گونه شناسی بی دینان

 

 

شهید الیا - لوح دل 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 انواع و اصناف  بی دینان

 

1 . بی دینان توخالی و بی محتوا : تظاهر به بی دینی می کنند و اهل ریاکاری و نفاقند . بی دینی شان صادقانه نیست .اهل ادا و اطوار و تیپ و قیافه اند . ذهنشان از فکر دین و بی دینی خالی است . توی مغزشان اندیشه و دلیل یافت نمی شود . پز روشنفکری و تخصص  را در می آورند و غالبا کتابی در بغل دارند و می خواهند نشان دهند چیزی بارشان هست . دو خط مطالعه نکره و چیزی فهمیده و نفهمیده داغ می کنند و همیشه بحث ها را قاطی می کنند . سوراخ دعا را گم می کنند . آسمان ریسمان سر هم می کنند تا بهانه ای برای فرار از دین پیدا کنند . خودشان هم می دانند که بیهوده دارند کشک می سابند و گرد و خاک می کنند و بد جوری به جاده خاکی زده اند .

 

2 . بی دینان تاجر مآب : اینها اگر به پول و پله ای می رسیدند ، بی دین نمی شدند . چون سرشان بی کلاه مانده ،  برای ضرب شست نشان دادن بی دین شده اند . اینها فکر می کنند که همیشه دینداری باید سودمند و لذتبخش باشد و به رونق اقتصاد و کار و کسب و حساب بانکی کمک کند . نماز و دعا حتما باید سبب قبولی در کنکور باشد والا نماز نمی خوانند . دعا و مناجات و شرکت در نماز جماعت باید به وام گرفتن و قدرت یافتن ما کمک کند وگرنه مسجد چه ارزشی دارد . اگر با دینداری نان آدم توی روغن نباشد و اگر مردم به او احترام نگذارند و اگر همه اموال و امکاناتشان را به او نسپارند ، پس دین به چه درد می خورد ؟ اگر قرار باشد کارخانه آدم ورشکسته شود و از قدرت ساقط شود ، قرآن و اسلام به چه درد می خورد ؟  اینان ممکن است به خاطر شراب مسیحی شوند و به خاطر ازدواج و صیغه اسلام بیاورند ، اما به خاطر خدا سر به سجده نمی گذارند و هر کاری می کنند ، تنها محض ریا و جهت اطلاع دیگران است و بس .

 

3 . بی دینان تاکتیکی و سیاسی : اینها دین و بی دینی شان به دوستی و دشمنی با آدمها و گروههای خاص بستگی دارد  . یکی از اینها می گویند تا جمهوری اسلامی هست نماز نمی خوانیم و روزه نمی گیریم . البته آبا و اجدادشان در زمان شاه هم اهل روزه و نماز نبودند . اینان شاه را با همه فسادهایش مذهبی و کمر بسته امام زمان می دانند .  اگر پسر عموی مادر یکی از اینها روزی به خاطر انفجار چند بمب و نارنجک و به شهادت رساندن دهها نفر در خیابانهای تهران دستگیر شده و مدتی زندانی شده باشد ، برای بی دین شدن اینان کافی است . اینان نه « حبا لعلی بلکه بغضا لمعاویه » بی دین می شوند . اما در تمام عمرشان یک بار قرآن یا نهج البلاغه را درست مطالعه نکرده اند و اگر حرفی از بی دینی بزنند ، منابع علمی شان سخنان هیچ و پوچ کوچه بازاری است و داستانها و خرافات احمقانه و عامیانه میرزا پشمعلی  است .

 

4 . بی دینان ساده دل و بی ریا : اینها فکر می کنند که اگر متدین باشند و نماز بخوانند و روزه بگیرند ، یا راست بگویند یا دیگران را به کارهای خوب دعوت کنند  ، ریا می شود . پس صاف و ساده و صادقانه و شجاعانه و علنا بی دینی را ترجیح می دهند .

 

5 . بی دینان قرآن شناس  : اینان به خیال خود ، سعی می کنند بی دینی خود را از  قرآن استخراج کنند  .  یعنی برای فرار از دین و تعهدات دینی  به قرآن عمل می کنند . گاهی هی می پرسند که مگر رقص و ماهواره و بمب اتم در قرآن آمده ؟ گاهی مرتب آیه نازل می کنند و حدیث می تراشند . آیات خاصی هم پاتوق آنهاست ؛ مثل آیه « لا اکراه فی الدین » . اما قبل و بعد هیچ آیه ای را نمی خوانند . اینان فکر می کنند که آیه می گوید : هرکس می خواهد از دین فرار کند ، و بی دین شود ، آزاد است   . در حالی که آیه بالعکس می گوید : چون تنها آیین حق و درست و کامل ، تعالیم قرآن و اسلام است و چون اسلام منطقی و مستحکم است و موافق فطرت همه انسان ها ، نباید مردم را به دینداری وادار کرد ؛ چون خودشان می آیند و می پذیرند . اینان همیشه آیاتی را می خوانند که بتوانند به کمک آنها از زیر بار مسئولیت دینی بگریزند . «کلوا و اشربوا »را قبول دارند اما« لاتسرفوا» را نه .«و لا تقربوا الصلاه و انتم سکاری »را قبول دارند اما «انما الخمر و المیسر ... رجس من عمل الشیطان »را نه . « انکحوا الایامی » را قبول دارند اما « عاشروهن بالمعروف » را نه . « فما استمتعتم به منهن فآتوهن اجورهن» را قبول دارند اما « لاتتبعوا الهوی » را نه .

 

6 . بی دینان نقابدار : اینان در چهره مذهبی و دینی ، بزرگ ترین خدمت صادقانه و اساسی را به شیطان می کنند و در اصل ، نفوذی های «حزب الشیطان» در میان «حزب الله» هستند و اگر زمانی لازم باشد ، از پشت نقاب بیرون می آیند و پرچم بی دینی را بلند می کنند و داد و فریاد و شعار سر می دهند .اینان لشکریان شیطان در سپاه خدایند و نفوذی های معاویه در صف یاران علی .اینان همان دوستان احمقی هستند که بهترین خدمت صادقانه و مفت را برای دشمن انجام می دهند .

 

7 . بی دینان شوخ طبع : در حد شوخی و طنز گویی خود را بی دین می دانند . اینان خدا و پیامبر و بسیاری از تعالیم دینی راقبول دارند ، اما چون به برخی از شعائر مذهبی بی علاقه اند و ممکن است کسی به آنان گیر دهد ، می گویند : آقا جان ما اصلا دین نداریم ؛ خلاص . دست از سر ما یکی بردار . اما فردایش می بینید که نماز خواندند یا به مسجد رفتند .

 

8 . بی دینان مذهبی : کسانی که از دین تنها چهار تا سلام و صلوات و تسبیح یدک می کشند و شبانه روز خواب های عارفانه می بینند و یقه تقوا را محکم می بندند ؛ اما از خداترسی و امانت داری و پاکدلی و تواضع و عطوفت به بندگان خدا به کلی بی بهره اند . مثلشان در قرآن «ویل للمصلین» است و  «نومن ببعض و نکفر ببعض» .  اینان همانانی هستند که با قرآن به علی یورش می برند و با نماز و روزه به جنگ امام زمان می روند و با روضه و ختم قرآن علیه اعتقادات دینی قیام می کنند و مرامشان نابودی دین به وسیله خود دین است و مذهب علیه مذهب شعار پرچم شان است .

 

9 . بی دینان سفارشی : اینان به سفارش سازمان های اطلاعاتی و تبلیغاتی خارجی بر اساس قرار داد و حقوق و مزایای کافی ( و کارت سبز و کارت اعتباری و ... ) بی دینی را انتخاب می کنند تا مجموعه ای از سریال های بامزه را تولید نمایند .  بی دینی برای اینان شغل و حرفه است . نوعی بازیگری با شگردهای مخصوص . اگر کار پردرآمد دیگری داشتند ، بی دین نمی شدند .  مثلا یکی از همین ها در آن فیلم از قبل طراحی شده ، هر چه مفاتیح و قرآن می خواند ، بی معنا و بی فایده است، اما همین که روزی خانمی با عشوه و ناز برایش انجیل تلاوت می کند ،‌ به طور ناگهانی( ؟! )  نور و عظمت عیسی مسیح را کشف می کند و مسیحی می شود . اما همه اینها بهانه ای برای آن مرکز تبلیغاتی است که نه مسیح(ع) می شناسد و نه محمد مصطفی(ص) .

 

10 . بی دینان روان رنجور  : اینان به خاطر عقده و کینه این و آن و دشمنی های عجیب و غریبی که با اطرافیان یا حریفان خود داشته اند ، به توصیه دکتر روانکاو و برای آرامش روانی خود ، به عنوان باقیات الصالحات ، اواخر عمر خویش را در کانالهای تلویزیونی و ماهواره ای و سایت های اینترنتی الحادی می گذرانند و تا می توانند علیه خدا و پیغمبر و امام و رهبران دینی و افراد مذهبی فحاشی می کنند و البته اینان هم معمولا از بس داد می کشند و کسی خریدار سخنانشان نیست ، از پارانویا به شیزوفرنی و اسکیزوفرنی منتقل می شوند ؛ عوارض جسمانی اش هم این است که در هنجره شان کیست های سرطانی بدخیم رشد می کند و تنها حضرت عزرائیل می تواند درمانگر خوب آنان باشد . 

 

11 . بی دینان پروفسور و دانشمند : اینان از فیزیک و ریاضی و فلسفه و روانشناسی «آش بی دینی» درست می کنند . اما ادویه و نمک و مخلفات این آش غالبا مصنوعی و  خلاف ذوق طبیعی مردم  است و آش هم آش عجیبی از آب در می آید ؛  «آش شله هفت رنگ قلمکار» که نه فیزیکدان آن را می خورد و نه ریاضی دان و نه روانشناس ؛ آنگاه مجبورند خودشان همین آش تهوع آور را یکجا مصرف کنند . اینها هم سوراخ دعا را گم کرده اند و خودشان هم خوب می دانند که حقیقت خدا و پیامبر و معجزه و بهشت و دوزخ جزء موضوعات فیزیک و شیمی و روانشناسی  نیست و رد و انکار آنها با کمک این علوم مثل اثبات یا انکار سیارات منظومه شمسی با کمک اصول روانکاوی یا اثبات و انکار عواطف و هیجانات آدمی با کمک تلسکوپ هابل و مرکز تحقیقات فضایی ناسا است .

12 . بی دینان آزاد منش : اینان همان هایی هستند که اگر دین و عبادت و مناسک و مساجد ندارند ، لااقل خوش خلق ، بزرگمنش و متعادل و منطقی هستند . امانت و انصاف و عدالت و مروت و صداقت را خوب درک می کنند . با ادب و اهل فضیلت اند .  دین ندارند اما بیماری عفونی ضدیت با دین و آیین هم ندارند و تعصب کور و بی منطق در دشمنی با دین و دینداران ندارند . دینداران را هم افرادی مانند سایر انسان ها  دارای حقوق طبیعی و قانونی می دانند  و دین را هم لااقل در حد هنر و سلایق هنری قبول دارند و آزادی دینداران را سلب نمی کنند . اینان مصداق سخن حسین بن علی (ع) هستند که « اگر دین ندارید و از روز رستاخیز نمی هراسید دست کم در زندگی دنیوی خویش آزاد مرد باشید » .

13 . بی دینان بدون مرز : اینان تنها قبله ای که قبول دارند ، شهوت ، ثروت و ریاست است و در سطح بین المللی کار می کنند و اعضایی دارد که می تواند در ظاهر خود را متمایل به یکی از ادیان نشان دهد ، اما دینداری شان شوخی و طنز است . کارت شناسایی روانکاوانه اینها جاذبه های  جنسی و بوی پول و صدای قدرت است . آنگاه مثل نهنگهای دیوانه و خون آشام هر جا که باشند ، پیدا می شوند . اینان در هر شهر و منطقه ای که اقامت داشته باشند ، از مسافت دور می توانند عطر هوس و بوی جنون آور ثروت و قدرت را حس کنند . اینان زیرکانه در هر منطقه از دنیا کارت شناسایی جعلی ویژه ای دارند که رویش نام دین خاصی نوشته شده ، اما  برچسب آن قلابی و ساختگی است . آنان سعی می کنند از هر دینی دریچه ای به سوی هوسهای خود بازکنند ؛ اما هر جا که احساس کنند  دین بند و سدی برای تمایلاتشان خواهد بود ، زیر همه چیز می زنند .    

14 . بی دینان سنتی  : اینان همان دینداران افراطی دوآتشه اند که همه مسائل شرعی را اجرا می کنند و به مستحبات و مخصوصا به ظواهر چهره خیلی حساسند ؛ اما از عقل ساده فطری که خدا به هر کودکی عطا کرده بی بهره اند و از لطف و مهربانی یک مرغ با جوجه هایش محرومند و به جای «اشداء علی الکفار»ـ « اشداء علی المسلمین » هستند . گذشت و لطف و مدارا در قاموس شان نیست . آنها می خواهند مسلمان تر از پیامبر و شیعه تر از علی و سنی تر از عمر باشند ؛ ولی نهایتا کافرتر از خوارج از آب می آیند و چنان مغرورند که جز خود کسی را خوب و صالح و مورد اعتماد نمی دانند و حتی مومنان را هم هزار جور طبقه بندی می کنند . مشکل اینان این است که دین از پوست بدنشان بیشتر در آنان نفوذ ندارد و صدای دین از گلویشان فراتر نمی رود .

نظرات 19 + ارسال نظر
دری به سوی نگاه پنج‌شنبه 19 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 09:45 ق.ظ http://daribesoooynegah.blogfa.com/

سلام دوست عزیز
نوشته شما اونقدر جامع بود که جای هیچگونه حرف زدن باقی نمی زاره
من هم آپ کردم خوشحال میشم نظرتون رو بدونم

علیرضا پنج‌شنبه 19 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 01:35 ب.ظ http://hydar.blogfa.com

خوبه هیچکی رو از قلم ننداختی

مکتب وحی جمعه 20 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 05:50 ب.ظ http://www.maktab-e-vahy@blogfa.com

سلام علیکم
از مطالعه مطلب متشکرم ولی نقد را ترجیح میدادم
البته نقد مطالب خودم والا حدیث که نقد ندارد
و من الله التوفیق الطاعه والعبودیه

فرجام بی پایان جمعه 20 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 09:20 ب.ظ

سلام . مطالب جالب بود . ولی آیا این عکس بیانگر این است که این افراد بی دین هستند . آیا ظواهر دینداری افراد را نشان می دهند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خوشحال می سوم اگر در همین صفحه به پاسخ خود دست یابم .

عکس فقط یک تابلوست و اگر مطالب را خوانده باشید می بینید که بخشهای طنزگونه است و این بچه ها هم بچه های باحالی هستند نه جزء بی دینان .

سرگردان جمعه 20 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 09:55 ب.ظ http://www.sargardon.blogfa.com

واقعا به نظرت سنگسار دیگه وجود نداره ؟؟؟!!!
اگر دوست داشتی بیا ببرم ببینی...
کاشکی....................................!!!
هیچی.
موفق باشی.
بای تا های.

فرجام بی پایان شنبه 21 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 12:09 ب.ظ

با تشکر از پاسخ شما . ولی بهتر بود این عکس پیش از تیترانواع و اصناف بی دینان جای می گرفت .تا اینگونه شبهه ها پیش نیایند .

محسن یکشنبه 22 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 08:07 ق.ظ http://mp1234.blogfa.com

سلام دوست گرامی
مطالب کاملی بود
ولی به نظر شما اگر برای ما مردم (دین واقعی) را بیان میکردند
هنوز هم اینقدر ادم لا مذهب وجود داشت

هادی یکشنبه 22 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 12:13 ب.ظ http://online64.persianblog.com

سلام...وااای به حال ما.....چقدر انواع مختلفی داره این بی دینی و کافر بودن.....تنم لرزید.....راستی از ابراز لطفتون ممنونم ....فکر نمی کنم لایق این همه محبت شما باشم....

سید محسن یکشنبه 22 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 02:37 ب.ظ http://m-shorideh.persianblog.com


به نام حضرت دوست ………

همه چیز دارد عادت می شود ……

همه چیز ……

روزمان عادت شده!

عبادتمان عادت شده!

عشقمان عادت شده!

وای بر آن روزی که همه چیزمان بشود عادت !!


باید اینها همه را شکست،

عادتها را ، روزمرگی‌ها را،

اما چطور؟

باید هجرت کرد

هجرت

از خود به خویش



……………….



در پناه حضرت دوست




عزیزآقا دوشنبه 23 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 08:53 ق.ظ http://azizaqha.persianblog.com/

سلام کریم جان این مطلب شما جباری شما را بیشتر نمایان میکر د تا کریم بودنتان را و شاید چون من هر چیز را دوست تر دارم به شکا مثبت ببینم اینگونه تصور کردم به نظرمن همه دین دارند مثل اینکه همه زیبا هستند اما این دیدنداری و این زیبایی نسبی هست و در واقع من دوست داشتم تیترهای شما را اینگونه برای خود ترجمه کنم دیدنداران سنتی و ...
چرا که هر کسی به چیزی و روشی و مسلکی اعتقاد دارد که آن دین او به حساب می آید وباید دید که آیا دین او چقدر با شرع و احکام دین مطابقت دارد .
مهربان باشید عزیزآقا
. مهربان باشید

[ بدون نام ] سه‌شنبه 24 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 05:51 ب.ظ http://zeroabsolu.blogspot.com/

[ بدون نام ] سه‌شنبه 24 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 05:51 ب.ظ http://pelak0.persianblog.com/

[ بدون نام ] چهارشنبه 25 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 11:41 ب.ظ

عجب مخاطبین خوش ذوقی داریید ! خوشا به سعادتتان داداشی! انصافاٌ حیف قلم.ْ! یک شوقی ُ حرارتی ُ نقدی ُ نظری ُ ...

[ بدون نام ] چهارشنبه 25 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 11:45 ب.ظ

واقعاٌ که ! حالا این همه را پس از تایید درج فرمودیده اید !؟ به نظرم بهتره مطالب آن لاین درج شوند .سنگین تر است.

[ بدون نام ] چهارشنبه 25 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 11:47 ب.ظ

سلام و درود های خالصانه ما را پذیرا باشید. اخوی

[ بدون نام ] چهارشنبه 25 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 11:52 ب.ظ

به جای نثار محبت به این اطفال گریزپای دکتری را احیا نمایید. من واقعاٌ متاثر می شوم وقتی مدرک داران بلاادراک را می بینم . باید اعتراف کنم غربت گم نامان خوش درک در چنین حالاتی بیش از پیش برایم زجر آور می شود.

ناهید پنج‌شنبه 26 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 01:20 ب.ظ

فکر می کنم کار خوبی کردید . بهترین سرگرمی خیلی از وبلاگها گیر دادن به دین و دینداران بود . خوشحال شدیم که بالاخره یه نفری هم پیدا شد که به بی دینا گیر بده . خیلی جالب بود .

شکوفه یاس پنج‌شنبه 26 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 03:59 ب.ظ http://weblog.persianyas.com

سلام ...
هر روز ما از خدا می خوایم که ما رو به راه راست هدایت کنه ...
اهدناالصراط المستقیم ...

انشا الله ایمان واقعی به دلمان هدیه بده و ما هم از این موهبت الهی حفاظت کنیم . چون ایمان در دلهای پاک جاودان می ماند .

در مورد ایلیا امروز خوندم ... روحش شاد و قرین رحمت الهی
واقعا خدا چطور بنده های خوبش رو هدایت می کنه ... خدا همه ما رو بیامرز و هدایت کن قبل از آنکه بمیرانی ...

و به قول شهید آوینی ( همونطور که ایلیا نوشته ) : هنر آنست که خود بمیری پیش از آنکه بمیرانندت، و مبدأ و منشأ همه هنرها آنانند که اینگونه مرده اند. سید مرتضی آوینی

یا حق

[ بدون نام ] شنبه 28 آبان‌ماه سال 1384 ساعت 02:04 ب.ظ

firefox

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد