماقت نیست . زندگی تازه شدن ؛ رفتن و پربار شدن ؛ زندگی دامن پربار تو ازباغ جهان . زندگی کشتن یک شاخ امید در دل تاریکی است . زندگی تک گلی است که سراسر بهار است و بهار آفرین . زندگی ناله و فریاد نیست . زندگی یاس و تاریکی و حرمان و حسرت و افسوس نیست . زندگی کندن و دورافکندن واژه های حزن آلود و بیمار گون از فرهنگ زندگی است . زندگی کندن و کاویدن و سرشار شدن . زندگی شمعی است که در تاریکی روانت آفتاب می گردد . زندگی دست نوازشگر یک روح بلند . زندگی لبخند راستین یک تولد تازه است . زندگی همدلی آینه هاست . زندگی کم شدن فاصله هاست . زندگی کود ساختن از واژگان « نمی دانم » و « نمی توانم » و « نمی شود » و ریختن آنها در پای درخت توانایی و دانایی است . زندگی خواست و ساختن و گشودن است . زندگی بستن نیست . زندگی بسته نیست . زندگی خیابان یک طرفه و بن بست نیست . خیابان بن بست کفر و کافری است . بی حالی و بی معنایی است . ماهی زندگی همیشه تازه و پویاست . کلید ساز ذهن و روان آدمی بسی تواناترست . زندگی به سان مسیح برخاستن از میان خفتگان و مردگان است . زندگی یاس و پریشانی نیست . از همین خاک جهان دگری ساختن است . زندگی بی رنگ است . زندگی پررنگ است . چشمهایت را بشور و عالم روشنایی ها و رنگ ها را در بی رنگی ببین . لذت را در ترک لذت بیاب . زندگی را در فراتر از زنده بودن و جان کندن دریاب . زندگی بیداری است . مردگی بیکاری است . مردگی خوردن و خفتن و انباشتن است . زندگی پرزدن پی در پی ؛ در بلندای افق . همانند پرستوها سبکبار شدن . به سوی دریا رفتن . از امواج مهیب زندگی مگریز . زندگی دریایی است . زندگی توفانی است .
زین زندگی یکرنگ افسرده دلم
ای کاش یا بدتر از این گردد یا بهتر از این باشد
مضامین مشترک قرآن ، تورات و انجیل
خدا شناسی
صفات الهی :
1 . نور
قرآن : خداوند نور آسمان ها و زمین است .(نور : 35)
انجیل : خدا نور است و هیچ ظلمت در او نیست .( نامه اول یوحنا ، آیه 5 )
2 . نزدیکی به بندگان
قرآن : و هرگاه بندگان من از تو در باره من بپرسند (بگو) من نزدیکم و دعای دعا کننده را به هنگامی که مرا بخواند ، اجابت می کنم ( بقره : 186) اوست شنوای نزدیک ( سبا : 50)
تورات : خداوند نزدیک است به آنانی که او را می خوانند ( مزمور 145 : 18)
3 . علم الهی
قرآن : کلیدهای غیب تنها نزد اوست . جز او کسی آن را نمی داند و آنچه در خشکی و دریاست می داند و هیچ برگی فرو نمی افتد ، مگر این که آن را می داند ، و هیچ دانه ای در تاریکی های زمین و هیچ تر و خشکی نیست مگر این که در کتابی روشن(ثبت ) است .( انعام : 59)
انجیل : حتی یک گنجشک نیز بدون اطلاع پدر آسمانی شما بر زمین نمی افتد . تمام موهای سر شما نیز حساب شده است . پس نگران نباشید . در نظر خدا شما خیلی بیش از گنجشک های دنیا ارزش دارید .( متی، 10 : 29 ـ 31 )
بت پرستی
قرآن : از پلیدی بت ها دوری کنید (حج : 30)آیا آنچه را می تراشید می پرستید ؟ با این که خدا شما و آنچه را برمی سازید ، آفریده است ! ( صافات : 95 ـ 96 )
تورات : بت نسازید و بت ها را پرستش نکنید . چون من خدای شما هستم .( لاویان ، 19 ، 4 )
انسان شناسی
قرآن: ما انسان را در بهترین صورت و نظام آفریدیم.(تین : 4 )
تورات : خدا آدمی را راست آفرید.( کتاب جامعه ، باب 7 ،آیه29).
قرآن : آنان همانند چارپایان ، بلکه گمراه ترند.( فرقان : 44)
تورات : انسان بر بهایم برتری ندارد ، چون که همه باطل هستند. (کتاب جامعه ، باب 3 ، آیه 20).
معاد شناسی
قرآن : هر نفسی چشنده مرگ است . آن گاه به سوی ما باز گردانیده خواهید شد (عنکبوت : 57)
قرآن: هر کجا باشید شما را مرگ در می یابد ، هر چند در برج های استوار باشید ( نساء : 78)
تورات : کیست که بتواند نمیرد و تا ابد زنده بماند ( مزامیر ، 89 :48)
قرآن : هیچ کس نمی داند که در چه سرزمینی خواهد مرد .(لقمان :34).
تورات: کسی به روز مرگ تسلط ندارد. ( کتاب جامعه ، باب 8 ، آیه8).
پیامبر شناسی
قرآن : ( پیامبر ) بارهای سنگین و زنجیرهایی که بر آنها بود ( از دوش وگردنشان) برمی دارد .
( اعراف : 157).
انجیل : فراموش نکنید که شما از قید روش های بیهوده زندگی که از پدران خود آموخته بودید، آزاد شدید . ( نامه اول پطرس ، آیه 18 ) .
قرآن : آیا اگر او (پیامبر) بمیرد یا کشته شود ، از عقیده خود برمی گردید ؟( آل عمران : 144)
انجیل : نگذارید آن تمایلات نفسانی که به دوران جهالت گذشته شما مربوط است ، زندگی شما را تحت تاثیر خود قرار دهند . ( نامه اول پطرس ، آیه 14 )
اخلاقیات
برخورد با بیگانگان و پیروان ادیان دیگر
قرآن : خدا شما را از کسانی که در( کار) دین با شما نجنگیده و شما را از دیارتان بیرون نکرده اند ، باز نمی دارد که به آنان نیکی کنید و با ایشان عدالت ورزید . زیرا خدا دادگران را دوست می دارد
( ممتحنه :7)
هر که بر ضد ما نباشد ، با ماست ( مرقس :9:40) انجیل :
ترس از خداوند
قرآن : از مردم مترسید ، از من بهراسید (مائده : 44 )
انجیل : نترسید از کسانی که فقط می توانند بدن شما را بکشند ، ولی نمی توانند به روحتان صدمه ای بزنند . از خدا بترسید که قادر است هم بدن و هم روح شما را در جهنم هلاک کند .( متی ، 10 : 28 )
دعوت به پاکی
پیامبر اکرم ( ص ) : به راستی خداوند پاک است و انسان پاکیزه و نظیف و ] اصل[ پاکیزگی را دوست می دارد.( میزان الحکمه ، ج 10 ، ص 92 ) .
انجیل : چنان که خدایی که شما را خوانده است ، پاک است ، شما نیز در تمام رفتارهایتان پاک باشید . زیرا کتاب مقدس می فرماید : شما باید پاک باشید . زیرا من پاک هستم .( نامه اول پطرس ، آیه 15-16 ).
بی فکران
قرآن : قطعاً بدترین جنبندگان نزد خدا کران و لالانی اند که نمی اندیشند ( انفال : 22)
تورات : شخصی که بدون فکر کردن و با عجله جواب می دهد ، از یک احمق هم بدتر است
( امثال ، باب 20 ، آیه 20 )
برخورد با ابلهان
قرآن :چون بی خردان با ایشان رویارو گردند ، با زبان خوش پاسخشان دهند (فرقان : 63)
تورات : کسی که به سؤال احمقانه جواب دهد ، مثل سؤال کننده آن احمق است( امثال ، باب 26 ، آیه 4 )
تناسب افراد هم سنخ
قرآن : ما از شما و آنچه به جای خدا می پرستید ، بیزاریم . به شما کفر می ورزیم و میان ما و شما دشمنی و کینه همیشگی پدیدار شده تا وقتی که فقط به خدا ایمان آورید .( ممتحنه : 4 )
تورات : درستکاران از بدکاران نفرت دارند و بدکاران از درستکاران ( امثال ، باب 20 ، آیه 27 )
تاثیر عمل در جهان خارج
قرآن :به سبب کارهایی که مردم انجام داده اند در خشکی و دریا تباهی پدیدار شده است. (روم : 41)
تورات : حیوانات و مرغان به سبب شرارت ساکنانش تلف شده اند (کتاب ارمیای نبی ، باب 12، آیه 4 )
مشیت الهی و اراده بشری
قرآن : و زنهار در مورد چیزی مگوی که من آن را فردا انجام خواهم داد ؛ مگر آن که خدا بخواهد
( کهف : 23 ـ 24 )
انجیل : هان ای کسانی که می گویید : امروز و فردا به فلان شهر خواهیم رفت و در آن جا یک سال به سر خواهیم برد و تجارت خواهیم کرد و نفع خواهیم برد و حال آن که نمی دانید فردا چه می شود ... پس باید بگویید : اگر خدا بخواهد ، زنده خواهیم ماند و چنین و چنان خواهیم کرد ( رساله یعقوب ، 4 : 13 ـ 15 )
*****************************************************************
ازدواج
قرآن : (نکاح اینان) بر شما حرام شده است : .....و جمع دو خواهر با هم دیگر ( نساء : 23 )
تورات : مادامی که زنت زنده است ، نباید خواهر او را هم به زنی بگیری و با او هم بستر شوی ( لاویان ، 18 ، 20)
منابع
1 . کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید ) ، ترجمه از زبان های اصلی عبرانی ، کلدانی و یونانی ، ویرایش سال 1904 ، بدون ناشر ، 1388 ص + 432 ص ، چاپ 1973.
2 . کتاب مقدس (عهد عتیق و عهد جدید ) ، ترجمه تفسیری ، قطع جیبی ، 1251 ص، ناشر انجمن پخش کتب مقدسه ، بدون تاریخ .
3 . قرآن کریم .