بیماری تنبلی

 

 

تنبلی یک بیماری فکری و روانی مبتلا به همگانی  است . در قرون وسطی یکی از هفت گناه بزرگ تنبلی بود . اما امروزه به علت کثرت ابتلا به آن و شیوع همگانی اش از لیست گناهان حذف شده است . اما فرق انسان مریض با سالم و فرق افراد بی اطلاع با متخصصان  و فرق افراد عقب مانده و واپس رونده با هنرمندان و مبتکران برجسته چیزی جز « تنبلی » نیست . فرق ابوذر غفاری و سلمان فارسی با یک مسلمان وارفته چیزی جز تنبلی نیست . فرق یک قلب سیاه و غافل و گنهکار با قلب پاک الهی جز تنبلی چیست .  تنبلی گناه ساده ای نیست ؛ ریشه و مادر لغزش ها و بدبختی ها و شکست هاست . فرق آن دانشجوی رفوزه فلسفه با ابن سینا چیزی جز تنبلی فکری چه می تواند باشد ؟ ابن سینا با آن همه تلاش و کوشش و عظمت ، خودش را کودن حساب می کند و کتابی را چهل بار می خواند و همه کتاب های آل بویه را از بر می کند ،  ولی این آقای دانشجو خودش را نابغه عالم می داند و نه چهل کتاب بلکه حتی یک کتاب که سهل است ، یک جزوه را هم جدی و با دقت نمی خواند و می خواهد با تغلب و تملق و سفارش و گپ زدن و گنده گویی ، فیلسوف شرق و غرب شود ! امروزه نبوغ را نوعی فعالیت برنامه ریزی شده دقیق و راهگشا می دانند نه غده ای که از مغز ترشح می شود و خدا تنها به چند نخبه استثنایی عطا کرده  . خود نوابغ می گویند : نبوغ یعنی ۹۵ درصد عرق جبین و پنج درصد استعداد خدادادی که دیگران بیشترش را دارند اما از آن استفاده نمی کنند . عروضی سمرقندی در چهار مقاله می گوید : برای شاعر شدن باید 000/100   بیت از گذشتگان و 000/100 بیت از معاصران به ذهن سپردو بعد همه را فراموش کرد و سپس خود شروع به شعر گفتن نمود . اما امروزه با تنبلی فکری و خالی بودن ذهنی و علمی و فرهنگی و تنها به زور خیال بافی های بیمار گونه می خواهند هر طور شده شاعر برجسته شوند . گاهی در زندگی فلان دانشمند می خوانیم که هر روز دویست مطلب را به حافظه نسپرده به خواب نمی رفت و امام خمینی هر روز به طور متوسط صد صفحه کتاب می خواند و در نجف که بود هر روز نماز صبح را در حرم امیر المومنین می خواند و استاد مطهری بیش از سه هزار جلد کتاب خوانده و استاد محمد تقی جعفری علاوه بر صدها کتاب علمی و فلسفی فقط 000/300 بیت شعر از حفظ داشته و دکتر سروش کل مثنوی را در یاد دارد و یا همین دکتر الهی قمشه ای بیش از یک میلیون بیت شعر و هزاران نکته علمی و ادبی فارسی و انگلیسی را به خاطر دارد که همه با تلاش و عشق و زحمت مستمر و عرق جبین حاصل شده است . اساسا فرق ما با غربی های بخت برگشته دنیا پرست در چیزی جز تلاش و دقت و برنامه ریزی آنها و تنبلی و بی فکری و تناسایی و راحت طلبی ما نیست . به قول علی (ع) آنها در کار باطل خود بصیرت دارند و ما در اهداف حق خود بی بصیرتیم و در کارهای خوب خود  سرسری و با سهل انگاری و کم کاری و کم فکری و بی حوصلگی و پشت هم اندازی رفتار می کنیم . آیا فاصله خوشبختی تا بدبختی و پیشرفت تا شکست و بهشت تا دوزخ چیزی جز تنبلی است ؟ و آیا اگر کار و تلاش و اهتمامی بلند وجود نداشت ، بزرگان علم و فرهنگ و معنویت با افراد سرگردان در کوچه پس کوچه های ندانم کاری و سیه روزی  فرقی داشتند ؟ بزرگ ترین نشان تنبلی علاقه زیاد به نشستن در یک نقطه و بیش از سهمیه آگاهی و اندیشه خود حرف زدن است و روزی خود  را که با گامهای عادی و تلاش ساده می توان به دست آورد از طرق غیر قانونی بالا کشیدن . وحی آسمانی می گوید : خداوند سخت کوشان را با پاداشی عظیم بر زمین نشستگان برتری داده است ( نساء : 95) *

 

اگر باور نمی کنید  ما آدم های تنبلی هستیم  ، بروید تعداد تعطیلی های رسمی و غیر رسمی ما را بشمارید و ساعات مفید حضور کارمندان را اندازه بگیرید . تعداد جلسات و نشست ها و سمینارها و گردهمایی های « نشستند و گفتند و خوردند و  برخاستند » را اگر توانستید بشمارید و جایزه بگیرید .  بروید ایام و ساعات درسی دانشگاه ها را نگاه کنید و ببینید که چگونه دانشجویان و اساتید هر وقت دلشان خواست دانشگاه می آیند و هر وقت خواستند هفته ها کلاس ها را به سهولت تعطیل می کنند  . بروید هزار جور از زیر کار در رفتن را به طور تخصصی از مردم ما یاد بگیرید . بروید حرف های مفت تو خالی فراوان را که جایگزین کار و تلاش شده و تمام نشدنی است گوش بدهید . به مفت خوارانی که جایی لم داده اند و چون مجسمه متحرک نشسته اند و سیگار می کشند و از جای خود جم نمی خورند و از دسترنج دیگران میلیاردر می شوند و از نویسندگانی که  کتاب هایشان را دیگران می نویسند و دانشجویانی که پژوهش و پایان نامه شان را دیگران به پایان می رسانند تا آدم های بی سوادی که با پول مدرک می خرند و می فروشند . از آدم های چاق و گنده که جرات پیاده روی و نرمش و کم خوردن را ندارند اما هزار بار دکتر لاغری رفته و هزار جور رژیم گرفته اند تا سخنرانانی که لای کتاب ها گم شده اند و سالی دوازده ماه یک سطر مطالعه درست و حسابی ندارند . بروید مقدار متوسط کار و مطالعه ژاپنی های خورشید پرست و آمریکایی های پوچ گرا را با کار و مطالعه ماها بسنجید و بخندید یا بگریید . اختیار با شماست . ولی هرگز نگویید من آنم که رستم بود پهلوان . و هرگز توجیهات واهی نکنید و مکانیزم های دفاعی خود را به کار نیندازید .  

 

آدمهای تنبل فرهنگ تنبل پرور و مدیران تنبل  و سیستم های تنبل محور  را دوست دارند .آنان عاشق تنبلی اند . در عین حال به خاطر تنبلی و فرار از زحمت و تلاش خود را به آب و آتش می زنند و در فنون تنبلی به انواع هنرها و ترفندها و ظرایف و لطایف الحیل آراسته اند . خداوند هیچ کسی را اسیر تنبلی و آدمهای تنبل نکند

 

 

  ----------------------------------------------------------------

* لاَّ یَسْتَوِی الْقَاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ غَیْرُ أُوْلِی الضَّرَرِ وَالْمُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِینَ بِأَمْوَالِهِمْ وَأَنفُسِهِمْ عَلَى الْقَاعِدِینَ دَرَجَةً وَکُـلاًّ وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنَى وَفَضَّلَ اللّهُ الْمُجَاهِدِینَ عَلَى الْقَاعِدِینَ أَجْرًا عَظِیمًا» « [هرگز] افراد با ایمانى که بدون بیمارى و ناراحتى‏، از جهاد بازنشستند، با مجاهدانى که در راه خدا با مال و جان خود جهاد کردند، یکسان نیستند! خداوند، مجاهدانى را که با مال و جان خود جهاد نمودند، بر قاعدان [= ترک‏کنندگان جهاد] برترى مهمّى بخشیده‏؛ و به هر یک از این دو گروه [به نسبت اعمال نیکشان‏،] خداوند وعده پاداش نیک داده‏، و مجاهدان را بر قاعدان‏، با پاداش عظیمى برترى بخشیده است‏. ( نساء : 95)

                                                                                

                                              

                                             

در باره تنبلی

تنبلی دانشجویان دختر

تنبل ترین موجود روی زمین

تنبلی ژنتیکی ایرانی ها

برف و تنبلی ویژه

تنبلی برای نماز

هنری به نام تنبلی سازنده

یکی از بهترین راههای غلبه بر تنبلی

راه حلهای غلبه بر تنبلی و افزایش کارایی

آیا احساس تنبلی می کنید ؟

21 روش برای غلبه بر تنبلی

تنبلی ذاتی وبلاگ

 

  • تنبلی دزد آرزوهاست
  • گر گدا کاهل بود تقصیر صاحب خانه چیست ؟
  • تنبلی است که آدمی را به دزدی و خیانت وامی دارد .
  • تنبلی در جسم شما نیست ، در فکر و روحیه شماست .
  • به کودکی پستی ؛ به جوانی مستی؛به پیری سستی ؛ پس خدا را کی پرستی؟
  • که چون کاهلی پیشه گیرد جوان            بماند تنش پست و تیره روان
  • که زاد راهروان چستی است و چالاکی      دع التکاسل تغنم فقد جری مثل 

Laziness is nothing more than the habit of resting before you tired  get

-  تنبلی  چیزی نیست جز عادت به استراحت کردن قبل از احساس خستگی

Laziness may appear attractive, but work  gives satisfaction

- « تنبلی» ممکن است لذت بخش باشد ، اما« کار کردن» به انسان رضایت خاطر بیشتری می بخشد.

                                                                                     

 

نظرات 7 + ارسال نظر
شکوفه یاس چهارشنبه 9 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 07:45 ق.ظ http://weblog.persianyas.com

سلام آقای جباری ... باید بگم دست روی خوب چیزی گذاشتی .
آره آدم باید به تنبلی خودش اعتراف کنه !!! چیز پنهانی نیست . اما این غفلت تا به کی ! و این قافله تا کی باید لنگ باشه ...
وقت آن است که برخیزیم و از خواب غفلت بیدار بشیم ...
کمر همت ببندیم و به جای به انتظار نشستن دیگران خودمان به پا خیزیم ...
و با آغوش باز به استقبال سختی ها و مشقت ها بریم ...
این همه مردان خدایی داریم و این همه نویسنده قابل و شاعر توانا .. این همه کتاب و این همه سرگذشت افتخار آمیز ...
باید ما نیز برای خود سرگذشتی باشیم حداقل که نه برای دیگران برای خود شگفتی بیافرینیم ...
به امید آنکه بتوانیم از این بند و زنجیرها و رکودها و دل زدگی ها و در جاماندن ها با گفتن « یا علی » جدا شویم ...
به جا نوشیتد ... متشکرم که این نکته را یادآور شدید ...
حیف است گذر عمر ما را فقط در چهارچوب یک زندگی روزمره گرفتار کند باید چون رود جاری شد تا به دریا رسید وگرنه آب مانده مرداب می شود !!!!
یا حق

اکبر چهارشنبه 9 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 12:10 ب.ظ http://akdi.blogsky.com

سلام
من خودمم بدجوری دچار این مرض شدم البته بعضی وقتها که می تونم بهش غلبه کنم خیلی خوب میتونم کارامو انجام بدم ولی یه چیزی هست که هیچ وقت ولم نمیکنه نمیدونم تنبلی هست یا ناتوانی ولی امیدوارم بتونم بهش غلبه کنم البته بعضی مواقع دلزدگی از یه کاری هم باعث این حس و حال میشه اما متاسفانه برای ما ایرانیها از این حس و حال دیگه گذشته و تنبلی یه عادت زشت و ناپسند شده .
امیدوارم کمی به خودمان بیائیم

فاطمه پنج‌شنبه 10 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 07:05 ق.ظ http://asheghanehozoor.blogfa.com/

به نام حضرت دوست ...
کسی می آید ...
کسی می آ ید تا آیینه ها را به تبسم وادارد و مرهمی بر زخم شقایق ها بگذارد .
کسی می آ ید تا به کوچه های تاریک دنیا ،خورشید هدیه کند و برای همه ی بی خانمان های ستم دیده ی جهان ، خانه ی قسط و عدالت برپا سازد .
کسی می آید تا آواز مهتاب را به گوش همه ی فرشته ها برساند و همه ی زمینی ها را به میهمانی آسمان دعوت کند .
کسی می آید تا مروارید گران بهای آزادی و آزادگی را از گل و لای و گرد و غبار اغراض و امراض پاک سازی کند .
کسی می آید تا نگاه ها را بشوید ، چشم ها را به ملکوت ببرد ، قلب ها را به تپش حیات معنا وادارد و همه ی آلودگی ها را از ساحت عشق راستین بزداید .
کسی می آید تا کاسه های نیاز ما را از الطاف و مهربانی های خویش سرشار کند .
کسی می آید تا گل – زخم های آلاله را شفا بخشد و پیکره ی مجروح انسان معاصر را مداوا نماید و قلبش را التیام دهد .
کسی می آید تا غبارهای کاهلی و کدورت و کاستی را از چهره های ما بزداید و شراب ناب و طهور معنویت و ایمان را در کام همگان بریزد .
کسی می آید تا همه ی بندی های عالم ماده را برهاند و همه ی ناشادی ها و ناکامی ها را به شادمانی و کامیابی بدل سازد ....

بزرگوار سلام ...

امیدوارم در تمام مراحل زندگی به راستی منتظر و چشم به راه او باشیم ....

به روزم و منتظر ...

موید و مهدوی باشید ...

در پناه حضرت دوست ....

رضا یکشنبه 13 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 08:59 ب.ظ http://rezal.blogfa.com

سلام دمت گرم

داغ شقایق پنج‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 03:07 ب.ظ http://www.umsa.blogfa.com

سلام ...
کاشکی تنبلی در اینترنت رو هم می گفتید ...

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 03:09 ب.ظ

حامد پنج‌شنبه 17 آذر‌ماه سال 1384 ساعت 03:42 ب.ظ

به نام خدا
با عرض سلام وخسته نباشید خدمت برادر محترم جناب آقای جباری امید وارم اعمال وکردار همه ما مورد رضایت خداوند قرار گیرد و مارا در راهی هدایت وراهنمایی کند که خودش دوست دارد و اگر در راه مورد نظر سختی وتلخکامی است صبر تحمل به ما عنایت بکند واگر خوبی راحتی در آن راه است مارا تن پرور راحت طلب نکند واز تنبلی دورمان کند
جناب جباری به مطالب مهمی اشاره فرمودید که در جای خود بسیار پند آموز و راه گشا هستند ولی این مقوله و سر منشاء فراوانی دارد که مقدمه تنبلی کسالت را علت میشودوباعث این خسران در جامعه ما میشود که خود آنها به تنهایی هر کدام معظلی هستند دارای شاخه های گوناگون جناب آقای جباری ریشه و منبع هر بدعت وزشتکاری مهم است و الا موردی بنده بیایم با یک نفر دو نفر ده نفر بشینم بحث کنم و آنهارا به مطالعه و تکاپو وا دارم من امثال من چند نفر میتوانیم به این صورت به حرکت وا داریم خیلی کم وناچیز ولی شما در نظر بیاورید این کار را رسانه ای مثل صدا وسیما بخواهد انجام دهد بدون باند بازیو سیاسی کاری خوب مطمئنا تاثیر این عمل قابل مقایسه نیست ولی آیا واقعا در رسانه های ما از بزرگان ما چنین عملی صادر میشود ؟ آنهایی که سرمایه های چند میلیاردی انباشته اند آیا واقعا بدون رانت بدون استفاده از مسئولیت دولتی بدون زیر پا گذاشتن حق تعدادی کثیری مظلوم به آن ثروت رسیدند ؟ قضاوت با شماستو خوانندگان این سطور!
والسلام دوستدار شما :حامد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد