راهکارهاى بالابردن روحیه و بهبود روابط


راهکارهاى بالابردن روحیه و بهبود روابط

۱ـ لبخند زدن: لبخند زدن چراغ سبز رابطه باز است، برخلاف ترشرویى که شهامت برقرارى رابطه را از افراد مى گیرد، با لبخند زدن به فرد اجازه مى دهیم با ما رابطه برقرارکند و هراسى نداشته باشد.
 
۲ ـ احترام: احترام به معناى پذیرش طرف مقابل، همانگونه که هست. این باعث امنیت خاطر فرد شده و به رابطه خوب مى انجامد، برخلاف بى احترامى که در آن سعى مى کنیم فرد را ابطال نموده و باب میل خودمان تغییر دهیم و فرد احساس تحقیر و احساس عدم امنیت کرده از ما گریزان مى شود.
 
۳ ـ قدردانى و تشکر: برخلاف طلبکارى، قدردانى و تشکر باعث انتقال این پیام خوب به فرد مى شود که ما آدم سپاسگزارى هستیم و در روابط با ما اگر چیزى به دست نیاورد چیزى هم از دست نخواهدداد.
 
۴ ـ تشویق و تعریف: برخلاف عیب جویى و انتقاد، با تشویق و تعریف نیز این پیام را به فرد القا مى کنیم که به تو انرژى مى دهیم و به شکوفایى تو کمک خواهیم کرد و در پیشرفت تو منعى ایجاد نخواهیم کرد.
 
۵ ـ محبت کردن: برخلاف بى عاطفه بودن که دوگانگى را القا خواهدکرد، با محبت کردن به همکار، رئیس، مرئوس، خود را کنار وى و همسو با وى و هم هدف با وى و پشتیبان وى قرارخواهیم داد.
 
۶ ـ توجه کردن: باتوجه کردن به فرد مى فهمانیم که خودش، کلامش وشخصیت وى براى ما مهم است، برخلاف بى توجهى که همه چیز از جمله شخصیت فرد را نادیده مى گیریم.
 
۷ـ درک و تفاهم: با درک و تفاهم به فرد القا مى کنیم که با وى همسو و هم جهت هستیم برخلاف اختلاف که ما را در مقابل فرد قرارمى دهد.
 
۸ - خوب گوش کردن: با خوب گوش دادن به فرد این پیام را مى فرستیم که کلام تو، تجربیات تو نهایتاً شخصیت تو برایمان مهم است. در مقابل بى توجهى که بى ارزشى را به فرد القا مى کنیم.
 
۹ـ نظم و ترتیب: نظم و ترتیب آرامش ایجاد مى کند، در مقابل بى نظمى و به هم ریختگى اضطراب آور است.
 
۱۰ ـ ورزش و تفریح: با ورزش و تفریح روح و جسم خودرا ساخته، اندام خود را متناسب مى سازیم و کسالت و سستى را از خود دور مى کنیم.
 
۱۱ ـ افزایش میزان ظرفیت و تحمل خود: مى توان با تکنیک هایى مثل سراب دریایى بدون اینکه در مقابل انتقاد دیگران جبهه بگیریم آنها را پذیرفته از خود عبور دهیم و انرژى خود را صرف جدال با همکاران نسازیم.
 
۱۲ـ سعى درجلوگیرى ازتظاهر: دروغ وتظاهر معمولاً دروغ وتظاهر دیگرى را مى طلبد و سیکل معیوب طى مى شود ودرفرد احساس گناه ایجاد مى کند وانرژى روانى فرد را به هدر مى دهد.
 
۱۳ـ سعى درجلوگیرى ازعجله وشتابزدگى درکارها: عجله وشتابزدگى درکار معمولاً باعث تضعیف تمرکز فرد شده، سلامت کار را زیر سؤال مى برد واطمینان وآرامش را ازفرد مى گیرد.
 
۱۴ـ پرهیز ازمقایسه خود با دیگران : هرکدام ازما از نظر هوش، استعداد، تواناییها، جایگاه وموقعیتى که داریم منحصر به فرد هستیم و تواناییهاى مان با دیگران فرق مى کند پس نتیجه مادى ومعنوى زندگى مان نیز با دیگران متفاوت خواهد بود. مقایسه تمامى فاکتورها میسر نیست لذا نتیجه را با دیگران مقایسه نکنیم که باعث تضعیف روحیه خود گردیم.
 
۱۵ـ با خود رابطه خوب داشتن: خودمان را بپذیریم وبه خودمان احترام بگذاریم.
 
۱۶ـ خودگویى هاى منفى را کم کردن: ما بدشانسیم، ما محکومیم، سرنوشت غم انگیزى داریم، همه درصدد تضعیف ما هستند واین جور جملات را به کار نبریم.
 
۱۷ـ خودگویى هاى مثبت را زیاد کردن: به خود امیدوارى بدهیم، همیشه هم موقعیت به ضررما نبوده، دراکثر مواقع خوب عمل کرده ایم، خود را تشویق کنیم.
 
۱۸ـ براى خود انگیزه فراهم کردن: سعى کنیم به یادگیرى هاى جدید بپردازیم و خود را شکوفا کنیم، به کامپیوتر، اینترنت، به موسیقى، به ورزش ، به گل کارى، به تفریح جدید.
 
۱۹ـ خود را به خلاقیت تشویق کردن: سعى کنیم لحظه به لحظه تازه تر ونوتر عمل کنیم، کارمان را، حرف مان را، حتى کلمات مان را متفاوت ازدفعه قبل ادا کنیم.
 
۲۰ـ سعى در احساس مفید بودن ومددکار بودن: با کمک به دیگران هم عاطفه مثبت آنها را برمى انگیزانیم ودرآنها احساس خوشایند ایجاد مى کنیم وهم عزت نفس خود را بالا مى بریم ودرکل اجتماع مان را مى سازیم
.

مشکل عشق نه در حوصله دانش ماست

مشکلات روابط دوستانه دختران و پسران در دانشگاه ها (۱)

۱ . خام و عجول و ناشیانه بودن در ابراز عشق و عاطفه و انتخاب دوست . با توجه به شرایط خاصی که در دانشگاهها وجود دارد و هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی برای روابط دوستانه و همراهی و همدلی و با هم بودن دختران و پسران در فضای دانشگاهها وجود ندارد کسانی که به تازگی از دبیرستان و فضاهای بسته وارد دانشگاه می شوند بی صبرانه و عجولانه و ناشیانه و بدون توجه به مشکلات آتی به آسانی رشته محبت خود را به دلهایی گره می زنند و به آسانی محبت عمیقی ابراز می کنند . بی آنکه بدانند این عواطف پرشور تا کجا و چگونه می تواند ثبات و دوام یابد و چقدر ممکن است سلامت روانی شان به خطر افتد یا انتخاب های بهتر آینده از دست برود . اگر عشق و عاطفه گوهر گرانبهایی است چرا باید به آسانی این گوهر را در پای اولین نگاه ـ که چه بسا در فضایی گناه آلود صودت گیرد ـ فرو ریزیم . متاسفانه با فضای رمانتیک و رویایی که جامعه و خانواده ها برای جوانان می سازند سالهای زیادی لازم است تا آنها  از عرش به فرش آیند و از آسمان رویاهای شیرین به حقایق چه بسا تلخ زندگی واقف گردند . هر آدمی سزاوار محبت و عشق نیست و هر عشقی به ازدواج ختم نمی شود . به هر حال بهتر است جوانان عواطف خود را به محک بزنند تا ببینند چقدر این عواطف از سادگی جوانی و چقدر از معرفت عمیق ناشی می شود . چقدر صادقانه است و چقدر متقلبانه و مزورانه .

۲ . نافرجام بودن بسیاری از روابط دوستانه . غالبا به دلیل مشکلات زندگی و تغییر شرایط درسی و کاری - عشق  و عواطف  جوانان نشیب و فراز زیادی پیدا می کند و حاصل آن غم و غصه شدید و حزن و  اندوه جانکاه یا احساس افسردگی و ناکامی است که بر فضای زندگی سایه می افکند . حتی در سطح گسترده و حجم وسیعی از مطالب اینترنتی  شاهد همین روابط حزن آلود هستیم . من اصلا نمی خواهم از عواقب تلخ خشونت بار روابط نافرجام عاشقانه یک طرفه یا دوطرفه حساب نشده حرف بزنم . زیرا همه شما از جریان های صفحه حوادث روزنامه ایران و سایت حادثه دات کام به خوبی مطلع هستید .

۳ . افت تحصیلی .  دانشجویانی که به نوعی درگیر روابط عاطفی با جنس مخالف هستند در ادامه عشق شیرین خود از لحاظ تمرکز و علاقه و اهتمام کافی به درسها ضعف و ناتوانی یا بی تفاوتی شدیدی پیدا می کنند . من خود شخصا با نمونه های فراوانی روبه رو بودم که در آغاز حتی با همکاری در درس و تحقیق خیلی عالی به هم کمک می کردند ولی در ادامه عشق و علم ـ هر دو ـ را از دست داده اند .

۴ . افزایش مشکلات شخصی و خانوادگی . این روابط دوستانه در موارد زیاد بدون اطلاع خانواده ها ( یا با بی خیالی آنها )تداوم یافته و سرانجام تنها هنگامی که به مرحله حاد و دشوار می رسد یا بحرانی برای افراد به وجود می آید توجه همه را جلب می کند . با کمال تاسف گاهی  روابط دوستانه به نوعی تحمیل و جبر و فشار و رنجش و زورگویی و باج گیری منتهی می گردد .
 
۵ . ایجاد بحران عاطفی ـ دینی .
با توجه به این که غالب دانشجویان شرایط فکری و تجربی و شغلی مناسبی به منظور آمادگی برای ازدواج را ندارند و از طرفی روابط گرم و صمیمانه به سهولت نمی تواند در چارچوب های شریعت عمل کند و برخی از سخنان و حرکات سوال برانگیر دانشجویان برای خود آنان بحران زاست و آنان به نوعی احساس گناه و عذاب وجدان می کنند و این احساس هم چون با تداوم رابطه شدیدتر می شود بر دشواری کار می افزاید . این خود خوری و ناراحتی نمی تواند با بی خیالی رفع شود و باید برایش به خوبی چاره اندیشی کرد . 

۶ . عشق یا سرگرمی . برای برخی از دانشجویان ( مخصوصا آقایان) عشق یک سرگرمی دلچسب است که از جاذبه های جنسی خالی نمی باشد ولی در تلقی بسیاری دیگر ( به ویژه خانم ها) این کار شوخی بردار نیست ( جالب این که تفاوت های بارز و مرز معینی هم بین شوخی و جدی نیست ) .ولی نهایتا تداخل شوخی ها با جدی ها برای برخی خاطرات دردناکی از عشق باقی می گذارد که به این زودی ها نمی توان آن را تسکین بخشید . چه پاسخی می تواند فردی را آرام کند که یقین کرده کسی با او و سرنوشتش بازی کرده است . ما در احادیث نبوی هم می خوانیم که چند چیز است که شوخی اش جدی است و یکی از آنها عبارت است از همین قضیه پرشور  روابط دختران و پسران 

۷ . عشق در روابط استاد و دانشجو : یکی از دانشجویان پرسیده : در باره عشق های مصلحتی که ما به اساتید ابراز می کنیم توضیح بدهید ؟ اولا که وقتی عشق مصلحتی است یک تجارت و زرنگی است و البته نوعی بازی زیرکانه است که هر دو طرف بازی می خورند . اما به هر حال در دانشگاههای دیگر دنیا حتی ازدواج بین دانشجو و استاد غیر مجاز است و اصولا همان طور که گفته شد فضای درس باید درسی و علمی باقی بماند و به محفل عشق و عاشقی تبدیل نشود وگرنه هم درس بر باد می رود و هم عشق بدنام می شود . از طرف دیگر چه نسبتی است بین استاد و دانشجویی که فاصله سنی شان حداقل ده سال متفاوت است . پس بهتر است از بازی های خطرناک دست برداریم و با زندگی دیگران شوخی مصلحتی نکنیم .
 

طنز دانشجویی

طنز دانشجویی

سر کلاس همش داشت با موبایل آخرین مدلش  بازی می کرد . وقتی که کلاس تموم شد صبرکرد که بیشتر بچه ها به دم در دانشکده برسن ! اون وقت با تمام سرعت خودش رو به دم در رسوند و صدای دزد گیر بنز آخرین سیستمش توجه بچه ها رو جلب کرد . آخه دیروز خریده بود ، باید همه می فهمیدن ! با احساس غروری سوار ماشین شد و استارت زد و صدای ضبط رو تا آخر بالا برد سر راه یه دکه روزنامه فروشی دید که چند نفر آدم جلوش ایستاده بودن  هوس کرد بنزش رو به رخ اون ها هم بکشه ! رفت و یه روزنامه برداشت ، یه ۵۰۰ تومانی داد به روزنامه فروشه و گفت باقیش ماله خودت ! صفحه اول روزنامه یه عکس انداخته بود ! با خوشحالی داد زد : عکس پاپام رو تو روزنامه انداختن ، ایول ل ل  پاپا ! پائین عکس پدرش نوشته شده بود : دستگیری کلاه بردار حرفه ای ،  کلیه کسانی که از نامبرده شکایتی دارند ........
 

موضوع همین جاست !

موضوع همین جاست !

آورده اند که روزی مردی در یک صبح سرد زمستانی به شهری مسافرت کرد. وقتی او وارد هتل آن شهر شد, متوجه شد که کارمندان هتل و میهمانان همه پابرهنه هستند. در رستوران هتل, شخص جذابی را دید که پشت میزی در نزدیکی او نشسته بود. مرد از او سوال کرد چرا شما کفش نمی‌پوشید؟ آیا نمی‌دانید کفش چیست؟
او در پاسخ گفت: "البته که می‌دانم کفش چیست." 
آن مرد مسافر دوباره پرسید: "پس چرا کفش نمی‌پوشید؟"
آن شخص در پاسخ گفت: "موضوع همین جا است که چرا من کفش نمی‌پوشم؟"
بعد از صرف صبحانه, مرد مسافر از هتل خارج شد. برف همه جا را پوشانده بود. اما بیرون از هتل نیز همه پابرهنه بودند. مرد مسافر به کنجکاوی از رهگذری پرسید: چرا در این شهر کفش نمی‌پوشید؟ آیا هیچ کس نمی‌داند که کفش از پاها در مقابل سرما محافظت می‌کند؟
رهگذر پاسخ داد: ما می‌دانیم کفش چیست. به آن ساختمان نگاه کن, آن ساختمان یک کارخانه کفش‌ دوزی است. ما به داشتن این کارخانه افتخار می‌کنیم به همین خاطر هفته‌ای یک بار در آن جا دور هم جمع می‌شویم و به سخنرانی رئیس این کارخانه گوش می‌دهیم. او به ما می‌گوید که کفش چه چیز عالی‌ای است.
مسافر پرسید: پس چرا کفش نمی‌پوشید؟
رهگذر پاسخ داد: آه, موضوع همین جا است که چرا کفش نمی‌پوشیم؟

شما از این حکایت چه برداشت می کنید ؟