برکات ماه مبارک رمضان

 

برکات این ماه بر همه دینداران اهل شریعت و طریقت و حقیقت عظیم است و فراوان ؛ هم چنان که بر دنیاداران و شکم چرانان و کافرکیشان زراندوز . در این ماه مردم از ته دل فضای پاک آسمان را استشمام می کنند که چگونه در هم چنین فضایی باران آیات الهی بر دل محمد ( ص ) فروبارید . در این ماه چه زیباست ذکر گفتن و قرآن خواندن و دعای حاجت و نماز و نیاز و دلشکستگی و خدمت و راهگشایی و مجانی به مردم خدمت کردن و گاهی پول تاکسی را نگرفتن ... مساجد گرد و غبار گرفته این ماه رنگ و روی دیگری می یابد . برای اهل صفا واقعا درهای بهشت گشوده می شود و برای اهل جهنم هم درهای دوزخ کاملا باز و بازتر می گردد . هستند مسیحیان و زرتشتیانی که به احترام این ماه و به حرمت مسلمانان زوزه دارند و  مسلمان نمایان روزه خواری هم  که در خیابان سیگار به دست و آدامس بر دهان به چشم می خورند . کسانی که وسط روز در بنگاه و مغازه نشسته پیش چشم همگان بساط چای و غذا و هندوانه پهن کرده اند . میوه فروشان و شیرینی پزان و قصابان و مرغ فروشان و سوپری ها و رستورانها و غذاخوری ها و جمع کثیری از اهالی بازار در این فرصت طلایی انصافا پول های خوبی به جیب می زنند و یک شبه ره صد ساله می روند . خدا به کسب و کارشان برکت بدهد و به ایشان ذره ای انصاف عطا فرماید . پرخوران و سورچرانان نیز شکم های خود را یک سال صابون زده اند و از گرسنگی سنگ بر شکم بسته اند و این ماه گویا نزدیک قحطی است و تا می توانند یخچال ها و فریزها و آشپزخانه ها و سفره ها را رنگین و سنگین می سازند . گویا برای سفری چند ساله بار آذوقه می بندند . سفره ها می گشایند زیاد و پراشتها دو ساعت به قصد خودکشی می خورند و بعد می گویند این دسر بود و چاشنی و آن گاه می گویند غذای اصلی را بیاورید . این قضایا چنان مشهور بوده که گویا به گوش سعدی هم رسیده ؛ چنان که فرماید :  

عابدی را حکایت کنند که شبی ده من طعام بخوردی و تا سحر ختمی بکردی . صاحب دلی بشنید و گفت : اگر نیم نانی بخوردی و بخفتی ، بسیار از این فاضل تر بودی .

اندرون از طعام خالی دار                    تا در او نور معرفت بینی

تُهی از حکمتی به علتِ آن                    که پُری از طعام تا بینی

از این رو برای همه لاغران عزیز روزه خوار توصیه می شود که حتما روزه بگیرند و به این جماعت بپیوندند تا هرگز کاهش وزن نداشته باشند . این خورد و خوراک رمضانی و سفره های زیبا حتی به خارج هم رسیده . چنان که یک هموطن ایرانی که فعلا در هلند اقامت دارد در خاطراتش از آن جا نوشته :   اینجا هم می شود شمیم خوش رمضان را احساس کرد. اینجا هم رمضان حال و هوای دیگری دارد. اینجا هم رمضان با صفا است و پر از شور و نشاط. گرچه از ایران دوریم ولی باز هم حال و هوای رمضان ایران را می شود حس کرد.  جالب اینکه با حلول ماه رمضان سر و کله رطب ایران  هم توی بازارهای هفتگی هلند پیدا می شود و خاطره شور و اشتیاق خانواده های ایرانی برای تهییه خرمای ماه رمضان را زنده می کند. 

گرچه هلندی ها آگاهی چندانی از محتوای آیین های اسلامی ما ندارند ٬ ولی پیشایش خبر نزدیک شدن رمضان را دارند. با توجه جمعیت  بالای مسلمانان در هلند( از ۱۶ میلیون جمعیت هلند ٬ یک میلیون مسلمان هستند)٬ تعامل فرهنگی بالایی میان مسلمانان و پیروان صاحب دیگر مذاهب و بلکه آنها که دین را  کنار گذاشته اند٬ وجود دارد. برای من بسیار باعث تعجب بود که متوجه شدم  هم اتاقی ام که از اساتید هلندی است٬ با خانمی مسلمان از مراکش ازدواج کرده است. با اینکه مسلمان نیست٬ می گفت خانواده ام  را در خوردن سحری همراهی می کنم و سعی می کنم در طول روز هم در مقابل آنها چیزی نخورم.

 روزنامه های هلندی هم این روزها به گونه ای به فرارسیدن ماه رمضان می پردازند. در یکی از روزنامه های امروز خبر  آغاز  اولین  فستیوال رمضان در شهر آمستردام ( سایت فستیوال ) و برخی دیگر از شهرهای هلند آمده بود. در این فستیوال خانواده های مسلمان و غیر مسلمان دور هم جمع شده و ضمن گفتگو با یکدیگر با هم افطاری می خورند. جالب اینکه دور میز افطار یک در میان٬ یکی مسلمان و دیگری غیر مسلمان می نشیند. در آمستردام ( لینک خبر) ٬این فستیوال با پخش پیام تبریک ویدیویی نخست وزیر هلند ژان پپتر بالکنند به مسلمانان هلند به مناسبت فرارسیدن ماه رمضان آغاز شد٬ که وی ضمن تمجید از سنت های زیبای مسلمانان  چنین سخن رانده بود که در ماه رمضان جمع زیادی از مسلمان ها به هنگام افطار درب خانه هایشان را باز می گذارند و هموطنانشان را به منزل دعوت می کنند و با هم افطار می کنند. آخه برای هلندی ها که رفت و آمدهایشان بیشتر به صرف نوشیدنی است ٬ جالب است که مسلمانها سفره های مفصل و رنگارنگ تدارک می بینند و همدیگر را برای صرف وعده غذایی ٬ به خصوص افطاری ٬ دعوت می کنند.

 

این هم از سفره های مساکین  :

 

Blue Moon     

طنزهای ماه رمضان :

یکی از این طنزها گم شدن ماه در آسمان بود که چند سال است سابقه دارد و امسال هم با این همه آدم دوربین به دست و حتی با گشت و گذار توسط هواپیما هم متاسفانه نتوانستیم ماه را مشاهده کنیم و طبق تقویم روزه گرفتیم .  یکی از علل این معضل به انوشه انصاری مربوط می شد . چنان که مسعود ده نمکی نوشت : با  رفتن انوش به ماه رویت ماه به دلیل بی حجابی ایشان یک روز به تعویق افتاد .البته بعضی ادم های منحرف هم می گویند دوتا ماه در اسمان دیده اند....  و اطلاعیه هایی با اس ام اس فرستاده شد که چون این خانم بی حجاب به ماه رفته  ٬ افراد مذهبی به خاطر این که به گناه نیفتند به ماه نگاه نکردند و تکلیف ماه رمضان معلوم نشد ؛ از این رو تا اطلاع ثانوی از ماه خبری نیست .

 

پی نوشت ها :

نامه پیرزنی به خدا    سنتهای مردمی در رمضان ۱    سنتهای مردمی در رمضان ۲   ترنم عشق و عرفان در رمضان

 

نظرات 2 + ارسال نظر
مهم نیست. یکشنبه 9 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:20 ق.ظ http://mohbat.blogsky.com/

سلام من فر ارسیدن این ماه مهمانی خدا را به همه دوستان تبریک میگم و امیدوارم جز نیکان باشیم الهی امین

خوشحال میشم به محفل بی ریا عاشقانه ها بیایی و اگه خوشت اومد همدیگر را لینک بزاریم تا در این دنیا جدیدمون( دنیا وبلاگها دنیا زمزمه ها دنیا دل تنگی ها دنیا حرفای نگفته دنیا الکی خوش بودنها ) با کلام عشق هم صدا بشیم... و فریادهای دلهای زجر کشیدمون به گوش همه برسه و در اوج نبودن سعی کنیم باز هم باشیم به دور از هر گونه هیاهویی... منتظرت هستم اگه عاشقی یا علی... التماس دعا...

اکبر دوشنبه 10 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 01:11 ب.ظ http://akdi.tk

سلام
منم این ماه رو به شما تبریک میگم و بازم خوشحالم که همیشه می تونم مطالب خوب رو بخونم واستفاده البته نمیدونم از اول آبان همزمان با شروع سربازیم چیکار کنم ولی تا اون موقع خدا بزرگه.
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات شما در این ماه عزیز
فعلا تا بعد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد