زندگی های تکراری و خسته کننده



                           زندگی هاو آدمهای تکراری و فضاهای دلگیر
آیا زندگی کسل کننده و تکراری و غیر قابل تحمل است ؟ آیا شما هم همراه با این شعر می گویید :
زین زندگی یکرنگ افسرده دلم  ، ای کاش       یا بهتر از این گردد یا بدتر ازین باشد
در تابستانهای گرم و تعطیلی ها و عصرهای جمعه برای خیلی ها  تکراری بودن و یکنواختی ملالت بار زندگی و دلگیر و سنگین بودن گذشت لحظات  بیشتر جلب توجه می کند و  درد روزمرگی ذهنها و فکرها را فرا می گیرد . احساس تکراری و خسته کننده بودن زندگی و آدم ها و مکان ها و کارها فرساینده و مچاله کننده روح پاک آدمی است . چه باید کرد که زندگی بیش از حد خسته کننده و تکراری و ملالت بار به نظر نیاید ؟
 
۱. به جای گذشته های دردناک تغییر ناپذیر ، به آینده های زیبا بیندیشید . گذشته ها گذشته و بازگشت ناپذیر است . اما نگاهی سازنده و زیبا و درس آموز و تجربه اندوز به گذشته و بازسازی گذشته برای تحول وضع موجود به شکل مطلوب ضروری است . اما گویا نق زدن از گذشته ها و عصبانیت و خشم نهانی و نهادینه شده در بعضی آدمها تمامی ندارد و آنان دوست دارند با رویاهای دردناک گذشته  آینده های طولانی خویش را تاریک و دردناک رنگامیزی کنند . می توان فکر این آدمها را نیز تاحدی تحول بخشید . می توان فضای بحث ها را دگرگون کرد و کلید تحولات زندگی را به دست گرفت .

۲ . به جای تلاش برای تغییر وضعیت دیگران ، اگر بتوانید نوع برخوردها و لحن گفتارها و قالب های حسی و حرکتی خود را حتی ذره ای تغییر دهید ، خواهید دید که رفتارهای دیگران و فضای زندگی تغییر خواهد کرد . به این نیندیشید که هر کاری بود کرده اید ، به هزار راه نرفته و کار نکرده و حرف نزده بیندیشید .

۳ . ذهنیت خود را از زندگی تغییر دهید . اگر زندگی را جهنم بدانید ، جهنم برایتان بهشت نخواهد شد . اگر بیش از اندازه آه و ناله کنید ، به فرموده پیامبر (ص)، مریض خواهید شد . زندگی را زیبا بدانید و زیبا ببینید و زیبا بخواهید و واقعا هم زندگی زیباست . طبق یک حدیث طعم زندگی مانند طعم آب زلال و گواراست . آب زندگی را گل آلود نکنید وگل آلود نبینید .

۴ .توقعات شما همیشه از خودتان اندک و از دیگران زیاد است . واقعیت همین است . سر خودتان کلاه نگذارید . توقعاتتان را از دیگران بیش از حد ظرفیت آنان قرار ندهید . برای این که به دیگران حق شناسی و قدردانی یاد بدهید ، خودتان قدرشناس آنان باشید و این قدر شناسی را به رخ آنان نکشید و منت نگذارید و اجازه دهید حس قدر شناسی و خیرخواهی و مسئولیت شناسی شما عملا تاثیر خودش را بگذارد و مطمئن باشید این حس می تواند سنگ را هم تغییر دهد . 

۵ . سعی کنید فضای فیزیکی زندگی  را نیز هر از چند گاهی تغییر دهید . علاوه بر چینش وسایل منزل ، گاه گاهی رفتن به فضاهای دلباز و چشم نواز و نظر به ماه و ستارگان در افقی گسترده و نشستن در کنار چشمه ای جوشان و قدم زدن در کنار درختان و گلها و چمن ها در چشم اندازی باز می تواند ذهنها و دلها را نیز باز و گسترده گرداند . در خانه های دلگیر و فضاهای فیزیکی تیره و تاریک و تنگ طبیعی است که تا حدی دلها هم تیره و نگاهها سرد باشد . قدم زدن در نسیم خنک و هوای صاف و اندیشیدن و ارتباط با انسانهای خوب و گوش دادن به سخنان پاک می تواند فضای زندگی و روحیه شما را متحول کند .

۶ . همیشه سخنان امید بخش و نشاط آفرین و انرژی زا بگویید . از  دردها و بیماریها و بدبختی ها سخن گفتن بس است . اگر قسمت عمده وقت شما به طرح شکوه و ناله از این و آن و  بی توجهی و بی وفایی و خیانتها و کوتاهی های اطرافیان و موذی گری ها و عقده های آنان سپری شود ، در واقع شما می پذیرید که بدبختی و ناراحتی جزئی از زندگی شما گردد و با همین سخنان ، می پذیرید که فضای تلخ زندگی تان به سوی ناگواری ها و ناهنجاری های بیشتر و تلخ کامی های دنباله دار کشیده شود . 

۷ . سرگرمی ها و کارهای جالب توجهی به برنامه خود اضافه کنید و سعی کنید اوقات فراغت ، به بیکاری کامل و زل زدن به در و دیوار و چشم این و آن ختم نگردد . در غیر این صورت ذهن که بیکار می ماند ، بهترین نقطه تمرکز آن آغاز گلایه ها و ناهمدلی ها و ذکر بدبختی ها خواهد بود .

۸ . روحیات افراد و شرایط کاری شان متفاوت است . بعضی ها در این شرایط باید کمی مطالعه  بکنید . بعضی ها باید ساعتی همه چیز را فراموش کنند و کمی در بی وزنی و بی خیالی زندگی کنند . برای کم شدن ملالت زندگی باید بعضی افراد یا سخنان آنان را خیلی جدی نگرفت و بعضی ها را بیشتر جدی گرفت .  گیردادن به بعضی حرف ها و کارهای پیش پا افتاده یا غیر قابل تغییر ، کار احمقانه ای به نظر می رسد و خودش نوعی بیماری است . 

۹ . افراد را شاید نتوان عوض کرد اما هر فردی صدها نوع رابطه مثبت و منفی با دیگران دارد و در لحظات متفاوت صدها حال و هوای گوناگون پیدا می کند . بهتر است گاهی افراد را  به حال خود بگذارید و اگر می خواهید روی خوشی ببینید سعی کنید کلید روحیه آنان را پیدا کنید . وقت شناس و زاویه شناس باشید و خوب بدانید که در چه ساعتی و از چه زاویه ای باید با اطرافیانتان چگونه رفتار و گفتاری داشته باشید  تا نتیجه نیکوتری بگیرید .  

۱۰ . سعی کنید کمتر معلم و مدرس اخلاق و تربیت اطرافیان گردید . سخنرانی هایتان را کمتر کنید . مرتب به رخ آنان نکشید که چی چیزی خوب و چه چیزی بد است . مرتب از خدمات و زحمات خودتان حرف نزنید و پیوسته روی نقطه های کور شخصیت اطرافیانتان زوم نکنید . بلکه عملا با حسن برخورد و لبانی شادان و رفتارهای سازنده توام با مهربانی و گذشت و صمیمیت واقعی ، خوب بودن را واقعا به آنان نشان دهید . 

۱۱ . بعضی روزها و لحظات ملالت بار هم از سایه های سنگین بی وفایی به معشوق ازلی و مهربان آسمانی ، پر از تیرگی و ملالت و اندوه می شود . چاره کار آشتی با آن یار جاودانی است و ترک بی وفایی و ذکر یاد و نام و خاطرات محبت و صمیمیت و الطاف او . کمی هم به ابرها و آسمان نگاه کنید و در دلتان سخنان صمیمانه ای با خدا بگویید و عذر خواهی کنید . گاهی ماجرا به همین سادگی تمام می شود . آن بی نیاز جاودانی چندان هم سخت گیر نیست .

۱۲ . چیزهای دیگری هم هست که ممکن است بر ملالت و کسالت من و شما بیفزاید . مانند : گرمای شدید ، رطوبت زیاد هوا ، عدم استفاده از هوای پاک و صاف و نسیم های مصفای الهی ،  بیکاری و بیعاری ، بی فکری و بی همتی ، عمل نکردن به وظایف و مسئولیت ها ، حق کشی و آزردن روح دیگران ، خراشیدن روح خود و دیگران با دلخوشی ها و لذت های مسخره ، پرکاری افراطی ، بیش از اندازه جدی و مقرراتی بودن ، حساسیت های ریز و درشت بسیار داشتن ، وسواسی گری ، بدبینی و بدخواهی ، حرافی و پرگویی ، شوخی و خنده های وقیحانه و فراوان ، افراط در لذات جنسی ، تفریحات خسته کننده و ملالت بار ، تمیز نبودن وسایل منزل و آشپزخانه ، دیر به دیر حمام کردن ، افراط در خودآرایی و ظاهرگرایی ، زندگی در دخمه های تنگ و تاریک ، رنگ های تیره و تار در و دیوار منزل ، استفاده فراوان از لباسها و وسایلی که رنگهای تیره دارند ، فال بد زدن و آیه یاس خواندن ، حرص خوردن و حسادت نسبت به داراییها و زیبایی ها و موفقیت های دیگران  .
نظرات 3 + ارسال نظر
s دوشنبه 3 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 08:06 ب.ظ http://bestshovalieh.blogsky.com

سلام..
واقعا جالب بود
لینک شما را در وبلاگم قرار دادم
به امید موفقیت بیش از پیش شما.

مریم جمعه 7 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 06:50 ق.ظ http://marypage.myblog.ir/

سلام
کاملا درسته و حق با شماست در ضمن آپ کردم و مثل همیشه منتظر حضور پر بار شما هستم.
خدا نگهدار

راستگو یکشنبه 16 مرداد‌ماه سال 1384 ساعت 12:29 ب.ظ http://chemtrain.persianblog.com/

سلام-وبلاگ جالب وپرمحتوای دارد موفق وپیروز باشید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد