دینداری یک ماهه

 این طفل یک شبه ره صد ساله می رود  
                                             عظمت و اسرار دینداری یک ماهه    
ماه رمضان برای برخی از مسلمانان تنها فرصت دینداری است ( اگر کم باشد  ده روز اول ماه محرم را هم اضافه کنید ). اینان خدا را تنها در همین ماه نیایش می کنند و برایش روزه می گیرند . گویی در ماههای دیگر خدا خدایی نمی کند و اینان نیاز به بندگی ندارند . اینان در ماههای دیگر ممکن است اهل خیلی کارهای دیگر هم باشند 
                      یک دست به مصحفیم و یک دست به جام    گه مرد حلالیم و گهی مرد حرام 
                      ماییم در این  گنبد  فیروزه  خام              نه کافر مطلق نه مسلمان تمام
اما به گمان اینان ،‌آن کارهای دیگر مشکلی برای دینداری شان ایجاد نمی کند . چون روحشان خیلی لطیف است و هیچ گرد و غباری به این لطافت ضرر نمی زند و از طرفی معتقدندکه تقدیر الهی در شبهای قدر قطعیت یافته و تغییر یافتنی نیست و گناه و ثواب های قبل و بعد از ماه مبارک هم در آن بی تاثیر است . آنان معتقدند :  چون همه تقدیرات الهی تنها در ماه رمضان و آن هم در سه شب قدر نوشته می شود ، اگر تنها در همین سه شب خوب باشیم ، تقدیرهای الهی برای ما ثواب همیشگی خواهد نوشت . از طرفی ، مهمترین و طولانی ترین فرصت تبلیغات دینی چهره به چهره و شلوغی مساجد همین یک ماه است . جالب این است که بر منابر بسیاری از مساجد نیز گفته می شود که تنها فرصت آدم شدن ماه رمضان است و شبهای قدر و دیگر بعد از رمضان نمی توان تقدیرهای آن را تغییر داد . از تلویزیون هم می شنویم که واعظی می گوید : پیامبر فرمود :‌ هر کس در این ماه آمرزیده نشود ،‌ هرگز آمرزیده نخواهد شد . اما این تحلیل ها بخش ناقص و تصویر آشفته و مسخ شده ای از دینداری است و نکته ها هست بسی محرم اسرار کجاست . بلی در شبهای قدر تقدیرات نوشته می شود ، اما مگر در شبها و روزهای دیگر از تقدیرات الهی خبری نیست ؟ دفتر تقدیرات الهی لحظه به لحظه  با قلم کارها و اندیشه ها و نیات ما مرتب رنگ و محتوا و طراحی مطالبش تغییر می یابد . دعای صفحه 39 مفاتیح الجنان برای هر صبح و شام این است :‌   خدایا اگر در کتاب اساسی تقدیر ، نام من در لیست بدبختان عالم نوشته شده ، ( آن را پاک فرما و ) مرا سعادتمند بگردان ؛ چرا که تو هر آن چه بخواهی محو نمایی و هر چه بخواهی استوار گردانی و کتاب اساسی تقدیر در پیشگاه توست (‌اللهم ... ان کنت عندک فی ام الکتاب شقیا فاجعلنی سعیدا فانک تمحد ما تشاء و تثبت و عندک ام الکتاب ) . بنابر این تقدیرات خاص ماه رمضان و شبهای قدر نیست و حتی صفحات تغییر ناپذیر کتاب تقدیر  نیز دگرگونی پذیر است و جالب این است که بعد از دستور روزه در آیه 183 سوره بقره بیان شده که شاید به تقوا و پارسایی دست یابید (‌لعلکم تتقون). این اگرهای خدا نه برای خود خدا بلکه برای خود ماست که تقدیر مشخص قطعی تغییر ناپذیر نداریم  . چنان که بهترین عبادات شبهای قدر را می توان فردای عید فطر با یک گناه بزرگ در چند دقیقه بر باد داد و در آن صورت سرنوشت و تقدیر دیگری در انتظار ما خواهد بود . معنای سخن پیامبر (ص)هم این است که اگر در مهمانی مخصوص الهی در ماه رمضان نتوانیم بال و پر ملکوتی مان را به حرکت در آوریم ، در ماههای بعد پرواز مشکل تر خواهد شد . زیرا رمضان فصل پرواز و شبهای قدر باند پرواز است . اما اگر حال و هوای معنوی و الهی در کار باشد ، هر شبی قدر است و هر لحظه ای فضای نزول فرشتگان ؛ و نزول فرشتگان هم منحصر به شبهای قدر نیست . مثلا آیه 30 سوره فصلت می گوید : کسانی که باورهای الهی را با جان و دل پذیرفتند و در راه آن مقاومت کردند ، فرشتگان رحمت با مژده شادکامی و غم گساری و وعده بهشت بر آنان نازل می شوند . پس خدا ، خدای همه زمان هاست و دینداری مربوط به همه ایام سال و کسانی که مسلمان یک ماهه هستند ، طفل دین و ایمانشان در چند ماهگی می میرد و شاخه معنویت شان بعد از رمضان خشک می شود و هر سال در ماه رمضان طفل نارسی را می پرورانند که در ماههای بعد خواهد مرد .  دینداری موسمی نیست و انسانیت مقطعی نیست و بهشت جاودانی با کارهای مقطعی حاصل نمی شود  . خدای بزرگ فرماید : و کسانى را که دینشان را (چون‏) بازى و سرگرمى گرفته‏اند و زندگانى دنیا فریبشان داده است‏، رها کن( انعام /70)

نظرات 17 + ارسال نظر
اکبر دوشنبه 9 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 01:41 ق.ظ http://akdi.blogsky.com

سلام
منم با شما موافقم . این که نمیشه ۱۱ ماه هر کاری بکنی و هر گناهی و بعد بگی محرم و رمضونی هست و تموم میشه این شاید از ذهن دروغ پردازی نشات گرفته که برای توجیه خودش به کار می بره این همون سنی اموی و شیعه صفوی هست و اصلا از نظر من مسلمونی اینگونه نیست .
شاید تند رفتم ولی با جون و دل اعتقاد دارم که همیشه به یاد خدا بودن بهتر از اونه که فقط تو ماه رمضون نمازت رو درست ادا کنی .همیشه شاکر خدا بودن بهتر از سی روز روزه گرفتن هست که فقط گرسنگی و تشنگی میکشی .
فعلا
موفق باشی

دری به سوی نگاه دوشنبه 9 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 09:23 ق.ظ http://daribesoooynegah.blogfa.com/

با سلام به دوست عزیزم
اول از همه پیشاپیش فرا رسیدن عید فطر رو تبریک میگم
دوم اینکه کاملا با نوشتات موافقم
بیشتر ما ادما به حساب مسلمون؟؟؟
مسلمونیمون تو اول رمضان طلوع با رسیدن عید فطر غروب می کنه حالا بعضی هستن همین طلوع غروب رو هم ندارن
سوم اینکه من آپ کردم خوشحال میشم نظرتو بدونم
چهارم اینکه خوشحال میشم اشنایی بیشتر با شما و تبادل لینک
به امید دیدار

علی چهارشنبه 11 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 01:38 ق.ظ http://sarzaminedoor.com

گوش کنید یه قصه دارم براتون، برای خواب بلند شباتون، قصه از یه خواب و رویا یه سفر توی جاده های سبزو بی خطر، سفری با بال قصه به گذشته های دور، بازی های کودکانه، ماهی و تنگ بلور، روزای گرم تابستون بود و گرگم به هوا، بازی قایم موشک دو گروه، سوا سوا، خلاصه شبا وقتی ستاره در می اومد، لحظه های شادی و خنده ی ما سر می اومد.ولی افسوس خیلی زود تموم شد و حالا.....

حاج حمید چهارشنبه 11 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 04:08 ق.ظ http://weblog.hajhamid.com

با سلام و قبولی طاعات و عبادات شما و تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر. انشالله تونسته باشیم ازبرکات این ماه پر خیر و برکت توشه یک سالمون را برداشته و خود را از نعمات آن بهره مند نموده باشیم.. در ضمن وبلاگ ما پس از رفع مشکل فنی . به روز شد. خوشحال میشم میزبان حضور صمیمی شما باشم . موفق باشید. خدا نگهدار و التماس دعا

هلیا چهارشنبه 11 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 02:33 ب.ظ http://hrsouvenir.persianblog.com

سلام . وبلاگت خیلی پرمعنیه. دست مریزاد. از اینکه به وبلاگ من اومدی خیلی سپاسگزارم. عید فطرت مبارک

نورا چهارشنبه 11 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 03:15 ب.ظ http://nooronline.persianblog.com

مهربان پروردگار! به پاسداشت مهرورزی تو، روزه گرفتیم و اکنون به نماز فطرت، پاک میرویم و در آبی رحمتت روح و جان می شوییم و تن پوش آمرزش بر تن می نماییم. در این لحظه های سبز استجابت، شاخه های نخل آرزو را در دست می گیریم و ظهور موعود آخرین را از تو میخواهیم

سلام به شما برادر عزیز،خوبید؟
طاعات شما هم قبول باشه انشاا...
فرا رسیدن عید سعید فطر رو به شما و خانواده محترمتون تبریک عرض میکنم
التماس دعا و در پناه حق

دختری که هیچ کس و جز تو نداره چهارشنبه 11 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 07:44 ب.ظ http://banooyemah.blogsky.com


سلام گلم

در کلبه ای که به اندازه یک تنهایی ست
دل من که به اندازه یک عشق است
به بهانه های ساده ی خوشبختی خود مینگرد
من از نهایت تاریکی شب حرف می زنم
من از نهایت شب عشق حرف می زنم
اگر به کلبه ی من آمدی ای مهربان
برای من چراغ بیاور
و یک دریچه که از آن
به ازدحام کوچه خوشبخت بنگرم!!!
موفق باشی

بانوی ماه چهارشنبه 11 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 07:44 ب.ظ http://banooyemahtanha.blogsky.com

موفق باشی

جواتی چهارشنبه 11 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 09:38 ب.ظ http://forozan.parsiblog.com

سلام بازم مثل همیشه قشنک و متین منتظر حظور گرمتون هستم منم دعا کنید خیلی به هم ریختم بای

سعید پنج‌شنبه 12 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 04:47 ق.ظ http://www.okaliptous.blogsky.com

سلام.

از بازدیدت خیلی ممنونم. همیشه موفق بشی.

سلطان عشق پنج‌شنبه 12 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 09:26 ق.ظ http://samadghahremani.parsiblog.com

. کمک کن تا نمیرد عشق در دلها. همه می پرسند چیست در زمزمهٌ مبهم آب.. چیست در همهمهٌ دلکش غم چیست در بازی آن ابر سپید...روی این آبی آرام بلند که تو را می برد...اینگونه به ژرفای خیال...چیست....................


مست از مهمان آمدمبگو عاشقم. دوست دارم. سلامت کنم. همهء دلم بنامت کنم:بنام تو که سخن گفتن با تو و از تو گفتن زیباترین است.::.بنام خدا..همهء لحظه هایت آفتابی و آفتابت سر شار از گرمی باد.::سلام. دوست گلم.بوی عطر گل یاس از همه جا جاریستحس خوبی دارم:در دلم شوق غریبی دارم.:.خاطراتم همه عطر آگین است.: من به خود می گویم زندگی شیرین است.
عیدتان عطر اگین و ارامش دلتان جاری جاری..
...تا دیداری. درورد.........
.باز انگشت پیر دیار در اشارت است. تا لب خورشید. ؟؟

[ بدون نام ] شنبه 14 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 07:04 ب.ظ

کاوه

آقای مانی یکشنبه 15 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 03:01 ق.ظ http://www.mrmoney.mihanblog.com

من به شما لینک داده ام شما هم لطفا به من لینک بدهید.ممنون

هادی یکشنبه 15 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 12:01 ب.ظ http://online64.persianblog.com

سلام...عیدتون مبارک...نماز و روزه هاتون هم قبول....

ژیهانا دوشنبه 16 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 12:06 ب.ظ http://arefkhan@walla.com

سلام
خسته نباشید
من هم توی دانشکده ای هستم که شما هستید
به نظر من شما با بقیه هم شکل های خودتون فرق می کنید
امیدوارم دیگران هم مثل شما بشن
متلک نیست از روی دلسوزیه
چون من ایرونی رو با هر عقیده ای دوست دارم چون هممون از یه خاکیم و به یه خاک میریم
ضمناْ اگه مشکلی در اینترنت داشتید همه جوره در خدمتم
رشته من اقتصاد و یه پسرم.
موفق و الگو باشید...

البته این نظر لطف شماست . من هم فرق خاصی با بقیه ندارم . اما مثل شما کاملا معتقدم که انسانها هر کدام دنیای زیبایی دارند و هر یک به نوعی مظهر لطف ویژه و منحصر به فرد خدا هستند با توانمندی ها و زیبایی هایی که در هیچ فرد دیگر یافت شدنی نیست . ایران را هم خیلی دوست دارم و به همه اوصافش معتقدم زیبایی ها و خوبی هایش بسیار بیشتر از نقص ها و عیبهایش است . اگر وقت داشتید سری به ما بزنید .

جواد حسنی چهارشنبه 18 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 02:48 ب.ظ http://ferageslami.blogfa.com

سلام وبلاگ قشنگی درید با مطالب خوب قکر کنم تو وبلاگ من یه چشزایی در خور شما پیدا بشه بای

سلطان عشق پنج‌شنبه 19 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 02:56 ق.ظ http://samadghahremani.parsiblog.com

تو را دوست می دارم.. در کوچه باغها بوی لیمو می آید.. بوی سیب گلاب.. بوی ریحانی که در لا به لای ذهنم می بارد.. و مرا سر شار از پروانه می کند.. بهار را با تو شکوفه می زنم... و سفره هفت سین من.. پر از پیچگ و یاس می شود.. تو را از خدا عیدی گرفتم.. لای یک نیلوفر آبی.. رو به سوی طلوعی زرد و نمناک.. هنگامی که عطر نعنا در فضا می رقصید.. و من به شفافیت تو اقتدا کردم.. تو را دوست می دارم.. به مردم مردابهایم سنگ می اندازم.. هر لحظه ام را جلوی قدمهایت قربانی می کنم.. و در تلاطم سرخی که سا خته ای باران می کارم.. تو را دوست می دارم.. آن زمان که در جمعیت اندوه مرا به نام خواندی.. و مرا با روح نجیب آیینه پیوند زدی.. دیگر هر غروب، رو به قبله ای که همیشه نورانی است.. به احترامت سکوت می کنم؟؟؟؟ حالا ببین! یک کبوتر دیگر در من می روید..

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد