سوالات مذهبی

سوالات مذهبی ، ناز یا نیاز ؟

سوالات هر کس لایق عقل و معرفت و دغدغه ها و حساسیت ها و سطح شخصیت وی است .  عظمت دانشمندان به اطلاعاتشان نیست ، به کم و کیف سوالات شان است . خیلی از اوقات بررسی و مطالعه خود سوالات از پی جویی پاسخ ها مهمتر و آموزنده تر و راهگشاتر است . اما ما همیشه عادت کرده ایم که هر سوالی مطرح شد ، به درست و غلط و منطقی و غیر منطقی بودنش کار نداشته باشیم و فوری دنبال جوابش برویم و سریعا جوابی برایش دست و پاکنیم ، ولی عادت نکرده ایم که مدتی هم شده ، نه در جواب که در خود سوالات بیندیشم و ببینیم که این پرسش ها از کجا می آیند و چطور سبز می شوند و چه ماهیت و چه جهت گیری ای دارند و این سوال و جواب ها چه حاصلی خواهند داشت و کدام گره و کدام مشکل از چه کسی حل خواهد شد .  سوال درست مبنای اندیشه و تحقیق و رشد و تحول فکری و انسانی است . سوالات خوب بر اساس مطالعات و نیازها و نگرانی ها و مشکلات واقعی فرد و جامعه مطرح می گردد و هدف رهیابی و رهنمایی و گره گشایی است . هم چنین سوال می تواند خیلی بد و آشفته طراحی شود و بیش از حد احمقانه ، بی معنا ،  مسخره ، کودکانه و ناشیانه باشد و منشا انحطات فرهنگی و ضلالت فکری و عملی .

 

سوالات مذهبی متداول به چند دسته تقسیم می شود :‌

 

1 . سوالات فرهنگی و معرفتی : که از تضارب آرا و رویارویی آموزه های دینی با سایر افکار و ادیان و مذاهب وفرهنگ ها و مقایسه آنها با هم نشات می گیرد .

 

2 . سوالات چیستانی : که مشتمل است بر تناقضات فراوان و جواب مثبت و یا منفی به آنها هر دو گمراه کننده است . مثلا آیا خدا می تواند سنگی بیافریند که نتواند بلندش کند ؟ که چه جواب مثبت باشد و چه منفی ، پاسخ غلط است ؛ چون سوال مشتمل بر اغلاط بیشماری است . زیرا سنگی خواهیم داشت که هم جرم و وزن و ساختمان شیمیایی آن معین است و محدود و مخلوق وهم نامحدود و فراتر و بزرگ تر از خالق و خدا هم خالق این سنگ است و فراتر از این سنگ و هم در نهایت پایین تر از آن و همه تناقض است .

 

3 . سوالات تفننی برای سرگرمی :  مانند این سوال که چرا شمشیر حضرت علی (ع) دو لبه بود ؟ یا سوالات کمی و عددی و کیلویی که تعداد آیات قرآن یا نمازهای واجب چند تاست ؟‌ این قبیل سوالات ارزش معرفتی ندارد . پسران آدم با کدام دختران ازدواج کردند و این دختران مثل خود آدم و حوا خلق شدند یا از آسمان افتادند یا از اجنه بودند و یا از آدم های ماقبل تاریخ ؟ ما از نسل هابیل هستیم یا قابیل ؟‌ کدام نماز است که هرگز قضا نمی شود و همیشه ادا خوانده می شود ؟ (‌نماز آیات برای زلزله ) .  کفن زن با کفن مرد چه فرقی دارد ؟ اگر در باروری خارج رحمی ، اسپرم انسانی را با اوول حیوانی ترکیب کنند و آدم حیوان نما و حیوانی انسان نما تولید کنند ، حکم عبادت و میراث و پدر و مادر و ... او چه می شود . یا نظیر سوالاتی که در فیلم مارمولک مطرح شده .

 

 

4 . سوالات زورآزمایی :  برای ارزیابی علمی معلمان و سخنوران : مانند سوالات فنی و پیچیده فوق تخصصی از مباحث جنجالی فلسفی و اعتقادی یا احکام فنی و تخصصی مانند ارث و میرات و ... یا : اگر با سرعت سرسام آوری در سفینه فضایی در سفر بودیم و در یک روز چند بار کره زمین را دور زدیم و پنج شش بار خورشید طلوع و غروب کرد چند بار باید نماز ظهر یا مغرب بخوانیم ؟ یا اگر رفتیم فضا در شرایط بی وزنی نماز جماعت و اتصال صفوف چه می شود ؟ یا اگر مردی با زنی ازدواج کرد و صاحب دو فرزند شد و بعد فهمید آن خانم عمه اش بوده ، چه باید بکند ؟ مشکل نمازهای شب و نمازهای صبح در قطبین که شش ماه شب و شش ماه روز است ، چگونه حل می شود ؟

 

5 . سوالات موذیانه : که برای حال گیری و عقده گشایی صورت می گیرد و مشتمل بر طنز و تمسخر و تهمت و غرض ورزی بوده و سخنانی غیر علمی مچ گیرانه و تلافی جویانه است و حالت شخصی و صنفی و سیاسی دارد نه معرفتی و فرهنگی و علمی .

 

6 . سوالات شخصی و موردی که در آن مشکلی شخصی به شکل کلی و فلسفی بیان می شود . مثلا شخصی سرطان خون خودش یا تصادف پدرش را به فلسفه و غایت آفرینش  و یا پوچی دنیا گره می زند و به جای سوال از مشکل خودش از اهداف هستی می پرسد .

 

7 . سوالات بنی اسرائیلی : سوالاتی که نه حاکی از  حقیقت جویی که نشانه عصیان گری و عناد و لجاجت و اعتراضات نامعقول و چون و چراهای بی ارزش است . مثل این که چرا قرآن به عربی است ؟ البته به هر زبانی بود ، باز هم سوال می شد که چرا مثلا به آلمانی یا بلغاری یا ترکی است ؟ پس مشکل جای دیگر است . یا این که چراباید به طرف قبله نماز خواند ؟ که به هر طرف دیگر هم نماز بخوانیم باز سوال می شود که چرا آنجا ؟ چرا نماز صبح دو رکعت است ؟ که اگر چهار رکعت یا یک رکعت بود ، باز هم سوال می شد که چرا چهار و چرا یک رکعت  ؟ یا این که چرا باید در سفر نماز راشکسته بخوانیم ؟ که اگر کامل هم می خواندیم ، بیشتر سوال می شد که چرا دین ، دغدغه و استرس و نگرانی های ما را در سفر ملاحظه نکرده و چرا تخفیف قائل نشده و وقتی هم که تخفیف داده می شود ، باز اعتراض می شود . یا این سوال که چرا در اسلام جهاد و شهادت وجود دارد ؟ ولی مسیحیت دین نرمش و لطف است ؟ که اگر می گفتیم در اسلام هم جهاد واجب نیست ، سوال می شد که در این صورت هم اسلام مثل مسیحیت ، دینی تشریفاتی و دین ناتوانان و دین بردگان و ذلیلان است و انتقاد می شد که چرا اسلام  در برابر ظلم و ستم اقتصادی و سیاسی و فرهنگی برنامه ای ندارد  و اعتراض می شد که چرا اسلام برای دفاع معقول و مشروط و انسانی ، در برابر تجاوز و قانون شکنی کاری نکرده و قانون و دستوری ندارد  ؟

 

8 . سوالات مغلطه و سفسطه بافانه : که تعداد آنها به تعداد سفسطه هاست . از جمله آنها ، فشردن سوالات بسیار در یک مسئله و مطالبه صدها پاسخ صریح و کوتاه در یک جمله است و این ممکن نیست . 

 

9 . سوالات غیر فکری : که مشتمل بر مسائلی است که نمی توان آنها را ارزیابی کرد . یا خارج از توان پرسشگر و پاسخگوست و یا در زندگی و نیازهای واقعی جایی ندارد و یا این که منابع و امکانات کافی برای داوری و حل مسئله وجود ندارد یا در دسترس نیست . مثلا یک مسئله فرهنگی و فکری با یک یا چند اتفاق تلخ یا شیرین خارجی به هم گره زده می شود و سوال مطرح می شود ؛ ولی ابعاد مختلف آن اتفاق بیرونی و حقیقت آن خارج از اطلاعات ماست . یا اگر در اسلام آزادی وجود دارد ، چرا در فلان شهر فلان فرد دستگیر شده است ؟ که نه وضعیت پرونده اش روشن است و نه وضعیت آن فرد و نه جرمش و نه گناهش و نه بی گناهی اش و نه قاضی و و نه دستگیرکنندگانش . می توان گفت که اصلا همه اینها هم معلوم است ، ولی رفتار فلان فرد در فلان شهر چه ربطی به ابعاد تئوریک و معرفتی اسلام دارد و آیا می توان با کارهای درست یا غلط دیگران در باره درستی و نادرستی باورهای دینی اظهار نظر کرد ؟

 

10 . سوالات حاکی از دغدغه های روانی که به صورت فکری و معرفتی مطرح می گردد .  مثلا شخص به دلیل وسواسی گری و حساسیت های کاذب و افراطی یا روحیه ناآرامی که بازتاب زندگی و مشکلات شخصی وی است ، می گوید هیچ یک از براهین و دلایل وجود خدا یا ضرورت دین برای من قانع کننده نیست ؛ در صورتی که هیچ اعتراض علمی و منطقی به دلایل مزبور ندارد و تنها احساسات و عواطف منفی مانع از درک حقیقت است و سبب می شود سوالات پیوسته تکرار شود و به هیچ جوابی توجه شایسته صورت نگیرد .  یا این سوال که اگر خدا دارای رحمت مطلق است چرا من در امتحان ترم قبل کم گرفتم و مشروط شدم ؟

 

11 . سوالات مربوط به فلسفه و حکمت و فواید و کارکردهای اجتماعی و سیاسی و بازتاب روانی احکام و دستورات و نگرش ها و باورهای دینی : پرسشگر می گوید من همه این دلایل اثباتی را قبول دارم ولی که چه ...... و آن وقت می رود سر نمودهای خارجی و بازتاب های بیرونی و اجتماعی دین و فواید و مضرات احتمالی دینداری درست و غلط را بررسی می کند  و می پرسد : خدا و توحید و نبوت و امامت و ولایت فقیه چه نقشی در جامعه دارد ؟ گاهی سوال می شود که چطور هندوی بی خدا و بت پرست و چینی بودایی یا کمونیست می تواند در اقتصاد و سیاست و فرهنگ جهانی نقشی اساسی داشته باشد  و چرا مسلمانان با خدای بزرگ و دین با عظمت خود دنباله رو و مشتری اقتصاد چینی و فیلم ها و هنرها و ادیان هندی هستند و چرا ساعت اذان گو و عروسک ملی ما در چین تولید شده ؟

 

نظرات 21 + ارسال نظر
روان نویس چهارشنبه 26 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 10:41 ب.ظ http://ravannevis.blogfa.com

سلام دوست عزیز
مطلب را خواندم تا به بند4 رسیدم.
بنده نیز این قسمت را لمس کرده‌ام اما در باب مذهب، بلکه در کلاس درس.
چندی پیش یکی از دوستانم دوره آموزشی داشت، کارآموزان(سنین 18 تا 31 سال) از هر دری می پرسیدند تا مگر استادشان به غلط بیفتد و جواب آن‌ها را نتواند بدهد. چند بار به دوستم گفتم که با آن‌ها برخورد کن، اما او صبورتر از این حرف‌ها بود. خلاصه هر روز وقت کلاس گرفته می‌شد که چه؟
بعضی‌ها می خواستند عرض اندامی بکنند و بادی در غبغب انداخته و بگویند: دیدی نتوانست...
با امید و آرزوی به‌کامی و به‌روزی جناب‌عالی
روان نویس.

اشک ها و لبخندها جمعه 28 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 09:19 ق.ظ http://marysheet.mihanblog.com

دوست عزیزم سلام
من منتظر شنیدن دیگر انتقادات و پیشنهادات شما هستم
بازم میام و در مورد مطلب نظر می دم
خدانگهدار

پسر کله شق جمعه 28 مهر‌ماه سال 1385 ساعت 11:56 ب.ظ http://WWW.MANTEG.PARSIBLOG.COM

سلام
همه ی مطالبتونو نخوندم
اما یه سوال دارم می تونید جواب پست وبلاگ منو بدید؟

به نظر شما همین سوال من بر اساس منطقه؟

سید دوشنبه 1 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 12:54 ق.ظ http://labgazeh.blogfa.com

سلام دوست عزیز
عبادات قبول

در این فرصت باقیمانده ما را هم دعا می کنید؟
مباد فراموش شویم
سلام مارا به خانم محترم و علی و دیگر عزیزان برسانید
مطلب قابل استفاده ای بود آنرا سیو کردم که استفاده کنم
پیشاپیش فطر... عید رهایی هم مبارک

مهر دوشنبه 1 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 04:27 ب.ظ http://mehhr.blogfa.com

عید رمضان آمد و ماه رمضان رفت

صد شکر که این آمد و صد حیف که آن رفت

مهر دوشنبه 1 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 04:34 ب.ظ


سلام
عید سعید فطر را به شما و خانواده محترمتون تبریک میگم
وبلاگ خیلی خوبی دارید

به مطلب مهمی پرداختید
موفق باشید

بهنام دوشنبه 1 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 09:37 ب.ظ http://open.persianblog.com

سلام ...
بحث فوقالعاده مفیدیه ... اگه میتونی ادامه بده و بازش کن ...
موفق باشی!

حکمت متعالیه سه‌شنبه 2 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 01:47 ق.ظ

سلام

عیدتون مبارک

شریف پنج‌شنبه 4 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 12:38 ق.ظ http://sharif.blogfa.com/

به نام خدا
با سلام و درود
با آرزوی قبولی طاعات و عبادات و تبریک و شادباش عید سعید فطر.
همچنان بهره مند می شویم.
موفق و سربلند باشید.

احسان واله جمعه 5 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 03:17 ب.ظ http://www.zendegimon.blogfa.com

سلام .
خیلی جال بود اما تا حدودی بدبینانه نسبت به سوال کننده .
هر سوالی توی هر دسته از این سوالت که باشه در موقع خودش لازمه حتی سوالت بنی اسرائیلی چرا که نشون دهنده شخصیت و طرز فکر پرسشگره .
مثلا اگه بنی اسرائیل اون رفتار رو نداشتند الان الگوی بهانه گیری نبودند .
خیلی مفید مینویسین . موفق باشین
من با نوشته ای در باره انتخاب به روزم . خوشحال میشم نظرتونو بدونم

یاس شنبه 6 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 08:20 ب.ظ http://ejtemaa.blogfa.com

سلام دوست عزیز

خسته نباشید .
از حضور سبزتان در "اجتماع ما" بسیار سپاسگزارم و خوشحالم که با وبلاگ خوب ِ شما آشنا شدم . زیبا می نویسید و پر محتوا .

شاد و سلامت باشید
به امید دیدار
خدانگهدار

عبدالعظیم کلته یکشنبه 7 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 10:58 ق.ظ http://madrese.blogfa.com/

سلام. ممنونم که به وبلاگم سرزدید.

احمدعلی یزدی دوشنبه 8 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 02:01 ق.ظ http://andishe.parsiblog.com

سلام علیکم .
بله همانطورست که فرموده اید ، یعنی سائل بنابر نیاز خود سوال می کند و مواردی هم که برشمرده اید می تواند مورد نیاز سوال کننده باشد .
البته فقط از سر نیاز نیست که پرسشی مطرح می شود ، یعنی سوال کننده نیازی به طرح آن ندارد ، مثل مثلا : آیا مساویست کور و بینا ؟ همانطور که خدای سبحان پرسیده .

احسان واله یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 10:56 ق.ظ http://www.zendegimon.blogfa.com

سلام ست عزیز .
اومدم برای خوندن نوشته جدید اما به روز نبودی .
نوشته هاتون رو دوست دارم .
سری بزن موضوع نوشته های من ساده هست
موفق باشی

سید یکشنبه 14 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 09:51 ب.ظ http://labgazeh.blogfa.com

سلام
این وبلاگ مظلوم و مفید آپ نمی شود
بدادش برسید لطفا

احمدعلی یزدی دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 09:05 ق.ظ http://andishe.parsiblog.com

سلام علیکم .

هملت دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 05:05 ب.ظ

چه عجب یاد فقیر فقرا اقتادید

دوم چه عچب که اینجوری یاد ما افتادید

سوم اینکه با ایمیل ها و offline ها حال می کنید یا خیر

چهارم همان چه عجب تا بعد

هملت دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 05:12 ب.ظ

http://hamlet20002002.blogfa.com/8410.aspx

کدام قله کدام اوج ؟

مگر تمامی این راههای پیچاپیچ

در آن دهان سرد مکنده

به نقطهء تلاقی و پایان نمیرسند ؟

به من چه دادید ، ای واژه های ساده فریب

و ای ریاضت اندامها و خواهش ها ؟

اگر گلی به گیسوی خود میزدم

از این تقلب ، از این تاج کاغذین

که بر فراز سرم بو گرفته است ، فریبنده تر نبود ؟

فروغ

هملت دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 05:19 ب.ظ

خدمت ارباب خودم سام الیکم

عارضم که بنده شامل تمام موارد ۱۱ گانه شما می شوم و از این حیث به خود می بالم

زیاده جسارت است

هملت دوشنبه 15 آبان‌ماه سال 1385 ساعت 06:47 ب.ظ http://hamlet20002002.blogfa.com

به خاطر معرفی این سایت خودم را مدیون شما می دانم

این بهترین هدیه ای بود که تا حالا کسی به من داده

http://www.languageguide.org/

مشکل من را یعنی بهانه ای که همیشه داشتم را حل کرد

ب ی ن ه ا ی ت س پ ا س گ ذ ا ر م

فرشته مهر یکشنبه 17 دی‌ماه سال 1385 ساعت 09:43 ق.ظ http://mahmele-shekasteh.blogfa.com

*حدیث قدسی:

"آنگاه که خداوند بنده ای را دوست داشته باشد او را مبتلا می سازد و با بلا مهر و عنایت خویش را به او نشان می دهد ....در این حال خداوند دو فرشته را بر بنده ی خود می گمارد و به آن دو فرمان می دهد پیکرش را بیمار سازید و معیشتش را سخت گردانید و میان او و خواسته هایش حجابی برکشید تا مرا فرا خواند که من نوای او را دوست دارم هر گاه این بنده به دعا برخیزد خداوند می گوید :پاداش آن چه را که از من می خواهد برایش یادداشت کنید و بر آن بیفزایید تا آن گاه که نزد من باز آید ..و آنچه نزد من است برای او بهتر است ....."

سلام ...عید مبارک ....محمل به روز شد ...منتظر حضور سبز شماهستیم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد