رضایت از زندگی

 

رضایت از زندگی

  

رضایت از زندگی بارزترین نشانه و ثمره حاکمیت آرامش بر زندگی ماست و نبودش بحران زا و یاس آور و دردناک است و مایه احساس ورشکستگی و بن بست در زندگی . اما چشمه زلال و مصفا و باطراوت رضایت از زندگی از کجا جریان می یابد ؟‌فکر می کنم که این چشمه سار از سه کانال جریان می یابد :

 

1 . رضایت از خویشتن : اگر آدم بیش از اندازه معقول از خود توقع داشته باشد و همیشه احساس گناه و شکست و درماندگی کند یا بیش از اندازه از خود راضی بوده و هیچ احساس گناه نکند و هیچ توقعی از خود نداشته و الکی خوش باشد ، هم چنین اگر شخص نتواند قوای سرکش و استعدادها و کشمکش های درونی اش را به طور نسبی رام و آرام کند ؛ اگر در شخصیت درونی اش همیشه تناقض و تضاد و افراط و تفریط های عجیب و غریب و هیاهو و بلبشو حاکم باشد و اگر به روح پاک الهی و آسمانی اش خیانت کند ؛ اگر فرشته درون خویش را پیوسته بیازارد و زجر دهد و ناراضی نگه دارد و در گوشه فاضلاب شهوت زندانی اش کند ، نمی تواند از وجود خویش خرسند باشد . اگر فرد نتواند مدیر موفق و کارآمدی در درون خویش باشد ، این ناتوانی و ناکارآمدی در همه ارکان زندگی اش اثر می گذارد . این یک واقعیت بزرگ و اساسی است که اگر کسی در رهبری و مدیریت خویشتن شکست بخورد ، عالم و ادم نمی تواند برای او رضایت خاطر و پیروزی واقعی به وجود آورد . رضایت وجدان هم طنابی است که از نخ های مختلف ساخته شده و یکی از مهمترین این نخ ها ، انتخاب روش درست ، عملکرد درست ، تلاش کافی و در نتیجه رضایت معقول ـ و نه ابلهانه ـ از مجموعه عملکرد خویش است .

 

2 . رضایت از خانواده : داشتن یک زندگی خانوادگی دوست داشتنی با پدر و مادر و خواهر و برادر یا همسر . ناکامی یا شکست یا بحران در زندگی زناشویی و ناتوانی در ایجاد یک زندگی زناشویی موفق و رضایت بخش ، نظر افراد را نسبت به زندگی و بلکه جهان هستی تیره و تار می کند . زندگی واقعی عموم انسان ها نشان می دهد که هیچ چیزی نمی تواند جایگزین روابط خانوادگی رضایت بخش گردد و خلا آن را هیچ چیز دیگری نمی تواند پر کند . به همین جهت افراد مجرد و زوج هایی که در واقع مجردند یا زندگی مجازی شان با خانواده یا دوستان مجازی می گذرد و یا تعلق خاطر و عشق زناشوی شان مرده است ( طلاق عاطفی)‌ ، مثل کشتی طوفان زده اسیر بلایا و دستخوش هیجان ها و افراط ها و حرمان های شدید هستند ؛ اگر چه سعی می کنند خودشان را خوشبخت تر از بقیه نشان دهند ، ولی خوشبختی با شعر و غزل و حرف و حدیث و  ادعا و قول و قسم و چک و سفته و قرارداد به دست نمی آید . البته گاهی افراد دلخوشند به روابط درجه دو و سه و چهار با چند فرد رهگذر و یا دوستان موسمی سه چهار ماهه و یا افرادی که تنها سر هیچ و پوچ با هم کنار آمده و فعلا با هم خوشند و به اصطلاح حال می کنند ولی هیچ قدر مشترک و ارتباط زنده و اثربخش و واقعی ندارند و تنها گاهی تنها در چت و ایمیل حضور هم را حس می کنند نه در زندگی واقعی . و روشن است که این روابط مجازی و پوشالی  حتی اگر دل خوش کنک یا قرص مسکن موقتی باشد اما دوام چندانی نخواهد داشت ، هرگز نمی تواند جایگزین خانه و خانواده گردد . دلیل روشنش هم این که بعد از زن گرفتن و بچه دار شدن یا شغل مناسب یافتن یا دیگر اتفاقات ساده زندگی ، این روابط به تدریج بی رنگ و  بی معنا می گردد .  

 

3 . رضایت شغلی :‌ نداشتن شغل یکی از اساسی ترین  علل ناآرامی ها و بحران های زندگی است و نداشتن شغل مناسب  و در خور شان و شخصیت آدمی هم نارضایتی و چالش درونی و تنش عصبی به وجود می آورد . چون با انتظارات فرد سازگار نیست . نداشتن امنیت شغلی یا نداشتن شغل ثابت ، یا داشتن شغل کاذب و بی معنا و یا شغل پردردسر کم ثمر هم تا حد زیادی همان معضلات بیکاری را دارد .

 

*** این سه رضایت از هم جدا نیستند و هر یک بدون دیگری مثل انسانی است که دست و پا داشته  ولی سر نداشته باشد . این سه زنجیره وار به هم گره خورده اند و شکست در یکی معمولا با احساس شکست و ناکامی در آن دو تای دیگر و احساس شکست در زندگی و پشیمانی از همه چیز همراه است .

 

012633.jpg

 

نظرات 10 + ارسال نظر
حکمت متعالیه دوشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 01:23 ق.ظ http://http://rezal.blogfa.com/

به نام خدا

سلام

تبریک فراوان به مناسبت اعیاد شعبانیه .

رضا دوشنبه 6 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 02:40 ق.ظ http://http://rezal.blogfa.com/

سلام

آدرس ای میلتونو برام بفرستین اگه ممکنه

شریف سه‌شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 01:19 ق.ظ http://sharif.blogfa.com/

با نام و یاد خدای آزادگان
با سلامک و تحیت
اعیاد شعبانیه را تبریک می گویم.
پیام شما به رضا رسید. و...
موفق و پایدار باشید.

شریف سه‌شنبه 7 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 01:21 ق.ظ

سلام به اشتباه سلامک نگاشته شد.

شکوفه یاس پنج‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 02:57 ب.ظ http://weblog.persianyas.com

سلام

ضمن تبریک اعیاد شعبانیه

خیلی زیبا در مورد رضایت واقعی از زندگی نوشتید
براستی اگر در هر کاری که می کنیم رضایت حق را در نظر بگیریم
و تمام تلاشمان را برای خوب زیستن بگذاریم
و در حوادث و مشکلات تمام تلاشمان را کنیم
و راضی باشیم به رضای حق

برای رضایتمندی از زندگی گاهی نیاز به تغییر و تحول اساسی داریم
که در این راستا باید از خویش شروع کنیم
و بدانیم از زندگی چه می خواهیم و برای چه زندگی می کنیم

براتون آرزوی توفیق دارم
یا حق

الهه پنج‌شنبه 9 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 03:58 ب.ظ http://www.diana-elaheyeshekar.blogfa.com

سلام دوست عزیز
بازم مثل همیشه عالی و بی نظیر
موفق باشی
اگر به خانه من آمدی برای من ای مهربان چراغ بیاور
و یک دریچه که از آن
به ازدحام کوچه خوشبخت بنگرم

آرزومند آرزوهای شما

کورش یکشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 02:36 ق.ظ

سلام


حالتون خوبه



خیلی خوشحال شدم بهم سر زدید


از شعر شما هم بینهایت ممنون



امیدوارم هم رضایت خاطر هم رضایت خانواده گی هم


رضایت شغلی داشته باشید



منم حالم فعلا خوب هست امید به خدا



اون لحظات کما مانند هم تجربه چالبی بود


فهمیدم چقدر مرگ شیرین هست واقعا شیرین هست



احساس بودن میکردم ولی نسبت به بودنم اگاهی نداشتم


یعنی از من فقط احساس مونده بود یک احساس گنگ


اما شیرین بدون اینکه بدونم کی هستم کجا هستم



یعنی شعور و اگاهیم از دست رفته بود اما احساسم مونده


موند



همه ترسیده بودن اما خودم خیلی حس خوبی داشتم



دیگه از مرگ نمیترسم هرچند قبلا هم نمیترسیدم



اما تجربه ش واقعا شیرین بود



ما نبودیم و تقاضامان نبود



لطف تو ناگفته ما را میشنود



حاج حمید یکشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 04:01 ق.ظ http://hajhamid.com

با سلام و عرض ادب و احترام محضر شما دوست بزرگوار.
ضمن عرض تبریک فرا رسیدن میلاد با سعادت منجی عالم بشریت حضرت ولی عصر (عج) خدمت رسیدم تا ضمن عرض تبریک این ایام خجسته ، از شما جهت شرکت در مسابقه فرهنگی انتظار سبز دعوت بعمل آورم . بسی موجب خوشحالیست که شاهدحضور شما در جمع دیگر شرکت کنندگان این مسابقه فرهنگی باشم. برایتان آرزوی موفقیت و سر بلندی دارم ...
در پناه گل نرگس باشید...
یا علی مدد .. التماس دعا .... حاج حمید

اکبر یکشنبه 12 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 07:06 ب.ظ http://akdi.tk

سلام
مطلب خوب و جالبی بود و فکر کنم قبلا اینارو سه سال پیش توی کلاسی بهمون می گفتین و الان باز هم می بینم
متاسفانه من هنوز فقط به رضایت از خانواده رسیدم و شغلی هم ندارم که زیاد راضی باشم اما رضایت خودم فکر می کنم کمی زود در این مورد قضاوت کنم ولی تا حدودی از دست خودم ناراضی هستم چون جوون هستم و خامی زیاد کردم
ولی بهرحال باید تحمل کرد گذشت زمان همه چی رو مشخص می کنه ولی در کل از زندگی راضی هستم و باهاش می سازم
فعلا

روان نویس دوشنبه 13 شهریور‌ماه سال 1385 ساعت 11:32 ب.ظ http://ravannevis.blogfa.com

عرض سلام و ادب خدمت همسایه محترم
طرح بحث خوبی کرده اید
میزان رضایتمندی ما از زندگی مهم است، جالب است اگر بدانید که همین بحث را ما چند روز پیش با دوستان داشتیم که ما چقدر نسبت به خودمان راضی هستیم و این که این احساس چقدر روی زندگی ما تاثیرگذار است.
اکثرا متفق القول بودند که ما نسبت به توانای ها و امکاناتی که در اختیار داریم رضایت نداریم، یکی دردش این بود که قبلا شخصی مذهبی بوده و الان حس مذهبی خود را از دست داده است، دیگری از اینکه در برنامه های مالی خود به خاطر اشتباه های فاحش خود با شکست رو به رو شده است از خودش گلایه می کرد و...
اما هیچ کس نگفت که چقدر دیگران از ما راضی هستند، همان رضایت خانواده، همکاران و دوستان از ما، واقعا هم اگر کمی دقت کنیم "رضایت" بحث فکری خوبی است و جای بحث فراوان دارد.
روان نویس.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد