تنهایی

خیلی از ماها اینک در اوج شلوغی و ازدحام جمعیت تنهای تنهاییم . در میان صداها و تصاویر متحرک زندگی ما گم شده ایم . در طوفانی زندگی می کنیم و همه کشتی ها از کنارمان به سرعت می گریزند و  بادبان کشتی مان در گرداب تنهایی در هم می ریزد . همه آدم ها و ماجراها مثل برش های زیبا یا زشتی از فیلم های سینمایی از کنار ما می گذرند و همه این قطعات فرو می ریزد و همه صحنه ها به تدریج از چشمانمان محو می شود و باز ما تنهاییم . خیلی ها در سر سفره غذا و لذت و هوس و ثروت با ما هستند اما در گرسنگی و درد و ناکامی تنهایمان می گذارند . خیلی ها ما را برای خودشان می خواند . خیلی ها اهل معامله هستند . و جز به بده بستان فکر نمی کنند . البته غالبا کم می آوررند اما همیشه بر اساس مبانی اقتصادی - عواطف خویش را بروز می دهند و اگر جایی گرم و داغند یا سرد و یخی - به تناسب نوع بده بستانها فرق می کند . تنها ما تنها نیستیم در آمریکا ۲۷ میلیون نفر تنها زندگی می کنند .  انسان تنها موجودی است که از تنهایی خود آگاه است . چرا ما تنهاییم ؟ چرا کم حوصله ایم ؟ و چه باید کرد . چاره تنهایی پایکوبی و سرمستی در محافل رقص و آواز و ضیافت های باشکوه هوس انگیز خصوصی و عمومی نیست . چاره تنهایی داشتن دهها دوست رنگارنگ موسمی نیست . چاره تنهایی فریاد کشیدن و سوت زدن و آواز خواندن در بیکسی و سکوت نیست . تنهایی احساس غربت غریبی است . غم و درد سنگینی است که گاهی طعم بسیار شیرینی دارد . حس تنهایی در انسان های اندیشمند و آگاه جامعه بیشتر است . ثروتمندان و قدرتمندان بزرگ با هیاهوی عجیبی که پیرامون خود درست کرده اند نمی توانند از تنهایی بگریزند . آنان زمانی بهتر تنهایی را درک می کنند که دریابند در میان کلاف سر در گم معادلات اقتصادی گم شده اند و حتی زن و فرزندشان هم اقتصادی به آنان می نگرند . اینان به طرز جانگدازی تنهایند  اما هیچ گاه فرصت نمی کنند به زیبایی در رویای شیرین تنهایی فرو روند و  به عمق آن برسند . آری تنها ابوذر نیست که تنها زندگی می کند و در تنهایی و غربت می میرد . انسان و انسانیت این گونه در تنهایی زاده شده و رشد کرده و به کمال می رسد . روزی خواجه ابوسعید ابوالخیر تنها نشسته بود مردی خیره سر از کنارش می گذشت و کنایه آمیز به وی گفت : خواجه تنها شده است . خواجه ابوسعید ابوالخیر  گفت : من تنها نبودم اینک که تو آمدی تنها شدم . تنهایی شاید خوب نباشد اما بودن با دیگران بودن با جسم و پول و هوس آنان نیست . همزیستی با مردگان بی روح نیست . همدمی با لاشه های گندیده نیست . تنهایی چیز دیگری است . بودن با دیگران خیلی وقت ها پنداری واهی یا یک سرگرمی متداول موسمی است اما تنهایی یک واقعیت اساسی و عمومی و نهایی . 

نظرات 5 + ارسال نظر
[ بدون نام ] جمعه 9 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 11:01 ق.ظ

سلام من اومدم وبازم اول شدم چرا قبول نمی کنید که من اولم؟؟؟؟

امیدوارم که همیشه در همه امور زندگی تان اول باشید .

[ بدون نام ] جمعه 9 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 06:24 ب.ظ

سلام / جالب بود و جدید / ممنون /

ع شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 01:06 ق.ظ

سلام
عید ولایت و امامت بر رهپویان طریق هدایت فرخنده و مبارک باد.
یکی عشقش این است که اول باشد ؛ دیگری از دیدن چیزهای جالب همیشه به وجد می آید و تمجید می کند و ...
هرچه هست خلایق در طریق کمال مطلوب گام نهاده اند آگاه و ناآگاه در آرزوی نیل به کمال مطلق لحظه ها را سپری می سازند . خداکند همه راه یافته صراط حق باشیم .
شاد و سرافراز باشید .

غدیر عید کسی است که دوستانش او را درک نکردند و به تعظیم و تکریم و ظواهر شخصیت او قناعت کردند و دشمنانش از کینه های احمقانه و کودکانه فضایلش را به بدترین و موذی گرانه ترین روش های ممکن انکار نمودند .

[ بدون نام ] شنبه 10 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 10:07 ق.ظ

همونی ام که اول شدم عید غدیر مبارک

همونی که اول بودی و اول شدی عید شما هم مبارک و همشه شادکام و سرزنده و پرانرژی باشی و واقعا ایمان داشته باشی که تو اول هستی .

[ بدون نام ] جمعه 16 بهمن‌ماه سال 1383 ساعت 11:49 ق.ظ

سلام ممنونم
همین طوره من همیشه البته به نظر خودم اول بودم .بای

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد